Gå til innhold

PC levert hos elkjøp, lånePC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oki takk men kan jeg gå til dem nå leverte inn på mandag og spørre om det tar mer enn 7 dager og vis de sier ja så får jeg før det går 7 dager?

Pleier elkjøp og gi degd ette da??

OG sist men ikke minst har jeg krav på det nå eller senere??

Lenke til kommentar

Loven sier følgende:

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Dvs at etter 7 dager kan du kreve å få et låneprodukt Dersom dette ikke medfører en større kostnad for selger. Og her er tolkningsspørsmålet.

De fleste elkjøpbutikker har et par bærbare lånepcer tilgjengelig for reklamasjonssaker, evt b-varer de låner ut. Men det kan faktisk hende at butikken er tom for slike, at alle er lånt ut. Og da vil du ikke ha krav på et låneprodukt da det blir en urimelig kostnad for butikken å måtte åpne en helt ny pc og låne ut til deg.

Men normalt sett tror jeg ikke dette skulle bli noe problem :).

Lenke til kommentar

Du vil sannsynligvis få en bærbar som lånepc, da dette er det enkleste for butikken å håndtere som låneprodukt. En bærbar pc kan brubkes som låneprodukt både for stasjonære og bærbare, mens en stasjonær kan kun brukes som låneprodukt for andre stasjonære, og det er lite kostnadseffektivt :).

Du har krav på en lånepc, ikke nødvendigvis en stasjonær :)

Lenke til kommentar

Poenget er vel krav på en lånegjenstand som oppfyller primærbehovene man hadde til den opprinnelige varen. Jeg tror ikke spill går under som et primærbehov, men om man er profesjonell 3d-designer vil man vel ikke kunne nøye seg med en crappy Celeron og 256MB RAM.

For de aller fleste vil vel primærbehovene være å kunne skrive tekster, sjekke mail, og gå på internett.

Lenke til kommentar

men for meg er det spilling :cry: Men bare jeg slipper og bare sitte på min bror sin PC så går det bra.

Noen som har en nettside hvor jeg kan ta det ut dette så jeg klarer og skaffe meg en sånn PC.

Og Kan jeg få dette før det har gått 7 dager??

Endret av Mott
Lenke til kommentar

Tror du skal vere god til å overtale om du skal få de overbevist om at det er såpass viktig at du får spille dataspill hver dag at de låner deg en PC. Vil tro at de låner ut PC til folk som er avhengig av det gjennom jobb eller lignende som vil lide økonomisk tap på grunn av at de ikke har data.

Lenke til kommentar
men for meg er det spilling :cry: Men bare jeg slipper og bare sitte på min bror sin PC så går det bra.

Noen som har en nettside hvor jeg kan ta det ut dette så jeg klarer og skaffe meg en sånn PC.

Gå heller ut å få deg litt frisk luft ;)

Lenke til kommentar

Du får ikke pc før det har gått 7 dager nei, det sa jeg jo.

Og jeg har lenger opp sakset direkte fra loven hva de sier om låneprodukt, noe annet som er "bedre" enn dette finner du ikke da det, som sagt, er loven ;).

Lenke til kommentar
men for meg er det spilling  :cry: Men bare jeg slipper og bare sitte på min bror sin PC så går det bra.

Du får ikke pc før det har gått 7 dager nei, det sa jeg jo.

Og jeg har lenger opp sakset direkte fra loven hva de sier om låneprodukt, noe annet som er "bedre" enn dette finner du ikke da det, som sagt, er loven ;).

Personlig synes jeg dette er en tvilsom praksis fra elkjøps side... Jeg tolker loven som at dersom en reparasjon er ventet å ta over 7 dager har du krav på å få lånepc fra _første dag_. Forbrukerkjøpsloven er generelt veldig forbrukervennlig og for meg blir det den naturlige slutningen. Det at elkjøp praktiserte lånegjenstand fra første dag før, men så endret praksis for å fremme egne forsikringer blir bare for teit. Skulle ønske noen kunne teste dette hos ftu så vi kunne se hva som faktisk er rett...

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så har det vært noen runder med dette. og man har krav på lånepc sålenge behovet ditt er større en de problemer dette vil gi for butikken, og så lenge forventet leveringstid er over 7 dager skal man ha det fra dag 1. Men det mange butikker gjør er at de sier det tar ca en uke. dermed får du ikke ett låneprodukt. Men etter en uke når du ringer for å høre så sier de at de kommer nok til å ta en uke til. Og maser du da så kan det hende du får ett låneprodukt hvis de har noe inne.

Lenke til kommentar
Man kan gjerne få låneprodukt fra første dag, det vil være god kundebehandling. Men loven tolkes, og tolkes gjerne begge veier.

Og hvor ialledager du har det siste der fra, det lurer jeg veldig på :).

Ekjøp i Bærum... Selger har argumentert for forsikring fordi da får jeg lånegjenstand fra første dag ved reklamasjon, og jeg har blitt avspist i returskranken med at hvis jeg hadde hatt forsikring hadde jeg selvfølgelig fått lånegjenstand fra dag en. Dette tolker jeg slik at elkjøp forandret sin praksis for å fremme salg av forsikringer, siden selve utgiften med å ha noen billige, gamle mobiler liggende er såpass mye mindre enn ulempen og irritasjonen det er for kundene å ikke få lånegjenstand fra dag en. Og hvilket annet motiv en økonomisk skulle elkjøp ha for denne praksisen? Dermed blir min konklusjon, feil eller ikke, at det er økonomisk for å selge flere forsikringer. Så blir diskusjonen... Er dette en lovlig praksis eller i strid med forbrukerkjøpsloven? Min oppfatning er at dette er i strid med både lovens ordlyd og formålet med forbrukerkjøpsloven, nemlig å beskytte den svakere part, forbukeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...