Aew Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Etter at mitt forrige hovedkort tok kvelden har jeg tenkt til å oppgradere litt. Ettersom de nye hovedkortene nå bruker PCIe og ikke AGP tenkte jeg like greit å bytte ut "hele driten". Trenger altså ny CPU, hovedkort, skjermkort og strømforsyning. PCen brukes for det meste til gaming og slike ting. Oppsett: DFI LANPARTY UT nF4 ULTRA-D - 1349,- AMD Athlon 64 3500+ - 1950,- PowerColor Radeon X800GT 256MB - 1349,- NorthQ Strømforsyning 4775 ATX 400W - 645,- Totalt: 5293,- Noe som burde forandres på eller ser dette greit ut? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Bytt psu til denne,ellers ser oppsettet ditt bra ut. Lenke til kommentar
whom Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Ser greit ut. Men skal du ikke klokke, vil jeg si det er ørlitite overkill hovdkort. Se MSI k8n. Ville eventuelt lagt de sparte pengene i X800GTO (ikke sikker på om en kan få tak i det enda). Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Du kan kanskje legge litt ekstra penger i prosessoren og kjøpe en 3700+(939), som har dobbelt så mye L2-cache. Men skjermkort er kanskje viktigere. Lenke til kommentar
Aew Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Takk for svar! @Morten K Noen spesiell grunn til at jeg bør bytte til den PSUen? Ettersom alt det andre er på Komplett blir det litt dumt å kjøpe den fra Netshop, med tanke på ekstra frakt-kostnader. @Deuz Har foreløpig ingen planer om å overklokke, men det kan jo hende jeg får lyst til å prøve litt en gang i fremtiden. Kan ikke så mye om sånt enda. @Efikkan Takk for forslaget. Får se om jeg får skrapt sammen penger nok, men vil tro skjermkortet er litt viktigere, ja. Lenke til kommentar
drugis Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 men skal du overklokke ?? visst ikkje trenger du ikkje det hovedkortet. kanskje asrock hovedkortet, med agp og pci-e slott så du ikkje trenger og kjøpe nytt skjermkort før dei bedre skjermkorta har synket litt i pris?? Lenke til kommentar
Aew Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Skal ikke klokke foreløpig, men kanskje senere en gang. Link til Asrock kortet? Kunne ikke finne det noe sted på Komplett. Vil helst kjøpe alt på samme plass, for ikke å gi de griske postfolka mer penger enn nødvendig. Lenke til kommentar
Falconer Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Har selv den strømforsyningen, men etter min smak så bråker den desverre litt for mye. Kan nok være en fordel å ta en titt på Fortron/Source eller Mist som de fleste her på forumet anbefaler. Komplett fører begge merkene. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hovedkort: Abit KN8, nForce4, Socket-939 CPU: AMD Athlon 64 3500+ Skjermkort: MSI GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCI-Express PSU: Fortron/Source Strømforsyning ATX 350W 120mm Vifte, SATA, 20/24pin Total pris: 5910,- Emnefeltet forutsetter jo en pris mellom 5 og 6 tusen, så jeg er såvidt innenfor! Du blir mye lykkeligere med dette opsettet, tro meg! * venter spent på alle brøhodene som kommer til å skrike opp om at strømforsyningen ikke er bra nok * Lenke til kommentar
Falconer Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 * venter spent på alle brøhodene som kommer til å skrike opp om at strømforsyningen ikke er bra nok * He, he, tenkte det samme da jeg leste innlegget ditt. Det er utrolig hvor mange som tror at det er kun antall Watt som gjelder, og ikke gir hva PSU'en faktisk leverer en tanke. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) PSU: Ukens tilbud på Netshop Dette virker å være en solid og støysvak PSU, et godt kjøp. Men det er utallige PSU'er som er bedre og i samme prisklasse som de nevnte. Selv har jeg en Tagan som jeg er kjempefornøyd med.(overaskende støysvak) Hadde det ikke vært for at jeg er fornøyd med Tagan(litt lange kabler på den jeg har) så hadde jeg slått til på tilbudet til Netshop nå. Endret 6. oktober 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 PSU:Ukens tilbud på Netshop Dette virker å være en solid og støysvak PSU, et godt kjøp. Men det er utallige PSU'er som er bedre og i samme prisklasse som de nevnte. Tre kommentarer til den: 1. Totalt overkill. Snakk om å skyte spurv med atomvåpen! 2. Alt for dyr. (I og med at trådstarter ikke har bruk for halvparten.) 3. Feil leverandør. Trådstarter vil kjøpe alt hos Komplett.no Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) 1. Overkill? Er du klar over at jo mindre du belaster en PSU jo snillere er den? Nei, bedre levetid, bedre kvalitet og et kjempekjøp. NorthQ til den prisen når man får denne? Spurv og atomvåpen hører ikke hjemme i denne sammenhengen. 2. Den trådstarter foreslår koster 645,-, og å få en såpass mye bedre PSU med vesentlig bedre kvalitet og lengre levetid til kun 695,- ser jeg ikke som "mye dyrere". 50,- diff gir "altfor dyr"? 3. Komplett? Jeg lurte på akkurat det men så ingenting i første posten som indikerte det. Derfor foreslo jeg denne. Dog ser jeg at den er foreslått senere og komplett vs netshop kommer opp :-) Men hadde jeg fått alt annet til en god pris hos Netshop hadde jeg gått dit jeg fikk det beste totale tilbudet. Og er pcen ment for å sette opp noe til noen andre som ikke verdsetter virkelig gode komponenter så er det hipp som happ om man kjøper NorthQ(ikke ment å være spesielt dårlig, misforstå meg rett) eller slår til på tilbudet hos Netshop. Jeg synes en god PSU er noe av det viktigste å være virkelig kresen på i en PC. (godt grunnlag for alt annet du koster på) Endret 6. oktober 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Aew Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Kan jo forsåvidt kjøpe fra Netshop også, så lenge alt blir fra samme plass. @Hilram Noe spesielt som er bedre med det Abit hovedkortet? Må si jeg ble litt forelska i DFI kortet, så mye for RAM-slots som reagerer på UV-lys. GeForce er jeg ingen stor fan av, har hatt et par dårlige erfaringer med de før. Kikket raskt gjennom Netshop og slo sammen denne: AMD Athlon 64 3500+ - kr 1 895,00 DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort - kr 1 150,00 Hiper Type-R strømforsyning 580W Sort - kr 695,00 PowerColor Radeon X850PRO 256MB - kr 2 095,00 Totalt: kr 5 835,00 Bedre eller verre enn den forrige? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Du gikk vesentlig opp i skjermkort, som selvf. gjør noe med prisen. Men det er etter ønske vil jeg tro :-). Ellers ser det jo bra ut. men flere bør nok kommentere dette. Minne går jeg ut fra at du har fra før og skal bruke videre, hva har du der? Endret 6. oktober 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Aew - så lenge du opprioriterer skjermkort og nedprioriterer alt annet i forhold til det første opsettet ditt, så er det bra! Siden du skal bruke maskinen først og fremst til spill, så er det skjermkortet du må prioritere høyest. Ellers så ser det Netshop-alternativet ditt veldig bra ut! Lenke til kommentar
Aew Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Har fra før et par Crucial PC3200 512MB DDR-DIMM brikker. Håper de holder en stund enda, siden det kan bli vanskelig å presse inn et par RAM brikker i et allerede trangt budsjett. Hvis dette oppsettet ser bra ut regner jeg med å bestille i løpet av dagen. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Trenger ikke annen ram da nei, regner med du egentlig allerede har gått utenfor hva du hadde tenkt deg i første tankestund. Jeg ville gått for det systemet du nå har satt opp hvis du ikke har funnet bedre priser el. Har du satt opp et totalt alternativ i flere webshops? Komplett og Netshop har du vært innom. Kan også anbefale shg.no, men netshop er alltid safe-bet :-). Hvis du ikke vil vurdere flere prisalternativer ville jeg gått for det du nå har satt opp :-) Lenke til kommentar
Aew Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 Det ble til at jeg gikk for Netshop-alternativet. Ettersom jeg sitter på en gammel Compaq PC(skrekk og gru) orket jeg ikke å pløye gjennom flere webshopper. Nok en gang, takk for hjelpen. Sees om et par uker eller så, trenger vel nytt hovedkort igjen når jeg får svidd av dette i et forsøk på å overklokke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå