Gå til innhold

Systemklokke går amok etter 2 minutter oppetid!

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et lite problem med en maskin som ikke oppfører seg spesielt fint. Etter 2 minutter(jeg kjører Fedora Core 4 uten grafikk(KDE/GNOME)) begynner for det første systemklokka og gå amok, den tikker avgårde med 1 minutt i sekundet etterhvert. Ved å bruke lm_sensors finner jeg ut at SYS-temp er 47 grader, noe som er over max anbefalt, og CPU core 2.5 V er på 0.28 V(!?) Så dette kommer ut som alarmer av sensors.

Jeg vet ikke helt hva SYS temp er, hvor måles egentlig denne?

Og er det i det hele tatt mulig at CPU-spenningen er på 0.28 volt? Har lest litt, og hvis jeg forsto riktig er 2.5 Volts-spenninga til minnet, og det stemmer med at minnet ikke helt oppfører seg, for når jeg restarter maskina vil den ikke starte igjen., Den begynner å pipe og diagnostikk-LED'ene gir koden for feil med minnet. Dette løser seg ved å vente 5 minutter før man prøver å slå på igjen.

Noen som kan hjelpe? Alle forslag, tips og triks er velkomne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ugh! Maskina klikka jo selvfølgelig mens jeg prøvde å flashe. Når jeg nå prøver å starte den er det eneste den gjør å pipe kontinuerlig, ingen ting kommer opp på skjerm. Har prøvd å resette CMOS med en jumper og ta ut batteri+strøm, det gjør ingen forskjell. Det jeg merker er at BIOS-brikken blir brennvarm (les ca 80-100 grader) når jeg skrur på strømmen. Ideer, noen?

Fins det no anna løsning enn å ringe M(eget)S(lett)I(ngeniørarbeid) å be de sende en ny BIOS? Hvordan reprogrammerer man egentlig en BIOS når ingenting vil starte?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...