Radi Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Jeg har kjøpe noen lys-dioder på clasohlson. Men jeg har ikke kjøpt motstander for jeg er ikke sikker på hvordan jeg trenger. Og hor jeg får kjøpt motstander. Info og Lys-dioder: * 3mm/5mm grønn: Volt: 2,2 , mA: 30 * Duo-diode, Rød/grønn: Volt: 2,1/2,2 mA: 45/30 Hvordan motstander trenger jeg til slike lys dioder slik at jeg kan koble dem rett på 12V i PC'n ? Linker: LSDiodes ClasOhlson ( Vare nr. 32-4825 ) Takker for alle svar! Endret 5. oktober 2005 av Radi Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) 3mm/5mm grønn: Volt: 2,2 , mA: 30 her skal du bruke en 330ohm motstand i serie * Duo-diode, Rød/grønn: Volt: 2,1/2,2 mA: 45/30 her skal du bruke en 270ohm på rød og 330ohm på grønn. Her må du bruke to motstander fordi de to fargene trekker foskjellig strøm. De skal kobles i serie med med hver sin anode Jeg bestiller fra Futurlac.com, tar litt tid til komponentene kommer, men billig er det. Har fått en del leveranser fra de og har aldri hatt noe tull Ett annet alternativ er å kjøpe denne motstandspakken fra Clas (var vel kanskje denne du prøvde å linke til) Endret 5. oktober 2005 av Behydro Lenke til kommentar
Radi Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Takk for hjelpen. har ikke så mye peiling på Motstander, Lys-dioder og sånt. Men prøver å skjønne meg på det. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 er ikke så vanskelig. Du finner det du trenger på denne linken Lykke til Lenke til kommentar
Radi Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Okey... Takk for linken. Tror jeg skjønte det nå. Er dette riktig: ( Jeg skjønte ikke helt den tegningen på linken ) Litt kjapt tegnet kansje...menmen. Endret 5. oktober 2005 av Radi Lenke til kommentar
Radi Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Foresten du Behydro. De flashing red lys-diodene på futurlec, Hvordan motstander skal de ha ? Det står jo ikke no info om dem. Er det noen som kan fortelle meg hvordan an kan regne ut hovordan motstand man skal ha til dioden sin ? Det er sikkert en formel for det. Endret 5. oktober 2005 av Radi Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Den tegningen er feil. Du trenger en motstand for hver LED hvis du kobler i parallell. Men det er egentlig bedre å koble i serie, da holder det med en motstand. Har du lest guiden til Hondaen? http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=380671 Endret 5. oktober 2005 av hårek Lenke til kommentar
Radi Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Det skal være riktig. Jeg tegnet dem i parallel. Er det ikke riktig da ? Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Det beste stedet på komponenter i norge er uten til Elfa. De holder til i sandakerveien i Oslo og har ALT. De sender også på postordre. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Det skal være riktig. Jeg tegnet dem i parallel. Er det ikke riktig da ? Du tegnet i parallell, men på feil måte. Det holder ikke med en motstand slik, du trenger en på hver. Du finner det her: http://www.allelectronics.com/spec/LED_Hook_Up_Guide.pdf Men jeg ville valgt å koble i serie. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Du kan koble det slik du har tegnet, men du vil ikke få 45 mA gjennom den ene dioden. Dette vil medføre lite lys i denne. Men 3 like dioder er det ikke noe problem å koble parallelt. Du må ha en motstand på 120 ohm 2 Watt til 3 stk. 2.2V 30 mA. Skal du bruke forskjellige dioder ville jeg heller koble slik Behydro nevner over. Da får du riktig spenning og strøm på alle diodene. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Du kan koble det slik du har tegnet, men du vil ikke få 45 mA gjennom den ene dioden. Dette vil medføre lite lys i denne. Men 3 like dioder er det ikke noe problem å koble parallelt. Du må ha en motstand på 120 ohm 2 Watt til 3 stk. 2.2V 30 mA. Skal du bruke forskjellige dioder ville jeg heller koble slik Behydro nevner over. Da får du riktig spenning og strøm på alle diodene. 2W du mener vel 0,02W Kalkulator: 2.2V*30e-4=6.6e-03*3=0,0198W Endret 5. oktober 2005 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Du kan koble det slik du har tegnet, men du vil ikke få 45 mA gjennom den ene dioden. Dette vil medføre lite lys i denne. Men 3 like dioder er det ikke noe problem å koble parallelt. Du må ha en motstand på 120 ohm 2 Watt til 3 stk. 2.2V 30 mA. Skal du bruke forskjellige dioder ville jeg heller koble slik Behydro nevner over. Da får du riktig spenning og strøm på alle diodene. 2W du mener vel 0,02W Kalkulator: 2.2V*30e-4=6.6e-03*3=0,0198W Nå tror jeg du er litt kjapp. Og det var jeg også. P=U*I P=(12-2.2)V*90mA=0.882W. Det holder altså med en motstand som tåler 1 W. Ville uansett valgt 2 W. Endret 5. oktober 2005 av bobafett Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Du kan koble det slik du har tegnet, men du vil ikke få 45 mA gjennom den ene dioden. Dette vil medføre lite lys i denne. Men 3 like dioder er det ikke noe problem å koble parallelt. Du må ha en motstand på 120 ohm 2 Watt til 3 stk. 2.2V 30 mA. Skal du bruke forskjellige dioder ville jeg heller koble slik Behydro nevner over. Da får du riktig spenning og strøm på alle diodene. 2W du mener vel 0,02W Kalkulator: 2.2V*30e-4=6.6e-03*3=0,0198W Nå tror jeg du er litt kjapp. Og det var jeg også. P=U*I P=(12-2.2)V*90mA=0.882W. Det holder altså med en motstand som tåler 1 W. Ville uansett valgt 2 W. *Saftig panneklask* Åssen kunne jeg glemme "Spenningdelingen" Takker for retting. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 skal vi være 'litt' pirkete så bør en ha en motstand til hver diode uansett. dette fordi at det er de typiske verdiene som er oppgitt på diodene og ikke de faktiske, så om du kobler flere i parallell så er det ikke dermed sagt at det vil gå samme strøm i alle diodene, det eneste som er felles for de da er spenningen over de. hvilket kan gjøre at det går for stor strøm i noen av de, og dermed føre til at de vil gå i stykker. hvis en av de går i stykker blir belastningen på de andre enda større og de vil også gå i stykker. For å være sikker bør en derfor bruke en motstand per diode, en vil da forhindre at alle går i stykker om en av de skulle gjøre det. (dette ble litt teoretisk...) men det vil virke selv om en bare bruker en motstand også, men spørsmålet er jo hvor lenge da (så lenge motstandsverdien er rundet oppover i verdi så vil jeg ikke tru at dette er noe problem da en vil legge seg litt i underkant av hva diodene skal tåle.), men så må du ha en stor (fysisk) motstand da siden du da får litt mer effekt omsatt i den. jeg ville uansett satt en motstand i serie med hver diode (LED) og så parallell koblet disse seriekoblingen. det er den sikreste måten (men også den med mest arbeid) Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Helt enig. Men det ble påstått at det ikke gikk med en motstand, så jeg kunne ikke la være. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Som jeg har skat før er jeg ganske ny innen for dette emne. Så det hadde vert fint om noen kunne forklart meg alle forkortelsene og hva de betyr. F.eks P, I og U, mA osv.... Sånn at jeg kan henge med. Endret 6. oktober 2005 av Radi Lenke til kommentar
Radi Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Her er en bra forklaring på hvordan man skal regne ut hvordan motstand man skal ha: Slik beregner du formotstanden: 1. Innhent data om lysdioden, vi ønsker å vite hvilken spenning den trenger (Vf) og strøm den tåler (If). Bruk If max hvis du ønsker økt lysstyrke men redusert levetid. Er verd å merke seg at Imax kan være max strøm ved f.eks 2khz pulser. Bruker du ren likespenning som tilførsel må du da bruke If som beregnende faktor. Fra ELFA finner vi en LED som har Vf 2.1 volt og If 30 mA. 2. Beregn:Vi ønsker å koble denne LED til et 12 volt system. For at LED ikke skal bli ødelagt, må vi sette inn en formotstand som begrenser strømmen. Vi vet spenningen LED vil ha for å fungere optimalt. Vi vet også strøm LED trenger for å lyse riktig. Spenningen over LED blir blir 2.1 volt. Spenningen over formotstanden blir da: 12 volt - 2.1 volt = 9,9 volt. Ved å bruke ohms lov, kan vi nå enkelt finne ut hvor hvilken ohm verdi formotstanden skal ha: Rformotstand = Uformotstand/Iled Dvs: Rformotstand = 9.9/0.03 = 330 ohm. Formotstanden kobles i serie med LED. Formotstanden må tåle effekten: P = U * I Dvs: P = 9.9 * 0.03 = 0,297 watt. I praksis vil en 1/4watt motstand fungere fint her ( Når man har regnet ut F.eks: 12V-2.1V = 9.9V. Skal man altid dele på 0.03 for å finne ut hvordan motstand man skal ha ? ) Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 0.03 er stømmen som dioden trekker. 0.03 = 30mA Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Som jeg har skat før er jeg ganske ny innen for dette emne. Så det hadde vert fint om noen kunne forklart meg alle forkortelsene og hva de betyr. F.eks P, I og U, mA osv.... Sånn at jeg kan henge med. Bare for ordens skyld: P = effekt [W] Watt I = strøm [A] ampere U = spenning [V] volt mA = milli ampere, dvs 1 mA = 0,001A, en tusendedels ampere Endret 6. oktober 2005 av Behydro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå