Zappza Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Hei! Ettersom jeg har leta lenge etter en måte for og kunne brenne en DVD med undertekst på, lager jeg en guide for og hjelpe de som lurer på det samme. Har basert meg på denne Guiden. Men det kan skje ting som ikke burde skje f.eks at lyd henger etter bilde eller lignende, så det skal jeg prøve og skrive litt How-to fix it Hvordan synkronisere lyd/bilde Hvordan gjøre det: - Velg ”File” - ”Save WAV” - Når den er ferdig og lagre fila åpner du den i et lydkonverterings program, jeg bruker dB PowerAMP, som er freeware og klarer det meste raskt. Link - (Følgende er kun for dB PowerAMP) - Åpne fila i dB - Sett det formatet den skal konvertere til Wave - Velg compressed også ”Change Format” - Bruk følgende innstillinger: Format: PCM, Attributes: 48.000khz 16bit Stereo 187kb/sec - Hvor du lagrer den er opp til deg men vær obs på at fila blir rundt 1gb - ”Convert” Hvordan legge wav fila til filmen - Gå inn i VirtualDub - Velg “Audio” - WAV Audio - Velg så den fila du har konvertert Hvordan legge til undertekst - Start VirtualDub - Velg ”Video” deretter “filters” - Add… - TextSub, VobSub alt etter hvilken fil du har - ”Open” Finn fram subtitle fila og velg Ok - Hvis du vil forandre hvordan teksten skal se ut velger du Styles… Der finner du fram selv - Trykk OK - For og se hvordan filmen kommer til og bli, velg ”file” Preview Filtered Hvordan brenne video på DVD Personlig bruker jeg NeroVision Express 3, da dette går fort og du kan lage dine egne menyer osv, man kan også velge hvilket format filmen skal brennes i NTSC eller PAL. Hvordan gjøre dette: - Start NeroVision Express (Vi forkorter det til NVE vi ) - Velg "Make DVD" - DVD Video (ikke VR - Trykk på "Add video files..." og finn fram til filmen ferdig med tekst og alt - NVE velger automatisk så høy kvalitet som mulig for DVD-5 (4.7gb) i forhold til lengde på filmen - Anbefaler og huke av for "Create Chapters Automatically", da dette er veldig praktisk hvis du skal se filmen på en DVD som spolinga er sykt treig på - Trykk på "Next", hvis du huket av for "Create Menu on Disc" kan du nå ordne menyen sånn som du vil ha den. - Hvis du ikke huket av for dette kommer du rett til Preview delen, her får du se hvordan DVDen kommer til og funke og se ut... - Velg så neste - Nå kommer du til den delen du velger hvilken DVD brenner du skal brenne til. Jeg pleier og velge "Image Recorder" fordi det går raskere og mye mer stabilt, og fordi du er garantert feilfri DVD. Hvis du gjør dette må du ha et programm som kan brenne .nrg filer, f.eks Nero Burning Rom eller Alcohol 120%/52%. Jeg bruker Nero Håper denne guiden er til hjelp EDIT: La til "Hvordan brenne film til DVD" Endret 5. oktober 2005 av Zappza Lenke til kommentar
MarkusG Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Hvordan lager man lydfil av en video da? Har bare en video med lyd og en tekstfil Skjønner ikke EDIT: Leste ikke hele guiden Skjønte det nå EDIT2: Et lite spørsmål, er man nøtt til å ha så bra lydkvalitet. Filen ble jo dobbelt så stor jo EDIT3: Kan du legge legge til guide hvordan man brenner denne videofilen ut på DVD også ? Endret 5. oktober 2005 av makos Lenke til kommentar
MarkusG Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Vet at dette er en gammel tråd men lurer på en ting, kan man ikke velge mindre kvalitet på lyden? Jeg trenger ikke så god kvalitet og den blir jo så stor... Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 (endret) Jo da, det kan man seff, bare og leke seg litt i innstillingene Edit: Hvis du vil ha mindre lyd kvalitet når du henter den fra filmen, er jeg redd det ikke er mulig. Du kan jo stille inn på dB poweramp. Skjønner uansett ikke hva som er vitsen, det er jo bare middeltidig Endret 3. januar 2006 av Zappza Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå