-Teddy- Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Hmm, i IE funker mye dårlig. Men vil gjerne ha en ting til å virke i IE: Hvordan få det hele litt ned fra "toppen" av browseren? Har en margin på h1 og det går bra i FF og Opera men i IE blir kanten hvit og stygg... HVordan få en slags margin her? Min nåværende side ligger her: http://home.no.net/teodor89/blue_world Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Ved å legge inn margin eller padding på body. du kan definere bakgrunnsfarge på HTML-taggen ved hjelp av CSS også, hvis du ikke vil ha hvit bakgrunn. Det er imidlertid veldig viktig at det defineres bakgrunnsfagre på sider, hvis ikke vil de som har stilt inn en annen standardfarge en hvit få den fargen som bakgrunn. Ofte ser det enormt stygt ut. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Ved å legge inn margin eller padding på body. Argh, så dum jeg er. Det enkle er ofte det beste. Skal legge til noen hover effekt på bildelenkene mine, skiter egentlig litt i kompabilitet i forhold til IE, men helt grunnleggende ting er jo greit å få på plass. F.eks det margin porblemet jeg hadde. Har fått til iframen da, hvordan skal jeg klare å bytte innholdet i den med linkene mine? Er vel bare et parameter i <a href> taggen regner jeg med. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hvis du absolutt må bruke iframe (rammer er ikke så koselige:P) legger du til target= i <a> Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Hvis du absolutt må bruke iframe (rammer er ikke så koselige:P) legger du til target= i <a> ... og valuen i "target=" er da "iframe" eller...? Vil vel ikke tro det. Hørt at dte er en "name=" attribute for iframen, er det der jeg bestemmer hva som skal stå i "target="? Hva er så galt med iframes forresten? Jeg liker nemlig ikke å reloade hele siden hver gang en liten del av siden skal bytte innhold. Har inntrykk av at alt og alle her hater alt som har med frames å gjøre. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Da har du et rimelig bra inntrykk...hehe. Det har sine fordeler og ulemper. Det er name= i iframen som bestemmer target ja. Endret 12. oktober 2005 av rødøye Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 Hmm, har fått til endel nå. Men om jeg bruker validatoren noen her linket til, http://validator.w3.org/ , så er det mye som er galt. Skjønner ikke helt det, for mye av det de sier er galt er jo ikke galt... Siste versjon: http://home.no.net/teodor89/teddy/ Mye som er galt og mye unødvendig sikkert. Noen tips til opprydning? vet at det er endel i CSS fila som motstrider hverandre og endel unødvendige paramtere. Noen float: som er litt "skjeve" og... Hva er de store ulempene emd iframes forresten? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Hmm, har fått til endel nå. Men om jeg bruker validatoren noen her linket til, http://validator.w3.org/ , så er det mye som er galt. Skjønner ikke helt det, for mye av det de sier er galt er jo ikke galt... Siste versjon: http://home.no.net/teodor89/teddy/ Mye som er galt og mye unødvendig sikkert. Noen tips til opprydning? vet at det er endel i CSS fila som motstrider hverandre og endel unødvendige paramtere. Noen float: som er litt "skjeve" og... Hva er de store ulempene emd iframes forresten? 5002090[/snapback] Du må bare drite en lang vei i at target="" ikke validerer, sånn er det bare. Me, frameborder er bare tull. Sett feks style="border: 1px soild #000" heller. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) target-attributet validerer seff, må bare bruke riktig doctype A List Apart: Fix Your Site With the Right DOCTYPE! <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd"> Endret 14. oktober 2005 av JohnRichard Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hva er de store ulempene emd iframes forresten? 5002090[/snapback] Står vel foklart litt her Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 target-attributet validerer seff, må bare bruke riktig doctype A List Apart: Fix Your Site With the Right DOCTYPE! <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd"> 5003472[/snapback] De fleste bruker ikke frames, ikke noe jeg vil anbefale i hvert fall. Vet hva frames er? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Jeg pleier å skrive <br>tekst</br>. Du skal bruke "tekst<br>" for linjeskfift ikke "<br>tekst</br>" 4983533[/snapback] Gjelder det samme for <p> ? Skal det forresten være <br> på slutten av linja eller </br> ? Når jeg tenker over det er vel <br> mest naturlig... -- Den doctypen din JohnRichard, er det noe tess? Har hørt at det ikke er noe vits i å bruke disse eldre versjonene. EDIT: Hvordan får man forresten lengre mellomrom i en linje...? Alt mer enn et mellomrom blir jo ignorert. Endret 14. oktober 2005 av -Teddy- Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) det blir "<p> tekst her </p>" <br> eller <br /> setter du der du vil ha linjeskifte, du bruker ikke </br> noen plass kun <br> eller <br /> for et ekstra mellomrom sett inn Endret 14. oktober 2005 av kylefj Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 for et ekstra mellomrom sett inn 5005409[/snapback] FY Skal man ha mellomrom bruker man somregel padding/margin Skal man usansynlig nok ha mellomrom i teksten hører tekstene nok ikke sammen og det blir en ny paragraf eller lignende Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 for et ekstra mellomrom sett inn 5005409[/snapback] FY Skal man ha mellomrom bruker man somregel padding/margin Skal man usansynlig nok ha mellomrom i teksten hører tekstene nok ikke sammen og det blir en ny paragraf eller lignende 5005504[/snapback] Hmm... Tenker på avsnitt, å få inn en tabulator på starten er greit noen ganger. Ingen enkle tags jeg kan skrive det i? Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 vet det er fyfy å bruke , men kom bare med eksempel Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Skal man ha indentert avsnitt kunne det vel muligens vært mulig å sette inn et <span>-element eller noe i koden.. Har ikke testet det ut selv, og har ikke tenkt til å gjøre det heller, tipper det ikke er så veldig aktuelt med det første... Edit: Ved nærmere ettertanke vil vel kanskje :first-line fungere da. Men den støtter ikke margin/padding, så da er det nok ikke så aktuelt å bruke den heller. Men :first-letter støtter jo margin/padding, så da er det kanskje denne som blir best å bruke... Endret 14. oktober 2005 av Jibril2k Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Stemmer det jibba. Men nå skal man ikke ha indent på første linje på nett, det er noe man har i den skrevene verdnen. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Ja, så klart. Men inden ble nevnt her, så tenkte bare jeg kunne si noe om mulighetene man har for det Er jo faktisk mulig at det er noen som plutselig en dag får bruk for det, er jo ikke alle ting det er nødvendig å dele inn i helt nytt avsnitt for alt man skriver. Kan jo f.eks. være litt nyttig i en artikkel. Men som sagt så tror jeg aldri jeg kommer til å bruke det. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2005 Hmm, altså, i alle sourcene mine oppdager validatoren en masser av feil. Men jeg ser da ikke noen annen måte å gjøre ting på? Hvilken doctype bør jeg ha da? Prøvde med doctypen til Johnrichard her oppe men den hjalp ikke stort. En av tingene den melder om at feil vet jeg at er feil selv og, jeg mangler "alt="blablabla"" i img taggene mine. Hjelp! Forresten, hva gjør alt= i img taggene? Skal jeg bare skrive en kort, kort bildebeskrivelse der så får folk som ikke har bilder i nettleseren sin opp teskten jeg har skrevet i alt= ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå