adnan Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Hei, har en bærbar pc som jeg skulle gjærne hatt linux på. Men det er slik at hele disken partisjonert av ntfs... Noen som vet om et programm som kan gjøre 5GB ledig på min d: diks? Får jeg har 20+ der fra før som er ledig men kan ikke instalere linux der får da må jeg bruke hele disken og gjøre den om til ext3 format. Så spørsmålet er : Finnes det et programm som gjør at 5GB på min d: disk skal bli free space? Partision magic gjør det , men har ikke diskett stasjon + den funker ikke helt på NT filsystem. Takker for all svar. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg har brukt et program som heter QtParted til å resize NTFS flere ganger med hell. Jeg brukte da en livecd som het SystemRescueCD, som kommer med det programmet. Som med partition magic og andre resize verktøy, så er det ingen garantier for at det fungerer, så hvis du verdsetter dataene dine så ta backup først. Lenke til kommentar
adnan Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Siden maskinen er kunn 1 uke gamel så har jeg tatt vekk alt fra d: disken, Slik at det ikke er noe på den nå. Men vil bare ha 5gb derfra til linux. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Siden maskinen er kunn 1 uke gamel så har jeg tatt vekk alt fra d: disken, Slik at det ikke er noe på den nå. Men vil bare ha 5gb derfra til linux. Da laster du ned cden, booter med den, og resizer D: så det er ledig plass. Lenke til kommentar
adnan Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Trenger ikke QtParted da? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg har brukt et program som heter QtParted til å resize NTFS flere ganger med hell. Jeg brukte da en livecd som het SystemRescueCD, som kommer med det programmet. Lenke til kommentar
adnan Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 SystemRescueCD, kommer som filen systemrescuecd-x86-0.2.15 skal jeg extracte den så brekke, eller går det ann og brenne den slik den er ? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 SystemRescueCD, kommer som filen systemrescuecd-x86-0.2.15 skal jeg extracte den så brekke, eller går det ann og brenne den slik den er ? systemrescuecd-x86-0.2.15.iso heter fila. Det er nok windows som skjuler filtypen for deg. Den skal brennes som image. Dette er viktig å få med seg, for hvis du bare legger fila på en cd så vil det ikke fungere. Nero og mange andre brenneprogram har mulighet for å brenne som image. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Om partisjonen er tom så kan du bare slette den og opprette en ny som er mindre. Til dette formålet trenger du ikke noe annet enn partisjonsbehandlingsverktøyet som følger med Windows. For å starte det, gå på Start → Kjør og skriv: diskmgmt.msc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå