Gå til innhold

Seagate 250GB SATA kjører kun på UDMA0 modus

bidz

Anbefalte innlegg

Har en Seagate 250GB SATA HDD som jeg har hatt en stund nå, men la plutselig merke til at den var utrolig treig i går når jeg skulle overføre en fil på rundt 4-5gb til den fra en annen HDD. Det tok 18-20min.

Lastet ned Everest og den sier at disken går på UDMA0 modus, og at UDMA6 er støttet. Alle andre diskene mine (WD Raptor 74GB og en litt eldre Maxtor disk) kjører på rett DMA innstilling, samme gjelder NEC 3500AG brenneren min (MultiWord DMA 2).

Har gått inn i Device Manager og fjernet (uninstallert) alle IDE enheter der, både diskene og kontrollerne. Har prøvd dette to ganger, og rebootet. Ved slike tilfeller har dette fikset problemet tidligere (ikke på min PC, men på en kompis sin). Men her fungerer det altså ikke.

Jeg har VELDIG lite lyst og reinstallere Windows XP igjen allerede, så om noen hadde kunnet hjulpet meg med og få disken til og gå på UDMA6 igjen så hadde det vært flott.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det bare meg eller?? dette er en S-ATA disk som ikke har noe med UDMA å gjøre i det hele tatt instillinger for S-ATA disker vet jeg lite om men jeg tror for min del at S-ATA disker ikke er under samme tak som IDE disker....

Hei. Jeg brukte nå SiSoft Sandra for og sjekke, og den rapporterer at disken kjører i MWDMA-2 modus, altså Multi-Word DMA 2 modus. Dette stemmer overens med innstillingen som vises i Enhetsbehandling, under IDE ATA/ATAPI Controllers - Secondary IDE Controller.

HDD'en er koblet til SATA port nr. 2 på hovedkortet mitt (ASUS K8N-E Deluxe, Nforce 3 250Gb), som er en nativ SATA port (ikke raid kontroller eller noe sånt). På SATA port 1 har jeg en WD Raptor 74GB som står som UDMA6 i enhetsbehandling (og i SiSoft Sandra/Everest). Den tredje disken min er en Maxtor 80GB IDE/ATA133 disk som er koblet til IDE port nr. 1, som også i følge SiSoft Sandra, Everest og Enhetsbehandling kjører på UDMA6. På IDE port nr2 har jeg koblet til en NEC ND-3500AG DVD/CD brenner som ifølge SiSoft Sandra, Everest og Enhetsbehandling kjører på UDMA2 modus.

Jeg har prøvd og valgt "uninstall" på selve HDD'en det gjelder (Seagate 7200.8 250GB SATA), samt IDE kontrolleren det gjelder, og alle HDD'er/IDE kontroller forøvrig, da dette har fikset slike problem tidligere (ikke på denne windows installasjonen eller på denne harddisken), men det skjer altså ikke nå.

Og om jeg ikke tar feil, er vel Multi-Word DMA 2 en eldre protokoll som bruktes til CD brennere/lesere?

Alle tips om hvordan jeg evt. kan få fikset dette uten reinstall mottas med stor takk!

Lenke til kommentar

Har du glemt noen innstillinger i BIOS kanskje?

Opplevde noe av det samme med mine Seagate 200GB IDE-disker, måtte gå inn på enhetsbehandling->IDE/ATAPI enheter og fjerne haken for å la BIOS bestemme overføringshastighet.

Dette var på et EPoX 8RDA3+ nForce2 Ultra 400..

Det kan jo være verdt et forsøk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...