Fribbern Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg skal legge ett bakgrundsbide, bilde er mindre enn siden, og da kommer bildene bare under hverandre og ved sidenav hverandre. hvordan kan jeg få det bil å bare være ett bilde i midten. Jeg bruker Notisblokk. Jeg skal lære meg hvorfor ting skje før jeg begynner med programmer som lager kodene for deg. Hjelp meg gjerne vis du vet dette. Mvh Anders Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Du bruker CSS formoder jeg? I så fall: background:url(bildetditt.jpg) no-repeat 50% 50%; Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Kommentarer til Loomys innlegg: Skulle du ha repetert bildet horisontalt, kunne du ha brukt "x-repeat", og på samme vis "y-repeat" for vertikal gjentagelse. De to 50%-ene står for bakgrunnsbildets posisjon. Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Tusen takk. dette var til god hjelp Flere spørsmål kommer etter hvært som jeg lurer på mere;) Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Jeg fikset det ikke.. <BODY BACKGROUND="Menybilde.jpg" "no-repeat 50% 50%"> Er det riktig? eller hvordan gjør jeg dette? CSS vet jeg ikke hva er. kan du forklare litt for meg? Endret 5. oktober 2005 av Fribbern Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Det du skal gjøre her er å plasere bildet i en div med en tilhørende klasse, eller id. Det gjør vi på denne måten: <div id="background"> <!--her ligger bakgrundsbildet. Da bruker vi css.--> </div> CSS: div#background { background: url(bakgrund.filendelse) no-repeat 50% 50%; } Her bruker vi no-repeat for å vise at bildet ikke skal repetere seg. Bare spør om hjelp hvis du lurer på noe.. Edit: litt skrivefeil. Edit2: Glemte å sentrere bakgrunnen. Endret 5. oktober 2005 av ett Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Hvis du skal ha bakgrunnen på BODY, slik som du har nå, gjør du slik: HTML: <html> <head> <title>Tittelen</title> <style> body { background: url("Menybilde.jpg") no-repeat 50% 50%; } </style> </head> <body> Bodyinnhold </body> </html> Du kan også legge CSS-en i en egen fil. Praktisk hvis du skal bruke den samme stilen på flere sider. Endret 5. oktober 2005 av Mikka Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Fikk det til, men...... Nå ble bakgrundsfargen rundt bildet hvit, mens den skulle vært svart. Hvorfor? jeg har en kode under body <Body bgcolor="000000"> skal ikke det være riktig? Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 body { background: black url("Menybilde.jpg") no-repeat 50% 50%; } Prøv å sett det inn i <style> Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 <Body bgcolor="000000"> skal ikke det være riktig? Det er langt fra riktig. Alt av utseende skal lages med CSS, punktum. På nittitallet var det noen smartinger som gjorde dette i HTML, og det er derfor du har lært slike koder. Disse er direkte feil å bruke, og du kan ikke alltid forvente resultater med dem. Bruk koden som Judofyr skrev. Hvis du vil endre fargen til noe annet, kan du sette inn en hex-verdi i stedet for "black", for eksempel #f4d2b9. Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 Da har jeg blitt litt klokere i dag også. Har satt meg ned og lest mye im css. Trodde alt var html jeg. Takk for all hjelpen. Mvh Anders Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå