Goebbels Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Heisann. Brått fått problemer med en disk i fedora 3, har ikke testet på flere dikser. Men på den ene disken så har jeg fått feilmelding i både azureus og nautilus at disken er read only, hjelper som regel med en restart, men kommer brått tilbake igjen denne feilen. noen ideer om hvordan jeg kan fixe dette? Mvh G Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Antar det er en standard intern HD det er snakk om. Har ikke hørt om lignende før, men kan tenke meg to ting: 1. Sikkerhetsfeature av noe slag 2. Disken er i ferd med å feile på et vis Neste gang den feiler, åpne et terminalvindu, bli root og skriv: mount Er disken avmerket som ro? Prøv å kikke på loggene: dmesg og cat /var/log/sti_til_relevant_log_for_eksempel_system_logen Lenke til kommentar
whoi Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Sjekk dmesg om du finner noen meldinger om det. I Ubuntu er det brukt en innstilling under mounting som heter "rw,errors=remount-ro". Kanskje det er det samme i fedora? Når disken min var på vei til å dø, så ble den ofte mounta read-only. For å se om noen partisjoner er mounta på den måten så sjekk "mount" eller /etc/fstab. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Når jeg skriver mount, så kommer den opp som rw, ikke noe muffens fra dmesg heller. hva jeg kunne se.. Har hatt en mistanke om at en av diskene mine sliter litt, så da er det nok det, hører litt tikking fra den til tider. så regner med at den er moden for utskifting.. så det stemmer nok dessverre at den mounter/remounter som ro virker det som, selv om det ikke ligger noen "rw,errors=remount-ro" under fstab.. men takker for hjelpen så langt, er nok ingen annen mulighet enn å kjøpe ny disk. G Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Det her høres skummelt mye ut som at disken sliter ja, det samme har skjedd med meg en god del ganger med gamle disker. Få ut alt av data av den disken så raskt som mulig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå