unwill Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Sitter og tenker på hvor jeg bør ha mine egen-produserte filer som kan gå tapt dersom disken blir ødelagt, eller ved et evt. ulyke. La oss si jeg ønsker å ta vare på noen filer i 10 år. Hvordan bør jeg gjøre det? Den harddisken som jeg bruker nå, bruker jeg neppe om 10 år. Og den kan jo bli ødelagt og jeg mister filene. Brenne de ut på CD/DVD er enkel afære, men riper og andre ting gjør at de ikke er så lesbar. Ikke uvanlig at mine brente CDer som er oppi årene ikke fungerer nå. Er Flash-baserte lagring mer sikkert? Tenker da på minnebrikker, eller en USB-flash-drive. Med tanke på hvor mange forskjellige standarder som er her og som vil komme er nok dette heller ingen god ide. Og forresten, kan jeg være sikker på at mine word-dokumenter, bilder, og ikke minst filmer er lesbar om 10 år? Kommer sikkert mange nye type format, og codec, og det kan hende at de gamle codecene rett og slett ikke er forståelig for en "framtids-PC". Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Meget relevant og viktig spørsmål. Så vidt jeg har oppfattet finnes det ikke noe entydig godt svar. Det er usikkerhet med de fleste metoder. Har hørt om et firma som kan garantere sikker lagring i lang tid, de 'graverer' data inn i metall, kan minne litt om mikrofilm. Meget kostbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå