andrvas Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Hei, har en oppgave igjen på mitt læringsoppdrag i matte som skal leveres inn imorgen, men klarer ikke å løse den. Lurer på om det er noen her som, om ikke løse den, ihvertfall kan gi meg ett hint om hvordan den skal løses . Oppgaven er som følger: "Eva har 1 120 074kr i banken den 1 Januar 2016, og ønsker å ta ut ti like store årlige beløp den 1 Januar hvert år, første gang i 2016. Hvor store årlige beløp kan hun ta ut dersom rentesatsen hele tida er på 2,5%?" All hjelp verdsettes med stor takk! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Lurer på om du har en Leif her: Eva har 1 120 074kr i banken den 1 Januar 2016 ? Skal grunnbeløpet stå uberørt ? Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Lurer på om du har en Leif her: Eva har 1 120 074kr i banken den 1 Januar 2016 ?Skal grunnbeløpet stå uberørt ? Vet ikke ikke helt hva du mente, men jeg kan forklare litt nærmere: Hun har 1 120 074kr i banken den 1 Januar 2016, og vil på en måte ta ut dette beløpet over 10 år, like stor sum hver gang. Samtidlig vil pengene rente seg for hvert år, i tillegg til at en ukjent sum blir trukket hvert år (denne summen jeg skal finne hva er). Håper du forstod litt bedre nå PS; Er i forbindelse med "Rekker" (2MAZ) jeg har fått denne oppgaven. Endret 5. oktober 2005 av andrvas Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Slik, nå tror jeg det skal være riktig hvis det er slik at hun skal ha minst 1 120 074kr på konto, selv etter 10år og 10 faste uttak hvert år. Da blir svaret at hun ikke kan ta ut mere enn 24 880.4kr matte.zip Endret 5. oktober 2005 av svalbard Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Altså skal ikke beløpet neddiskonteres over ti år først ? (Vi glemmer rentenes renter) ettersom startdatoen er den samme som det første uttak.. Mangler faktisk litt mer info, jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå