Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfigurering av Linksys-router

Anbefalte innlegg

Heisann...

Flyttet nylig inn i et hus, og fikk overført nextgentel-abonnementet til oss, fra de som bodde her i fjor. Alt skulle være i orden med det trådløse internettet, fra de som bodde her før, det eneste vi trengte var en ny cisco router (siden vi måtte ha nytt brukernavn o.l), som nextgentel skulle sende til oss. Denne kom i går.

I tillegg til den har vi også en Linksys WRT54G wireless router, etter de som bodde her før, men cden og manualen til denne har blitt borte. Alt virker bra, får kontakt med linksys-routeren, og alt er bra, bortsett fra at vi ikke får tilgang til internett.

Vet at alt er koblet rett og at kablene fungerer, men jeg regner med at vi må konfigurere Linksysen etter NGTs Cisco-router. Hvordan gjør man dette?

Har logget inn på Linksysen (http://192.168.1.1) og sett, men er ikke sikker på hva jeg må gjøre for at den skal samkjøres med nextgentels ruter.

Noen som kan hjelpe?

Endret av diskobox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke om dette hjelper deg så mye, siden jeg har fler spørsmål enn svar.

Jeg har en ny router av samme merke, Online ADSL, og kom meg ganske snart på nett.

Fikk ikke til PPPOE, men etter at jeg byttet til det som var default: DHCP var jeg rett på nett.

Det er jo mulig at det samme gjelder for deg. :roll:

Så til mine spørsmål:

Jeg har denne for å sette opp et nettverk hos mine foreldre.

De får til Mandag LOS ADSL.

De ønsker ikke å dele nettet sitt med hele nabolaget, men ønsker å gi tilgang til f.eks de som er på besøk iblandt.

Er det noen som har en guide på hvordan dette enkelt kan settes opp, uten at jeg trenger å åpne for den og den PC'n etter hvert som de får besøk?

Tenker meg noe slik som f.eks det de har på hoteller, bensinstasjoner, Peppes osv., med et brukernavn og passord? :whistle:

Lenke til kommentar

Uhm. Etter litt mer utforsking har jeg funnet ut at NGTs Cisco-router ikke gir meg noen ip når jeg kobler til den med kabel heller, når jeg har satt pcen til å ta i mot ip/dns automatisk. Får kun kontakt med routeren hvis jeg setter pcens ip til 10.0.0.2. Derfor fikk nok heller ikke den trådløse noen kontakt med Ciscoen.

Så gjenstår det å finne ut av hvor problemet ligger. Noen forslag?

Iflg. NGT er abonnementet aktivert og alt skal være i orden. Jeg har lite lyst å ringe dem en gang til. Stod i tlfkø i 55 min sist...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...