Gå til innhold

Kommer fremdeles ikke inn i Win98

Anbefalte innlegg

Ok, takk for hjelpen. Jeg kjører egentlig bare med XP, men har alltid pleid å ha 98 eller ME også på maskinen i tilfelle XP crasher, noe som har skjedd flere ganger før. Men skal prøve å installere XP fra DOS. Men jeg har aldri fått det til før, skjer vanligvis ingenting når jeg putter i XP cd'en i DOS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Har ikke Floppy, men Cd-rom kommer før HD. Men når man har formatert pc'en, og har en hvit kommandolinje på svart bakgrunn, er ikke det DOS? Og jeg fikk ihvertfall ikke til å installere XP derifra. Skjer ingenting når jeg putter i XP cd'en. Kanskje jeg mener kommandolinje når jeg sier DOS? Beklager da ihvertfall misforståelsen.

Lenke til kommentar

Når du slår på PC'en så vil du ha en del hvit tekst på sort bakgrunn. Dette er BIOS, ikke DOS. Når BIOS er ferdig med sitt så vil den forsøke å boote. Hvis en bootbar CD står inne så vil den starte, ellers vil harddisk boote.

En Windows CD skal vise en liten beskjed om du må trykke på en tast for å boote, hvis du ikke gjør noe så vil harddisken boote.

Har du sjekket om CDen din booter i en annen PC? Er det en orginal eller kopi?

Lenke til kommentar

Oki. Beklager misforståelsen, har alltid trodd at det het DOS. Win98 cd'en er original, og den booter fra DOS. Men XP cd'en er nok en kopi... Og den booter ikke... Men hvorfor kommer jeg ikke inn i Win 98? Tror du problemet løser seg hvis jeg kjøper en ny harddisk?

Lenke til kommentar

Booter du med Win98 så er den kommandolinja faktisk DOS. For da å få tilgang til CDROM så må DOS-driverne til CDROM være installert. Hvis de er det kan du bare sette i XP-CD'en, flytte deg til E:\I386 og kjøre.. uhm.. installasjonsfila til XP. (Hvis E: er CDROM-en din)

Lenke til kommentar
... og den booter fra DOS.

Mulig jeg pirker for mye, men dette er feil uttrykt. 'Boote' betyr å starte et operativsystem, og DOS er et OS. Altså kan man ikke boote fra DOS.

Den XP CD'en er antagelig kopiert på feil måte siden den ikke booter.

Du får fremdeles ikke installert Win98? Jeg tok utgangspunkt i at du hadde problemer med partisjoneringen. Så da tenkte jeg å bruke Ransih til å fjerne alt, boote en Win98 oppstartfloppy og kjøre fdisk for å lage en passe partisjon, og så installere Win98.

Men du har ikke floppy? Hvordan booter du da for å kjøre fdisk og Ranish?

Lenke til kommentar

Gjør ingenting at du pirker. Da lærer jeg rett bruk av terminologien. Jeg har ikke Floppy, bruker Boot cd. Enten UBCD eller Win98 cd'en som også fungerer som boot Cd.

Sedsberg: Får ikke kjørt innstallasjonsfilen til Xp. Har prøvd, får enten opp "ugyldig kommando eller filnavn" eller at "dette programmet kan ikke kjøres fra DOS". Takk for hjelpen, begge to! Men er alt håp ute for meg? Har jeg ikke noe annet valg enn å skaffe meg en ny harddisk?

Lenke til kommentar

Er ikke overbevist om at disken er problemet.

På UBCD finner du en del harddisk diagnoseprogrammer. Får du kjørt et som passer din disk?

For å installere XP så kan du investere i en orginal, eller du kan koble til en floppy. Man kan kjøre XP sitt installasjonsprogram fra 6 floppier, mer info her: http://support.microsoft.com/?kbid=310994

Metoden til sedsberg kan jeg ikke kommentere, har aldri prøvd.

Lenke til kommentar

Oki. Takk for hjelpen. Har prøvd å kjøre et diagnose program, men det fryser bare. Skjer ingenting. Men jeg har likevel tenkt å investere i en ny harddisk pga. plassmangel. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg ikke kommer inn i Win98. Burde jeg teste med å installere Me istedenfor`?

Lenke til kommentar
Sedsberg: Får ikke kjørt innstallasjonsfilen til Xp. Har prøvd, får enten opp "ugyldig kommando eller filnavn" eller at "dette programmet kan ikke kjøres fra DOS". Takk for hjelpen, begge to! Men er alt håp ute for meg? Har jeg ikke noe annet valg enn å skaffe meg en ny harddisk?

Da prøver du å kjøre feil installasjonsfil.

Fila du skal kjøre fra dos heter WINNT.EXE og ligger på X:\I386\

(X <- byttes ut med CDROM-bokstaven)

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Takk for tipset sedsberg! Visste ikke at det gikk an. Dessverre, så stopper innstallasjonsprogrammet opp etter at det har kopiert installasjonsfilene over på harddisken. Skjermbildet fryser... Men takk for tipset ihvertfall!

Skal sjekke hvordan det går med ny harddisk, Hårek. Tror du det er noen sjangs for at jeg får byttet den jeg har, eller eventuelt får en ny? Den er ca. 3 år gammel...

Jeg har sagt det før, men jeg kan ikke få sagt det nok. Tusen takk for all hjelp. Jeg er svært takknemlig for at dere har hjulpet meg så mye som dere har giddet. Håper virkelig det ordner seg med ny harddisk!

Raijin.

Lenke til kommentar

Oi! Men det holder vel med 39 ganger? Gleder meg til å få testet med ny harddisk! Er det mulighet for at jeg kan sende inn den harddisken jeg har å få den fikset gratis, eller eventuelt få en ny? Har hatt problemer med den to ganger tidligere. Men det er ca. 3 år siden jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...