Gå til innhold

Kommer fremdeles ikke inn i Win98

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter problemer med å boote fra harddisken, fant jeg ut at den enkleste løsningen var å formatere harddisken. Dette gjorde jeg, og var klar til å innstallere Win98. Jeg fikk fullført innstallasjonen, men når jeg prøver å gå inn i win98 så stopper det opp. Skjermbildet med win98 logoen fryser på skjermen og alt stopper opp. Når jeg da restarter får jeg disse valgmulighetene:

Starte:

-Normalt

-Logget

-I Sikkerhetsmodus

-Trinnvis bekreftelse

-Kommandolinje

-Sikkerhetsmodus med kommandolinje.

hvis jeg da velger normalt dukker skjermbildet med win98logoen opp. Deretter kommer jeg inn i dos igjen og får opp dette:

C:\> mode con codepage prepare_((850) C:\Windows\Command\ega.cpi)

MODE CODEPAGE PREPARE fullført

C:\> mode con codepage select=850

C:\>keyb no,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

C:\>

Vet ikke om dette er relevant, men i Win98 vises bare en partisjon og den er på 15.2GB. Hele harddisken min er på 160GB. Det kan også nevnes at i Fdisk dukket det opp en partisjon som ikke lot seg slette. Dette var en Extended partition partisjon, men det sto ikke noe info om den(størrelse. osv) Jeg prøvde alle slett partisjon alternativene, men jeg var ikke kar om å slette den. Jeg brydde meg ikke mer med dne partisjonen og innstallerte win 98.

Håper virkelig det er noen som kan hjelpe meg! Er ganske frustrerende å ha en pc som ikke funker.

På forhånd takk for alle svar!

Raijin.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fdisk er ganske buggete, har selv opplevd at det er umulig å slette enkelte partisjoner med den.

Dessuten vil Fdisk vise feil info på disker over 64 GB.

Det finnes mange andre partisjonsprogrammer. Lag deg en UBCD, eller legg Ranish inn på floppy.

http://www.ultimatebootcd.com/

http://www.ranish.com/part/

Win98 støtter ikke en 160 GB disk uten videre. Mer info her: http://www.48bitlba.com/win98.htm

Lenke til kommentar

Har nå kjørt ranish et par ganger, men får fremdeles ikke slettet partisjonen. Første gang jeg prøvde å slette den sto det at det var en NTFS partisjon. Jeg satte igang slettingen men den stoppet opp på 80%, og deretter reagerte ikke pc'en på noe. Da jeg prøvde å slette den en gang til la jeg merke til at beskrivelsen av partisjonen var forandret til: Problemer med partisjon. Bootsectoren inneholder ikke "valid information". Prøvde å slette, men denne gangen stoppet den opp på 40%. Prøvde en tredje gang, og da stoppet den opp på 25%. Hva er det som er gale?

Lenke til kommentar

I Ranish velger du hver partisjon, og bruker DEL for å fjerne den.

Før du avslutter Ranish må du bruke F2 for å save det du har gjort. Dette går på et blunk, er ingen "80%" her.

Så med slette, mener du da formatering? Jeg får ikke det du beskriver til å steme med Ranish.

Kan du verifisere at når du kjører Ranish en gang til så er alle partisjoner borte?

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde var å trykke "E" istedenfor del. Sto i help at for å "erase" partisjonene så måtte jeg trykke "E". Prøvde det du nettopp sa, og da gikk det knirkefritt! Takker for all hjelp! Hadde virkelig stått fast uten din hjelp. Men et siste spørsmål; Når jeg trykket "E" isteden for "del", hva skjedde med partisjonen da? Det sto at at den fyller partisjonen med nuller. Betyr det at jeg ikke kan bringe tilbake data som jeg hadde på harddisken før?

Lenke til kommentar
Jeg fikk da opp 250GB-disken, og RAID-sett på 300GB og 500GB helt uten videre i Win98. :dontgetit:

Det er vel da ikke snakk om ATA disker? Du nevner jo RAID. Hvis det er en kontroller som oppfattes som SCSI så er det ingen 48-bit LBA problematikk.

Skulle en gang undersøke LBA problemet med førsteutgaven av XP og en 200GB SATA disk, men ble litt skuffet da det gikk greitt. Det var fordi SATA kontrolleren min ble oppfattet som SCSI.

Lenke til kommentar
.. Når jeg trykket "E" isteden for "del", hva skjedde med partisjonen da? Det sto at at den fyller partisjonen med nuller. Betyr det at jeg ikke kan bringe tilbake data som jeg hadde på harddisken før?

Var faktisk ikke klar over at Ranish har den funksjonen. Der lærte jeg noe nytt. ;)

Det betyr nok at alle data i den partisjonen er slettet for godt, i praksis umulig å få tilbake.

Det finnes andre verktøy som fyller hele disken med nuller, da vil partisjoner og alt forsvinne.

Lenke til kommentar

Ting gikk ikke som jeg trodde. Etter å ha lagret to partisjoner i Ranish den første som FAT-32 16GB, og den andre som EXT 144GB. Deretter installerte jeg Win98(ikke SE) men første gang jeg starter opp installasjonen får jeg samme problem som før... Etter første oppstart fryser skjermbildet der det står "oppdatering av filer fullført, fortsetter å laste windows" men øverst på skjermbildet står det samme som før:

C:\> mode con codepage prepare_((850) C:\Windows\Command\ega.cpi)

MODE CODEPAGE PREPARE fullført

C:\> mode con codepage select=850

C:\>keyb no,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

C:\>

Hver gang jeg går inn i Ranish etter at jeg har partisjonert harddisken, så forsvinner dena andre partisjonen min, selv om det står at den er på 144GB, men likevel står det at den er ubrukt og "trykk enter for partisjonswizard" Dette skjer selv om jeg velger at begge partisjonene skal være FAT-32. Er harddisken min ødelagt?

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Jo, men har man noe annet valg? Går jo ikke an å installere XP i DOS. Og jeg har jo klart å installere det før. Eller burde jeg teste å installere ME?

Må spørre om det er Win98 som du ønsker å ha? XP er jo å foretrekke for det meste, og du trenger ikke DOS eller noe annet for å få det til. Har du en XP CD så skal du ha alt du trenger.

Det er mange som misforstår hva "oppgradering" betyr, og tror at man må installere noe gammelt først. Men det skal man ikke, man kan godt begynne med en blank disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...