espeneppi Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Har nå fått dette settet: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6151 Tror jeg installerte det riktig i "dual channel" modus. Dette settet skal være 2-3-2-5. Sjekket opp med cpu-z, og det står det under "memory" menyen: frequency: 200 Mhz, timings: 2.5-3-2-5 Men under Spd menyen, så står det for hver brikke: 200 mhz , 2.0-3-2-5. Hvorfor står det 2.5 i memory menyen når det står 2-3-2-5 på begge? Med andre ord, har jeg gjort alt riktig får å få dual channel? Skal ikke frekvensen være 400 mhz? Endret 5. oktober 2005 av espeneppi Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Sjekk biosen din, jeg måtte skru opp mhz'e på brikkene mine og. Kjenner ikke til hket ditt så... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Skal ikke frekvensen være 400 mhz? Hva får deg til å tro det? Det er 200MHz DDR. Det blir 400 "MHz". Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Han sier at frekvensen er 400 mhz, men han får kun 200 mhz. Ergo har biosen klokket den for lavt. Hvis du har plassert rambrikkene i feilt slot (se fargene) kan det kanskje skje? vetsj helt. Prøv å plassere de i samme farge hvis du ikke har gjort der (longshot) Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Hvorfor står det 2.5 i memory menyen når det står 2-3-2-5 på begge? Mulig du må inn i bios og justere ned cas latency til 2. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Han sier at frekvensen er 400 mhz, men han får kun 200 mhz. Ergo har biosen klokket den for lavt. Nei? Tror det er en stor misforståelse ut og går hos en del. DDR400/PC3200 kjører på 200MHz, men siden DDR innebærer at man kan sende ut data to ganger pr klokkeslag sier enkelte feilaktig at det er 400MHz. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 SPD er den informasjonen som ligger lagret i RAM-brikkene, som tilsier hvilke tilgangstider minnet skal kjøre på. Hovedkort liker gjerne å bestemme selv, og setter egne verdier, enten fordi brukeren har gjort det, eller for å sette en "fail safe"-verdi så ikke ting blir ustabilt. DERFOR må man selv gå inn i BIOS og endre timings til det RAM-brikkene er oppgitt til. Og når du ser at det står 200MHz i CPU-Z er dette helt riktig. Dette tilsvarer DDR400, ferdig med den saken. Du er sånn ca nr 3 456 890 som spør om akkurat det der. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Espeneppi, Anledningen till att SPD ger cas 2.5 är att en del HK inte tycker om att boota i cas 2 efter en cmos reset. Bara sätt volts till 2.7 och ändra till cas 2 så blir det bra. Vilket HK har du? CPU-Z kan inte tala om om du använder dual channel eller ej, men de flesta nyare kort visar det i bootscreenen när maskinen startar. Som regel 64-bit eller 128-bit. Lenke til kommentar
espeneppi Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Takk for svar, jeg har et MSI K8T Neo2 hovedkort. Og den står instillt til 2.7V. Kortet kan ikke gi mer en 2.75V. Lenke til kommentar
espeneppi Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 Har nå satt til 2.7V i biosen. Klarte å sette cas til 2.0, men da kjører de bare på 100mhz. Noen som vet hva jeg skal gjøre? Dette er valgene i menyen: Dram clock mode Mem clock mode Cas latency Burst length Bank interleaving Active to CMD (TRCD) Active to precharge Precharge to active. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Altså, så fort du ändrar til cas 2 så blir hastigheten till 100 när du rebootar? I så fall är något galet med antingen kortet eller minnena skulle jag tro. Att kortet bootar med minnet til 100 beror på felsäkert läge tror jag. Vad står inställningarna på i den listan du skrev? Lenke til kommentar
espeneppi Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 Ved disse instillingene så virker det bra, men selv om jeg velger 2 så kommer det 2.5: DRAM Clock Mode: By SPD Memclock Value: DDR200 Cas Latency: 2 Burst Latency: 8 Beat Bank Interleaving: Auto Active to CMD (Trcd): SPD Active To Precharge (Tras): SPD Precharge To Active (Trp): SPD DRAM 1T Timing: Disabled Hvis jeg setter til Manuel på DRAM Clock Mode så blir det 100Mhz. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Ved disse instillingene så virker det bra, men selv om jeg velger 2 så kommer det 2.5: DRAM Clock Mode: By Manual Memclock Value: DDR400 Cas Latency: 2 Burst Latency: 8 Beat Bank Interleaving: Enable Active to CMD (Trcd): 3 Active To Precharge (Tras): 5 Precharge To Active (Trp): 2 DRAM 1T Timing: Enabled Hvis jeg setter til Manuel på DRAM Clock Mode så blir det 100Mhz. Prova de inställningarna så ska det bli bra tror jag. Lenke til kommentar
betterman Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Funket det espeneppi? Er nysgjerrig på resultatet Lenke til kommentar
espeneppi Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Nei, det virker ikke. Enten så får jeg 2.5 som det virker ok med, eller 2.0, men da kjører de bare på 100mhz. Edit: har du også noe problemer? Taper jeg mye ytelse ved å ha cl 2.5 istedenfor 2.0? Endret 8. oktober 2005 av espeneppi Lenke til kommentar
espeneppi Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Nå har jeg lest litt på Msi forumet, og funnet ut at det er min bios (V.3.3), hvor problemet ligger. Hvis jeg flasher til 9.1, så skal det virke. Men det var det å vite hvordan man gjør alt dette da Bare surr. Endret 9. oktober 2005 av espeneppi Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Nå har jeg lest litt på Msi forumet, og funnet ut at det er min bios (V.3.3), hvor problemet ligger.Hvis jeg flasher til 9.1, så skal det virke. Men det var det å vite hvordan man gjør alt dette da Bare surr. Flashe er en smal sak, last ned riktig bios fra msi sine sider. Last over filene du har lastet ned på en formatert floppy.(det står i et tekst dokument hvilke du skal ha på floppyen. Sett first boot device til floppy i bios, restart og resten pleier og gå av seg selv. Lenke til kommentar
espeneppi Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Vel, nå har jeg funnet ut at den biosen jeg trenger ikke går så godt overens med Winchester som jeg har. Siden den er lagd for Venice, San Diego og X2 Så får bare håpe at de lager en ny bios for Winchester, slik at jeg kan kjøre minnet på de Timingsene de er ment til å kjøre på Hk vil ikke gå lenger ned en 2.5 CAS. Endret 9. oktober 2005 av espeneppi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå