Gå til innhold

Handle på Ebay.com?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har prøvd å handle der før? Er det toll + mva på varer man kjøper derfra fra privatpersoner, eller er det kun når man kjøper fra firma det blir toll og mva?

Jeg handler mye på eBay (USA, UK og Tyskland) og så langt har det gått greit. Du betaler stort sett ikke toll på noe lenger, men mva på alt over kr 200. Du kan be selger om å sette ned verdien, men vær obs på at noen selgere ser på dette som svindel og blir fornærmet når du spør.

Noen tips:

Feedback

Sjekk selgers feedback. Lite og dårlig feedback = styr unna med mindre du har gode nerver. Hvis selger nettopp er registrert og har 0 salg og selger et dyrt produkt så lukter det svindel.

Budgiving

Les hele annonsen nøye.I USA er det populært å fraskrive seg ansvar for nesten alt. Vær sikker på at selger sender til Norge og har en betalingsform som er gangbar i Norge.

Pakking

Noen selgere legger hele sjela ned i pakking, mens andre slenger det i en eske. Fortell selger hvordan du vil ha det pakket. Bobleplast er bra, aviser er dårlig pakkemateriale. Vær obs på at noen forlanger en ekstra $ for pakkemateriale.

Sending av pakker

Bruk USPS! Du har 2 alternativer: USPS air parcel post (7-10 dager) eller USPS EMS ( inntil 7 dager)

Bruker de USP så får du en faktura etter at du har mottatt pakken = dyrt!

Betaling

Paypal er gratis å bruke og er en akseptert betaingsmetode. Du kan bruke bankkontoen din eller kredittkort. Sjekker og andre betalingsformer tar lang tid og er dyrt på småbeløp.

Svindel

Generelt er det lite svindel, men det dukker som regel opp e en eller annen form. Får du problemer så er første bud å kontakte selger, deretter eBay evt PayPal.

Jeg hadde en selger som ikke holdt sin del av avtalen, og enden på visa ble at jeg fikk adresse og tlf nr fra eBay. Fant deretter nærmeste lokale politistasjon og sendte en henvendelse til dem. Fikk så en mail fra detective Evans som kunne medele at de tok dette på alvor og hadde sendt en patrulje til selgers hus. Dagen etter var den svimlende sum av $100 returnert :D

Det hele tok meg maks 10 min foran maskinen

Dette ble langt gitt

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Sending av pakker

Bruk USPS! Du har 2 alternativer: USPS air parcel post (7-10 dager) eller USPS EMS ( inntil 7 dager)

Bruker de USP så får du en faktura etter at du har mottatt pakken = dyrt!

Mvh

Rune

En liten ting man bør tenke på når man velger frakt...

Med USPS Air Parcel, tar posten ca 150kr for å fortolle varene hvis de overstiger 200 kr i verdi. Alternativt kan du fortolle dem selv for 70-80 kr.

MEN med EMS er evt gebyr innbakt i fraktkostnaden, dvs du får ikke noe ekstra utgifter. Dermed er det ikke sikkert at det nødvendigvis blir så mye dyrere, det er noe man må regnepå.

Lenke til kommentar

Meget bra skrevet runegp :) Jeg kan legge til at jeg hittil har sluppet å betale toll på varer jeg har kjøpt, men det har kun dreid seg om brukte spillkonsoller og utstyr kjøpt fra Ebay usa.

Dessverre tror jeg at jeg har opplevd min første svindel. Tok sjansen på å bestille en brukt dreamcast konsoll som jeg aldri opplevde å få. Selgeren mente at det kunne ta opp til 6 uker å få varen og ratingen hans var høy. Nå etter 60 dager er gjenstanden helt ute av systemet og det er ingenting å gjøre. Heldigvis var det kun snakk om et par hundre kroner. Moralen er, sørg for å følge opp varen du har kjøpt innen 60 dager har gått. Jeg stolte for mye på selgeren og somlet noe i tillegg, så jeg fikk som fortjent.

Utenom tilfellet over har jeg opplevd utmerket service og ingen som helst problemer.

Lenke til kommentar
Dessverre tror jeg at jeg har opplevd min første svindel. Tok sjansen på å bestille en brukt dreamcast konsoll som jeg aldri opplevde å få. Selgeren mente at det kunne ta opp til 6 uker å få varen og ratingen hans var høy. Nå etter 60 dager er gjenstanden helt ute av systemet og det er ingenting å gjøre.

Vær obs på at forsendelsen kan ta opptil 3mnd også når den er sendt som air parcel. Få tak i nummeret på tollpapirene CP....masse nummber...US ( står øverst på tollpapirene) og spor denne på posten.no. Du vil ikke få sporing før pakken krysser grensen.

Lenke til kommentar

Jeg har handlet en del på ebay, og har ikke betalt moms. Bare be selgeren sette på gave på pakka. Dessuten skriver selgere ofte en lavere verdi enn varen er verdt. Kanskje har jeg hatt flaks de gangene, fikk varene som regel etter 1-2 uker. Har bestilt fra Hong kong, Usa og Uk. Så mine erfaringer med ebay er ganske positiv.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skulle lage ein ny tråd om dette, men bumper her i staden for.

Kva må du forvente å betale for eit par sko til €40 frå Tyskland på Ebay?

Blir det lagt på moms, toll? Har forstått det sånn at der er forskjellige reglar for bøker, filmar, klær, matvarer osv...så det hadde vært greit å fått vita litt før ein eventuelt satsar på noko.

Lenke til kommentar
Skulle lage ein ny tråd om dette, men bumper her i staden for.

Kva må du forvente å betale for eit par sko til €40 frå Tyskland på Ebay?

Blir det lagt på moms, toll? Har forstått det sånn at der er forskjellige reglar for bøker, filmar, klær, matvarer osv...så det hadde vært greit å fått vita litt før ein eventuelt satsar på noko.

5073694[/snapback]

€40+ frakt + eventuell forsikring på forsendelsen. + 25% moms på dette..

Så tar posten ca 150kr for å fortolle varene hvis de overstiger 200 kr i verdi. Alternativt kan du fortolle dem selv for 75 kr

feks. 40+10+3*Omrekningskurs (se http://www.toll.no/bin/tvinn_valuta.pl) *1.25 + 75nkr eller 150nkr

Ved

Frakt=10

Forsikring=3

Blir det 40+10+3*7.820*1,25+75

Det blir 495,30Nkr vist du fortoller den selv

Bøker er det ikke moms på.. alt annet er det moms på vist det kommer over 200/1000kr grensa

Endret av taz
Lenke til kommentar

Det finnes kanskje et "fasitsvar" på sikker handel på ebay.

"Det er DU som velger og Ebay er trygt eller ikke!"

Skal jeg forklare det? Det vil si at du handler bare fra seriøse selgere (mange positive karakterer, virker seriøse, bra annonser, osv)

Selvfølgelig man kan være uheldig en gang. Slik at man får varen og slikt, men seriøse selgere ordner som regel opp i slik uten videre problemer :)

Selv har jeg handlet litt på Ebay. Jeg er alltid på utkikk, og kjøper som regel ting som er billigere en norske pris. jeg har aldri betalt MVA, eller Toll :)

Edit: Har også fått varer sendt i fra Hong Kong på 3 dager! :D

Endret av Zevs_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...