Gå til innhold

Hjelp, maskinen min var 85 grader!

vegge

Anbefalte innlegg

Har tidligere hatt min AMD T-bird 1.4GHz oppe i 75 grader ved feilmontering av kjøleribba...

I dag banket jeg den rekorden. Bare trikset litt med noen IDE -og strømkabler, før jeg startet maskinen. Bootet WinXP og begynte å skrive litt i Notisblokk.

Plutselig hører jeg alarmen fra MotherBoard Monitor. CPU-temperaturen har oversteget 70 grader (mot normalt 40)

Lot øynene falle ned til mitt eksterne termometer og sannelig viser det ikke 85 grader! Og dette var montert på utsiden av CPU-coren, så det var sikkert et par grader mer...

Lagret fort Notisblokk-dokumentet på skrivebordet under et vilkårlig filnavn, klikket på start-menyen og slå av. Hehe, men det gikk for seint, så jeg holdt inne power-knappen i to sekund.

Åpnet kassa, og merket den uutholdelige varmen fra kjøleren. Ikke lurt å ta på den nei.

Koblet på strømledningen på Papstvifta igjen og fyrte opp. Sank da rolig fra litt over 70 grader og ned til 38... Ahh.. dette var litt kick! Bryr meg ikke om CPU-en dør, men hadde hovedkortet blitt knerta, ville dagen vært ødelagt. Nå gikk det derimot fint, og meg og min gamle venn tordenfugl har fått enda et godt minne.

Kan dette ha noe å si for overklokkingen og levetiden? Ellers oppfordrer jeg dere til å fortelle hvis dere har opplevd noe lignende. Kommer jo stadig tråder om lignende ting, men post i vei hvis du føler for det.

Lenge leve varme AMD-prosessorer! Og lenge leve Alpha Pal 8045 som lot meg skrive litt i Notisblokk først..

Amd T-bird 1400@1610MHz

MSI GeForce 2MX400 :grin: 167/200@190/230

"Alt skal klokkes!" (litt i hvert fall..)

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-18 16:58 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD'en tåler minst 90 grader Celsius 4 døgn i strekk. Glemte å sette vifta igang før jeg satte igang maskina etter å ha mekka litt, og merket det først etter 4 døgn og noen tilfeldigvis spurte meg om tempen på CPU'en min. Den hadde da stått på mer eller mindre 100% load. Var bare å plugge i vifta og 2 min etterpå var tempen atter engang nede på 35 grader ved 100% load. Har ikke hatt noen problemer etterpå, ja, maskina kjører faktisk bedre nå enn før.

Coq Rouge (AMD Athlon T-bird 800MHz)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-18 17:16, Coq Rouge skrev:

AMD'en tåler minst 90 grader Celsius 4 døgn i strekk. Glemte å sette vifta igang før jeg satte igang maskina etter å ha mekka litt, og merket det først etter 4 døgn og noen tilfeldigvis spurte meg om tempen på CPU'en min. Den hadde da stått på mer eller mindre 100% load. Var bare å plugge i vifta og 2 min etterpå var tempen atter engang nede på 35 grader ved 100% load. Har ikke hatt noen problemer etterpå, ja, maskina kjører faktisk bedre nå enn før.

Coq Rouge (AMD Athlon T-bird 800MHz)

Oh My God!

Intel kan nok ikke skryte av slike hendelser :grin:

For dem klokker jo seg selv ned til 1 mhz om nødvendig for å holde temperaturen nede. Men, det kaller jeg kvalitet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...