Gå til innhold

Mitt første video kamera, 8000-9000 kroner.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Ute etter mitt første Digitale Videokamera.

Prisklasse rundt 8000-9000 kroner.

Skulle gjerne hatt et kamera med HDD muligheter, men man må vel opp i 12k prisklassen skal man få noe duganess.

Skulle bare hatt et helt greit videokamera, med grei fargegjenngivelse, grei lyd, etc.

Når man skal ut med en slik sum har jeg absolutt ikke lyst til å kjøpe katta i sekken.

Jeg vil også gjerne ha mulighet fra å spille inn fra pc-skjermen, trenger vel da noe som kobles på mellom skjermkabelen og skjermkortet? Hvordan gjør man dette og hva slags ekstra utstyr trenger jeg?

Synd de ikke har videokamera kategori under anbefalinger på denne siden, det er så utrolig vannskelig å finne fram til hva man faktisk vil ha.

Noen som kan gi meg litt tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med HDD mener du harddisk? Personlig mener jeg det er en dårligere løsning enn mini-DV grunnet økt komprimering og dyrt lagringsmedie pr. time. Men det er en annen sak. Blir diskutert i en annen tråd, så du kan jo se i den.

Av videokamera i denne prisklassen får du noen meget gode modeller fra Panasonic med 3CCD brikker (samme teknikk som brukes i profesjonelle kamera). De fleste kamera har 1 CCD brikke som registrerer alt lys og alle farger. På et 3CCD kamera har du nettopp 3 CCD brikker som registrerer hver sin primærfarge (rød, grønn, blå) og du får en mer korrekt fargegjengivelse og også et skarpere bilde.

Er du heldig får du kanskje tak i et Panasonic GS-250 til 9-10.000 kroner. Det er et helt rått kamera med 3CCD, optisk bildestabilisator, stor lyssterk bildebrikke, stor skarp Leica optikk, manuell fokusring (kan også bruke autofokus) og flere finesser. Blir denne litt for dyr, vil jeg anbefale lillebroren GS-150. Den mangler manuell fokusring og optisk bildestabilisator samt et par andre ting, og optikk og bildebrikke er ikke av like høy kvalitet (men allikevel veldig bra). Vil derfor anbefale deg å gå opp til GS-250 selv om du må legge i noen ekstra kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...