Snappahed Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Hei, har en forholdsvis nyinnkjøpt 20D med kitobjektiv (18-55mm) og 100-400mm L objektiv. Merket fort at blitzen på 20D ikke er noe å hoppe så veldig høyt i taket av, og går nå rundt å grubler på hvilken blitz jeg skal velge. La oss for ordens skyld si at penger ikke nødvendigvis er så stort tema. Hva velger man, og hvorfor? (Skal ha orginalt canon, så dropp Sigmadiskusjonen) Kjøper man 580 eller venter man på 430? Eller noen av de andre? Tar en god del innebilder (sport, fritid), og skal kjøpe en par ekstra linser etterhvert.. Hjelp! Lenke til kommentar
Snappahed Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Og en ting til forresten.. Kan noen forklare hva en "slaveblitz" er? Tror ikke jeg har det helt klart! Lenke til kommentar
Elph Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Har selv 580EX på min 20D og er veldig fornøyd, om ikke pengene er det store tema, why wait? Og ekstra effekt er godt å ha iblant Slaveblits er en blits som utløses av en annen (enten av glimtet eller via IR) Brukes for å få til mer avanserte lysoppsett, feks en blits på bakgrunn, en hoved blits feks 45 grader fra siden mot modellen, og en utfyllingsblits (svakere) fra motsatt side av hovedblitsen. Eller kanskje man trenger fler blitser for å belyse ett større (eller dypere) område? Mange muligheter og stort rom for kreativitet Til 580EX (og andre blitser) anbefaler jeg VARMT en Lumiquest softboks til å feste på blitsen med borrelås, dette gir mykere, jevnere og mye mer behagelig lys! PS blits kan med stort hell brukes også ute i dagslys, gir fint glimt i øyet og letter opp i skigger Lenke til kommentar
Snappahed Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Kan 430 brukes trådløst? Trenger man noe ekstrastasj for dette? Lenke til kommentar
Elph Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 430Ex fungerer (som sin forgjenger 420EX) som trådløs slave for feks en 580EX eller den trådløse senderen ST-E2 http://www.canon.no/about_us/news/consumer...dlite_430ex.asp Som du ser er det ett stort fortrinn med 580EX i forhold til 430EX (utenom styrken) og det er at 580EX kan styre slaveblitser som feks 430EX, 420EX osv Mitt råd for deg er å gå for 580EX så får du en blits nå, som er meget bra! Sjekk om Japan Photo har kampanje på den, eller sjekk prisen på www.bhphotovideo.com der kjøpte jeg min, mens en kollega hanldet på JP for ca 3.500 kr Lenke til kommentar
olemm Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Til 580EX (og andre blitser) anbefaler jeg VARMT en Lumiquest softboks til å feste på blitsen med borrelås, dette gir mykere, jevnere og mye mer behagelig lys! Softboks er alltid bedre enn ikke softboks, men til de bruksområdene som trådstarter skisserer er det ikke sikkert at det vil bidra så mye til diffusjon av lys - men en sånn liten dings er alltid bra til makro og mindre motiver. Det kan hende trådstarter hadde vært like mye tjent med en bouncer eller en sånn liten omnibounce (=sånn hette man trer på for å spre lyset bedre når man bouncer). Har akkurat fått i hus en softboks til halvportretter o.l, som etter min oppfatning er sånn pluss minus stor nok, men lite effektiv til sport med sine 80x60x50 cm Til trådstarter; hvis ikke penga betyr så mye, gå for EX580, den har mye mer funksjoner og er en mer avansert blits enn hva 430 kommer til å være, så kan du eventuelt supplere med en 430 (eller to) hvis du skulle finne på å begynne med makro Lenke til kommentar
Elph Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 nja, til innendørs fritidsfoto er den etter mitt skjønn ideell, kanskje minder ideell til psort, kommer vel ann på type sport og avstander da.. denne bruker jeg http://www.lumiquest.com/lq925.htm ikke plagsomt stor på noen måte, og tar liten plass sammenbrettet, kjapp og sette på med borrelås er den og. Lenke til kommentar
Snappahed Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Kan 550 også styre slaveblitser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå