Gå til innhold

Lian Li PC6070B Scand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brannslange skrev:
Vibrasjonsdemping av harddiskene burde være en selvfølge. Har selv Lian Li PC-V1100, et såkalt stillegående kabinett. Måtte jekke ut hele harddiskopplegget og skru fast et par Zalman ZM-2HC2 (vibrasjonsdempende harddiskoppheng) i stedet. Synes det er unødvendig med tanke på prisen på kabinettet.

hva slags disker har du da slange? Jeg har to stk PC-V1000 satt opp med helt identiske disker, 1stk raptor 74gb og 2stk maxline 10 300gb. Vifta på grafikkortet bråker langt mer enn diskene gjør, kanskje du har montert feil eller noe?

Altså, for det første, klart du kan overdøve disker med en støyende komponent, men for folk som er opptatt av støy, så er det rimlig grunn til å annta at de ikke har veldig bråkete komponenter ellers. Og jeg har aldri opplevd å ikke å få et lavfrekvens-"brum" av fastmonterte disker. Det kan som sagt overdøves, men har du stille ting ellers, så er det faktisk relativt irriterende.

AtW

Lenke til kommentar
Altså, for det første, klart du kan overdøve disker med en støyende komponent, men for folk som er opptatt av støy, så er det rimlig grunn til å annta at de ikke har veldig bråkete komponenter ellers. Og jeg har aldri opplevd å ikke å få et lavfrekvens-"brum" av fastmonterte disker. Det kan som sagt overdøves, men har du stille ting ellers, så er det faktisk relativt irriterende.

Den ressonansduren som oppstår fra harddiskene på kabinettet er faktisk utrolig irriterende. Det ikke snakk om en jevn, høyfrekvent dur som fra vifter, men en lavfrekvent dur som stiger og synker i styrke. Jeg har ikke så mye kunnskap om støy og arbeidsmiljø, men personlig oppfatter jeg støy fra noen frekvenser mer irriterende enn andre, selv om styrken er den samme.

Harddiskene det gjalt var for øvrig to fra Seagate, av den serien som faktisk var stillegående (den med skikkelig metallinnkapsling). Er grunn til å tro at jeg ikke synes støyende vifter er en fin motvekt mot harddiskstøy ja :)

Lenke til kommentar
Jo, jeg har en liten klåfingret en. Men, en slik dør er jo bare spennende å åpne...

Kjøp kabinett med lås på da vel (som også låser inne alle knapper!). Det stoppa begge mine... :yes: Litt spennende var det til å begynne med, men etterhvert ble de lei.

Lenke til kommentar

Har 1. modellen av 6070 som kom på markedet. Og jeg hadde i begynnelsen stroe problemer med høy temperatur inne i kassen, mest på grunn av isolasjonen og lav air-flow. I tilleg bråkte 2x80mm Adda-viftene i front alt for mye.

Så det tok ikke lange stunden før jeg skrudde av fronten med døra og "fikset" til et hull som gav meg 1x120mm i front (med gummi-oppheng). Videre er det nesten et must med et powersupply som har 120mm også, mest på grunn av at de flytter mest luft ut av kabinettet (uten at det støyer for mye).

Plastføttene er blitt byttet ut med gummihjul som er popnaglet fast. Det demper en del ressonans ned mot gulvet. Skulle tro jeg og Lian-Li har tenkt ganske likt der :)

Men, 80mm bak fikk jeg aldri kvittet meg med, for det er fysisk umulig (i min verden) å få laget hullet det stort nok, siden deler av ramma / MB-tray kommer i veien. Så jeg har endt opp med å lage et 120mm hull i døra rett over skjermkort / cpu som suger inn. 80mm hullet bak er nå bare en viftegrill ("fri eksos") hvor varm luft strømmer ut.

Så da er jeg nesten fornøyd med kabinettet. Det siste jeg kommer til å modde er en form for demping av harddisk-ramma. Ser for meg en løsning med og frese større spor i ene enden, fore alle kontaktpunkter med gummilister slik at ikke noe av HDD-rammen kommer i direkte kontakt med metallet i kassen.

Ellers er det en utrolig kul kasse! Spes i børstet aluminiums finish da :p

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Vel, uten noen form for modding av harddisk ramme, så kommer i allefall støyen til 3 stk Raptor disker på høykant ut iallefall. Fan for ei knatring, mye verre enn i mitt gammle fulltower Chieftech kabbinett. :no:

Endret av B-QL
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...

en ting som ergrer meg med de fleste brødboksenne som blir solgt er at det som regel sitter usb/lyd + div så langt ner skulle gjerne ha sett at slike ting blir plasert nærmere toppen da de fleste har slike kabinet stående på gulvet.

ja jeg vet det finnes kabinetter med disse kobblingene i toppen men dem er i fåtall å dem pleier og være litt for speisa etter mitt syn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
en ting som ergrer meg med de fleste brødboksenne som blir solgt er at det som regel sitter usb/lyd + div så langt ner skulle gjerne ha sett at slike ting blir plasert nærmere toppen da de fleste har slike kabinet stående på gulvet.

ja jeg vet det finnes kabinetter med disse kobblingene i toppen men dem er i fåtall å dem pleier og være litt for speisa etter mitt syn.

6676669[/snapback]

Jeg har dette kabinettet selv, står alltid på pulten min. Er for fint til å gjemme bort rett og slett ;)

~ Medion

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Styr unna versjon 2... Det viser seg at det kun er plass til 3 harddisker istedenfor 5. Synes så absolutt på ingen måte at det er verdt å ofre 2 diskplasser for å få noen plastringer mellom harddiskene og drivecage'n. (er faktisk uholdbart for meg, siden jeg har 5 disker, og bestilte dette kabinettet for å få plass til alle, men så får jeg plass til en MINDRE enn før)

Jeg kommer til å returnere mitt om Microplex ikke har en løsning på dette (evt. sende eller selge meg en drivecage med plass til 5 disker)

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...