Behydro Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 har funnet noe snadder som kanskje kan brukes. Fant ikke endebrytere, men de selges på clas Motoren er på 24V men jeg prøvde den ned på 7V uten noe problem. Sterk er den også. Du kan få motoren og rammen med tannhjul som den sitter på, gjør det sikkert lettere å få til noe. Lenke til kommentar
garfunk Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 har lyst til å prøve meg på noe av det samme men hva var den der motoren egentlig? hvor kan man få kjøpt en sånn en? Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Ser genialt ut det der!! Ja. det kommer til å hjelpe MYE ( Utrolig takknemelig :!: ) Hvor har det egentilg vært ? Hva gjør hele greia ? Endret 7. oktober 2005 av Radi Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Dæven, der har du et fint utgangspunkt ja! Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 Her er enda en tegning for at dere skal skjønne nøyaktig hvordan jeg har tenkt det: Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Det har vært kassett materen til en STOR tape streamer. Fant mye morro inni den Motoren skal sette kassetten ned til drivverket, omtrent som på en vanlig kassettspiller. Om du bruker tannhjulene får du en ganske fin utveksling, men vær nøye med endebrytere, her blir det krefter Lenke til kommentar
ZnoN Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Noen som hvet om du kan få kjøpt sanne motorer på clas olhson, biltema eller lignende? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 tror de har de på elfa og på rsonline.no Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Vill dette noensinne nærme seg brannfarlig? Pga skal gjøre det samme på skolen, men bare med ett skap hvor døre skal 'kjøres' utover isteden. Lykke te Radi Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 brannfarlig....?? sannsynligheten er vel minimal. skal jo bare drives på 12v dette her, og så lenge man kobler ledningene skikkelig og lager til bryterkretsen som sakl stoppe motoren når den skal, så ser jeg overhode ingen grunn til at dette skulle begynne å brenne. Sett inn en sikkring og litt slikt om du er i tvil Lenke til kommentar
Radi Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Sikring, er det noen store greier eller ? Hvor får man i tak i det ? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 sikring.... samma hva sort du bruker. kan for eks bruke en sann på kanskje 5A i en slik holder. Er ikke så veldig farlig, er bare en ekstra sikkerhet i tillegg til den som er i PSU. Kommer snart med forslag på koblingskjema til motoren, etter ønske Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 om jeg måtte si det selv, så er dette en meget elendig tegning.... men kanskje den kan hjelpe. Skal forklare: Endebryter er to slike og retningsbryteren er en slik 2-polet veksling til-til. På retningbryteren bruker man de to i midten til motoren, og så + og - på sidene, men på motsatt side i forhold til hverandre... øøøøh.... jah... Lager en tegning på den også. Tankegangen er at man velger om panelet skal gå opp eller ned med bryteren. La oss tenke oss at slik som tegningen er no, går panelet opp. Når panelet er kommet på topp, treffer det endebryter nr 1 og motoren vil stoppe. Endebryteren er normalt lukket, det vil si at den åpner (skrur av) når den blir påvirket/trykkt ned. Når man skifter posisjon på bryteren, bytter man om + og - på motoren, og siden endebryter 2 ikke er påvirket, vil panelet begynne å gå nedover. Når panelet er kommet ned til ønsket posisjon, treffer den endebryter nr 2 og motoren stopper igjen. Man må tilpasse endebryterene slik at de blir påvirket når panelet er i den posisjonen man ønsker. Er nokk hundrevis av andre måter å løse dette på..... Dette er vel en forholdsvis enkel krets uten elektronikk og andre fancy duppeditter. Kom gjerne med korreksjoner Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 her er retningsvenderen sett underfra. De blå kobles til felles minus og de rød kobles til felles pluss i gjennom hver sin endebryter. De to svarte i midten går til + og - på motoren Lenke til kommentar
Radi Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Når du sier til/til antar jeg at det er en bryter med "to hakk" alså at det er som on/off. Men jeg har noen brytere hjemme som er til/fra/til hadde ikke det gått ann å buke den. Da slipper jeg å dra til clasohlson å kjøpe ny bryter Bare lurer, er ikke stor problem om det ikke funker med den bryteren jeg har. Men jeg skjønte ikke helt den føste tegningen din. Men jeg fikk litt bedere intrykk om hvordan det skal være. Jeg har skrevet noen få spørsmål på tegningen din: Endret 12. oktober 2005 av Radi Lenke til kommentar
Radi Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) sikring.... samma hva sort du bruker. kan for eks bruke en sann på kanskje 5A i en slik holder. Er ikke så veldig farlig, er bare en ekstra sikkerhet i tillegg til den som er i PSU. Kommer snart med forslag på koblingskjema til motoren, etter ønske Hvor mange sikkringer trenger jeg da. To stk ? Er det bare å koble en sikkring på + og - etter molex pluggen i "systemet" ? Endret 12. oktober 2005 av Radi Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 til til vil si at den ikke kan stå i midtposisjon, til fra til kan godt brukes. Trenger bare en sikkring på + fikk ikke opp noe tegning.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå