alijens Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Du har ikke krav på låneprodukt i reklamasjonsperioden. du må også godta at det tar lengre tid i reklamasjonstiden.(p.g.a den nye kjøpsloven blir alle garantisaker prioritert først.) men 2 mnd er lenge.de har sikkert rota det til og ikke sendt den. tenk hvis alle som hadde pc på service skulle få låne en pc,hva ville ikke kostnadene blitt da. I en butikk og da særlig dataavd.er det utrolig hvor mange servicer det er iløpet av en uke. Jeg synes synd på alle som jobber i en dataavd.det gjør ikke jeg.ha ha Tenk at mange kunder tror at virus går under garanti.Håpløst. Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Du har ikke krav på låneprodukt i reklamasjonsperioden. du må også godta at det tar lengre tid i reklamasjonstiden.(p.g.a den nye kjøpsloven blir alle garantisaker prioritert først.) men 2 mnd er lenge.de har sikkert rota det til og ikke sendt den.tenk hvis alle som hadde pc på service skulle få låne en pc,hva ville ikke kostnadene blitt da. I en butikk og da særlig dataavd.er det utrolig hvor mange servicer det er iløpet av en uke. Jeg synes synd på alle som jobber i en dataavd.det gjør ikke jeg.ha ha Tenk at mange kunder tror at virus går under garanti.Håpløst. 5132720[/snapback] I så fall så vil jo det enkleste være for butikken å bare la alt ligge i så mange måneder som mulig. Etter et år eller to gir kunden opp og kjøper nytt isteden. Lenke til kommentar
alijens Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Du har ikke krav på låneprodukt i reklamasjonsperioden. du må også godta at det tar lengre tid i reklamasjonstiden.(p.g.a den nye kjøpsloven blir alle garantisaker prioritert først.) men 2 mnd er lenge.de har sikkert rota det til og ikke sendt den.tenk hvis alle som hadde pc på service skulle få låne en pc,hva ville ikke kostnadene blitt da. I en butikk og da særlig dataavd.er det utrolig hvor mange servicer det er iløpet av en uke. Jeg synes synd på alle som jobber i en dataavd.det gjør ikke jeg.ha ha Tenk at mange kunder tror at virus går under garanti.Håpløst. 5132720[/snapback] I så fall så vil jo det enkleste være for butikken å bare la alt ligge i så mange måneder som mulig. Etter et år eller to gir kunden opp og kjøper nytt isteden. 5132783[/snapback] Da ville de ikke hatt mange kunder etterhvert. det ville nemlig spredd seg ganske fort. En reklamasjon er ikke det samme som garanti.Du har færre rettigheter. Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 En reklamasjon er ikke det samme som garanti.Du har færre rettigheter. 5132810[/snapback] Forbrukerkjøpsloven (min utheving) § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Du har ikke krav på låneprodukt i reklamasjonsperioden. du må også godta at det tar lengre tid i reklamasjonstiden.(p.g.a den nye kjøpsloven blir alle garantisaker prioritert først.) men 2 mnd er lenge.de har sikkert rota det til og ikke sendt den.tenk hvis alle som hadde pc på service skulle få låne en pc,hva ville ikke kostnadene blitt da. I en butikk og da særlig dataavd.er det utrolig hvor mange servicer det er iløpet av en uke. Jeg synes synd på alle som jobber i en dataavd.det gjør ikke jeg.ha ha Tenk at mange kunder tror at virus går under garanti.Håpløst. 5132720[/snapback] Unnskyld, men dette er rett og slett tull! At garantisaker skulle bli prioritert pga den nye forbrukerkjøpsloven (fra 2002) er helt sært, da reklamasjonsretten dekker mer enn normal garanti - garanti er en tilleggsytelse fra produsent - reklamasjonsretten er absolutt og lovfestet. Alle reklamasjoner skal være ferdig innen "rimelig tid", dette er maksimalt 1 måned, men helst klart mindre. I tillegg så sier du at man ikke har krav på låneprodukt. La meg få sitere fra forbrukerkjøsploven: "§ 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. " Dette betyr at kjøper har krav på låneprodukt dersom det ikke medfører selger vesentlige kostnader. Alle selgere skal ha låneprodukter tilgjengelig - og kunder ksal få låne disse - men om feks selger er tom for låneprodukter, er det ikke alltid kunde kan kreve et låneprodukt da dette da vil medføre selger vesentlige kostnader. Men å si at man ikke har krav på låneprodukt er 100% bak mål. Les forbrukerkjøpsloven! http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Du har ikke krav på låneprodukt i reklamasjonsperioden. du må også godta at det tar lengre tid i reklamasjonstiden.(p.g.a den nye kjøpsloven blir alle garantisaker prioritert først.) men 2 mnd er lenge.de har sikkert rota det til og ikke sendt den.tenk hvis alle som hadde pc på service skulle få låne en pc,hva ville ikke kostnadene blitt da. I en butikk og da særlig dataavd.er det utrolig hvor mange servicer det er iløpet av en uke. Jeg synes synd på alle som jobber i en dataavd.det gjør ikke jeg.ha ha Tenk at mange kunder tror at virus går under garanti.Håpløst. 5132720[/snapback] I så fall så vil jo det enkleste være for butikken å bare la alt ligge i så mange måneder som mulig. Etter et år eller to gir kunden opp og kjøper nytt isteden. 5132783[/snapback] Da ville de ikke hatt mange kunder etterhvert. det ville nemlig spredd seg ganske fort. En reklamasjon er ikke det samme som garanti.Du har færre rettigheter. 5132810[/snapback] Sorry, men dette er nok en gang feil. Ingen garanti gir deg rett til låneprodukt. Ingen garanti gir deg rett til heving av kjøp dersom samme feil oppstår for 3. gang. Reklamasjonsretten varer i tillegg lengre enn de vanlige garantiene, og reklamasjonsretten faller ikke bort dersom man gjør endringer feks innvendig i en pc - det gjør garantien. Lenke til kommentar
alijens Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hadde det vært en vare som ikke koster så mye er jeg enig men dette gjelder jo en pc. De koster for mye til at det ikke er en ulempe for selger å ha låneprodukt. "Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." Så her tar du feil Alastor. Skulle elkjøp ha et lager bestående av flere eksempler av alle varene deres tror jeg du som forbruker ville merket ett veldig stort hopp i prisene deres. "Ingen garanti gir deg rett til låneprodukt. Ingen garanti gir deg rett til heving av kjøp dersom samme feil oppstår for 3. gang. Reklamasjonsretten varer i tillegg lengre enn de vanlige garantiene, og reklamasjonsretten faller ikke bort dersom man gjør endringer feks innvendig i en pc - det gjør garantien." veit du hva alastor: hvis du skrur inni på en feks dvd eller et kamera mister du alle rettigheter på både garanti og reklamasjonsrett. (ikke pc.der er det vel delene som har garanti.)bare sånn at man ikke tolker det feil det du skriver. ps:jeg jobber ikke i elkjøp men det hadde vært moro om du hadde gjort det.Da henviser jeg til at du ikke vet forskjellen på garanti og reklamasjon i praksis. Man har ikke krav på låneprodukt hvis det er for høy kostnad for selger. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hadde det vært en vare som ikke koster så mye er jeg enig men dette gjelder jo en pc. De koster for mye til at det ikke er en ulempe for selger å ha låneprodukt. "Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." Så her tar du feil Alastor. Skulle elkjøp ha et lager bestående av flere eksempler av alle varene deres tror jeg du som forbruker ville merket ett veldig stort hopp i prisene deres. "Ingen garanti gir deg rett til låneprodukt. Ingen garanti gir deg rett til heving av kjøp dersom samme feil oppstår for 3. gang. Reklamasjonsretten varer i tillegg lengre enn de vanlige garantiene, og reklamasjonsretten faller ikke bort dersom man gjør endringer feks innvendig i en pc - det gjør garantien." veit du hva alastor: hvis du skrur inni på en feks dvd eller et kamera mister du alle rettigheter på både garanti og reklamasjonsrett. (ikke pc.der er det vel delene som har garanti.)bare sånn at man ikke tolker det feil det du skriver. ps:jeg jobber ikke i elkjøp men det hadde vært moro om du hadde gjort det.Da henviser jeg til at du ikke vet forskjellen på garanti og reklamasjon i praksis. Man har ikke krav på låneprodukt hvis det er for høy kostnad for selger. 5137317[/snapback] Kan du forklare meg hvorfor det ikke er urimelig for en bilhandler å ha lånebil dersom kunden trenger det? Skal du første satse på å selge i stor stil, og du tjener så mye som feks Elkjøp gjør, så har jeg veldig vanskelig for å se at de kan beskytte seg med vesentlig kostnad. men kanskje du kan begrunne for meg hvorfor å ha lånegjenstander av tilsvarende type for de varer de selger? Jeg regner med at du vet forskjellen på garanti og reklamasjonsrett siden du er så bombastisk sikker på at Alastor tar feil. Kan du ta fortelle meg? hvis jeg får telefonen min låst opp i en ikke autorisert butikk, og de tukler med softwaren. Vil jeg da miste reklamasjonsretten på batteriet eller tastaturet dersom de slutter å fungere? I følge deg er jeg jo rettighetsløs, så da skal jeg vel ikke kunne si noe på at tekniske deler ved telefonen slutter å fungere? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 veit du hva alastor: hvis du skrur inni på en feks dvd eller et kamera mister du alle rettigheter på både garanti og reklamasjonsrett. (ikke pc.der er det vel delene som har garanti.)bare sånn at man ikke tolker det feil det du skriver.5137317[/snapback] Reklamasjonsretten mister du kun dersom det du gjør er direkte årsak til feilen på produktet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hadde det vært en vare som ikke koster så mye er jeg enig men dette gjelder jo en pc. De koster for mye til at det ikke er en ulempe for selger å ha låneprodukt. "Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." Så her tar du feil Alastor. Skulle elkjøp ha et lager bestående av flere eksempler av alle varene deres tror jeg du som forbruker ville merket ett veldig stort hopp i prisene deres. "Ingen garanti gir deg rett til låneprodukt. Ingen garanti gir deg rett til heving av kjøp dersom samme feil oppstår for 3. gang. Reklamasjonsretten varer i tillegg lengre enn de vanlige garantiene, og reklamasjonsretten faller ikke bort dersom man gjør endringer feks innvendig i en pc - det gjør garantien." veit du hva alastor: hvis du skrur inni på en feks dvd eller et kamera mister du alle rettigheter på både garanti og reklamasjonsrett. (ikke pc.der er det vel delene som har garanti.)bare sånn at man ikke tolker det feil det du skriver. ps:jeg jobber ikke i elkjøp men det hadde vært moro om du hadde gjort det.Da henviser jeg til at du ikke vet forskjellen på garanti og reklamasjon i praksis. Man har ikke krav på låneprodukt hvis det er for høy kostnad for selger. 5137317[/snapback] Jeg jobber i elkjøp . Så der tar jeg deg på ordet. Kan også opplyse om at i min butikk har vi flere ulike lånepcer, og alle som krever det gjør vi vårt ypperste for å skaffe lånepc til. Jeg mener iallefall at det ikke er en urimelig kostnad for en butikk å ha 2 eller flere lånepcer som er slått inn i regnskapet itl butikken til dette formålet, og evt bruke b-varer om det ikker er flere tilgjengelig. Om andre butikker mener dette, de om det . Om man gjør endringer innvendig i et kamera eller dvd-spiller så er jeg selvfølgelig enig med deg i at man mister reklamasjonsretten - dette fordi disse produktene ikke er ment for innvendig oppgradering. Men om det feks er snakk om å gjøre en dvd-spiller sonefri, så vil ikke dette føre til at man mister reklamasjonsretten, selv om garantien ofte bortfaller. Jeg nevner i mitt innlegg endringer på feks en PC, jeg sier ingenting om andre produkter enn pc. Poenget mitt er at garantien bortfaller om du gjør endringer innvendig i en pc - mens reklamasjonsretten består . Når det gjelder min kompetanse på garanti og reklamasjonsrett, så konkluderer du med at den er dårlig da jeg ikke visste at man ikke har krav på låneprodukt dersom kostnadene er for høye for selger. Da har du tydeligvis ikke lest innlegget mitt . Jeg siterer fra mitt første innlegg som kommenterte ditt: "Dette betyr at kjøper har krav på låneprodukt dersom det ikke medfører selger vesentlige kostnader. Alle selgere skal ha låneprodukter tilgjengelig - og kunder skal få låne disse - men om feks selger er tom for låneprodukter, er det ikke alltid kunde kan kreve et låneprodukt da dette da vil medføre selger vesentlige kostnader." Men du har selvfølgelig lov til å beholde din mening om min kompetanse, det har jeg ingenting i mot . Lenke til kommentar
alijens Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Men da er jo vi egentlig enige da. At man ikke har krav på et låneprodukt hvis dette er for dyrt for selger. Der jeg jobber har vi visst flere låne-pcer men det er klart vi har ikke uendelig mange. En reklamasjon tar alltid lengre tid. Vi bruker da jaggu "strax" vi også så ikke kom her og si at det ikke tar lengre tid. Ikke alle så klart men mange. Det skal jo sendes til leverandør som avgjør om den går på rek. eller ikke. Og da tar det lengre tid og det må kunden godta. Lenke til kommentar
alijens Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Reklamasjonsretten mister du kun dersom det du gjør er direkte årsak til feilen på produktet. 5139828[/snapback] TEE..... lykke til med skruinga:) Lenke til kommentar
alijens Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 hvis jeg får telefonen min låst opp i en ikke autorisert butikk, og de tukler med softwaren. Vil jeg da miste reklamasjonsretten på batteriet eller tastaturet dersom de slutter å fungere? I følge deg er jeg jo rettighetsløs, så da skal jeg vel ikke kunne si noe på at tekniske deler ved telefonen slutter å fungere? 5139747[/snapback] Det er forskjell på produktene og hva de er beregnet for. Jeg kjenner ikke til tlf men så lenge det bare er software som er forandret så har du rek.rett på tastatur og batteri. Batteriet har vel ikke så lang tid.(tror det er 3 mnd fra kjøpsdato) mulig jeg tar feil der men det er 3mnd på videokamera. Ps jeg har aldri sagt at man er rettighetsløs det må du ha tolket sjæl på lik linje som de fleste tolker kjøpsloven på forskjellig vis. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Reklamasjonsretten gjelder i minimum 2 år - og 5 år for ting som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Batteri kan derfor ikke ha "3 måneders reklamasjonsrett". Men, batterier har en naturlig slitasje, og vil ofte ikke gi like god kapasitet etter halvannet år som i begynnelsen. Naturlig slitasje dekkes ikke av forbrukerkjøpsloven. Var det dette du mente? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) hvis jeg får telefonen min låst opp i en ikke autorisert butikk, og de tukler med softwaren. Vil jeg da miste reklamasjonsretten på batteriet eller tastaturet dersom de slutter å fungere? I følge deg er jeg jo rettighetsløs, så da skal jeg vel ikke kunne si noe på at tekniske deler ved telefonen slutter å fungere? 5139747[/snapback] Det er forskjell på produktene og hva de er beregnet for. Jeg kjenner ikke til tlf men så lenge det bare er software som er forandret så har du rek.rett på tastatur og batteri. Batteriet har vel ikke så lang tid.(tror det er 3 mnd fra kjøpsdato)mulig jeg tar feil der men det er 3mnd på videokamera. Ps jeg har aldri sagt at man er rettighetsløs det må du ha tolket sjæl på lik linje som de fleste tolker kjøpsloven på forskjellig vis. 5150971[/snapback] jeg leser hva du skriver jo. Altså kan det du har skrevet forstås dithen at dersom du rørrer produktet så er du rettighetsløs (satt på spissen) når du viser til det med batteriet, så er nok det garantien. Endret 14. november 2005 av Alastor Lenke til kommentar
alijens Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 [ jeg leser hva du skriver jo. Altså kan det du har skrevet forstås dithen at dersom du rørrer produktet så er du rettighetsløs (satt på spissen) når du viser til det med batteriet, så er nok det garantien. 5151174[/snapback] Ja det er garantien jeg mener. Nå begynner jo dette og gli ut litt synes jeg.Jeg snakker om og åpne produkter som ikke skal åpnes.feks dvd,video og tv..... Da faller både garanti og reklamasjonsretten bort.Og da mener jeg ikke åpne dvd-skuffen! Feks hvis jeg tar ut harddisken som er defekt har jeg reklamasjonsrett men hvis jeg begynner og åpne harddisken har jeg det ikke. Ps: jeg burde aldri nevnt batteri. Min feil.Man kan reklamere på batteri men jeg ville ikke vært sikker på at du får noe igjen. Selv har jeg opplevd begge deler i butikken der jeg jobber(forskjellige leverandører.)Nei jeg husker ikke hvordan eller hvorfor. Til alle: når en kunde kommer til meg med et problem vil jeg alltid gjøre det beste for kunden. Det er lettere for meg og krangle med leverandør enn kunde ergo prøver jeg alltid og gjøre kunden glad og fornøyd.Men det er ikke alltid det går sånn og da står jeg der med en misfornøyd kunde som er sint. Det mange ikke vet er at vi behøver ikke reklamere for kunden, det skal de egentlig gjøre selv.Da tenker jeg på alle som kommer inn og leverer et produkt uten å reklamere på det. Da hadde det blitt leven..... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Men det er ikke alltid det går sånn og da står jeg der med en misfornøyd kunde som er sint. Det mange ikke vet er at vi behøver ikke reklamere for kunden, det skal de egentlig gjøre selv.Da tenker jeg på alle som kommer inn og leverer et produkt uten å reklamere på det.Da hadde det blitt leven... I fare for å misforstå deg nå. Hva mente du med dette? Kan oppfattes som at når du har solgt et produkt, så skal kunden henvende seg til produsent å reklamere`? (bare lurer om jeg forstod deg riktig nå) Lenke til kommentar
alijens Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 svaret mitt forsvant? De kan komme til oss for å reklamere. Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Hvor lang reklamasjonsrett er det egentlig på bærbare pcer. Da tenker jeg ikke på batteriet men selve pcen. 2 eller 5år? Hvis dere sier 5år; er det tatt en avgjørelsi på dette noen plass eller er det bare spekulasjoner? Er det tatt en prinsipell avgjørelse på dette fra en offentlig instans? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Hvor lang reklamasjonsrett er det egentlig på bærbare pcer. Da tenker jeg ikke på batteriet men selve pcen.2 eller 5år? Hvis dere sier 5år; er det tatt en avgjørelsi på dette noen plass eller er det bare spekulasjoner? Er det tatt en prinsipell avgjørelse på dette fra en offentlig instans? 5157549[/snapback] Det er nå hvertfall avgjort i FTU at harddisker på bærbare maskiner har 5 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå