jostor Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Hei Jeg har en bærbar PC som ble kjøpt på en Elkjøp-butikk for 3 år siden. I sommer leverte jeg den inn på Elkjøp-butikken på grunn av at belysningen på skjermen slo seg av i tide og utide. Jeg fikk beskjed om at reklamasjonsretten bare var på to år for bærbart utstyr. Etter å ha vist personen bak disken kopi av loven og etter mye om og men, fortalte han at han og Elkjøp egentlig var enig med meg i at det var fem års reklamasjonsrett. Men det var ikke de som avgjorde dette. Det var produsenten av PCen, HP. De hadde sagt at det bare var to år. Er det virkelig slik at det er produsenten som har ansvar for reklamasjon og ikke butikken? Etter en stund fikk jeg fyren bak disken til å ringe til HP og spørre om det gikk på reklamasjonsretten. Og han fikk til svar at det normalt gjorde det! Så da var det bare å sende den inn. Maskinen måtte først godkjennes av HP, men de kunne ikke sende den direkte til dem. Den måtte først innom Elkjøps hovedverksted for regionen, for deretter å bli videresendt. Det gjorde at det tok ca en uke lenger tid! Etter litt over to måneder fikk jeg maskinen igjen. Alt for lang tid spør du meg. Jeg fikk heller ikke låne-PC i disse to månedene. Det hadde de ikke! Kan de bruke så lang tid de vil på en slik reklamasjon? Hvis jeg klaget til Elkjøp på ventetiden fikk jeg bare til svar at det ikke var noe de kunne gjøre. Det var HP sitt ansvar. Elkjøp hadde ingenting med dette å gjøre. Nå når jeg har fått igjen PCen har jeg oppdaget at feilen fortsatt er der. Jeg tok kontakt med Elkjøp. De sa at jeg måtte levere den inn igjen, og så må den på ny sendes til HP for godkjenning og reperasjon. Det gjør at jeg sannsynligvis blir værende uten PCen i to måneder til! Kan de virkelig gjøre dette? Har jeg ingen mulighet til å kreve noe annet? F.eks. erstatningsvare? Er det virkelig HP som må godkjenne dette som reklamasjon og ikke Elkjøp siden det var der jeg kjøpte den? Håper noen kan svare meg! På forhånd takk! Lenke til kommentar
vitamin2 Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Butikken der du kjøpte varen er ansvarlig for garanti og reklamasjonsbehandlingen. Ikke bry deg om hvis de legger skylda på produsenten. Det er bare tull. Dersom feilen gjentar seg (minst 3 ganger) kan du bare heve kjøpet Endret 5. oktober 2005 av vitamin2 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Butikken der du kjøpte varen er ansvarlig for garanti og reklamasjonsbehandlingen. Ikke bry deg om hvis de legger skylda på produsenten. Det er bare tull. Dersom feilen gjentar seg (minst 3 ganger) kan du bare heve kjøpet rettelse: 2 ganger samme feil og 3.gang så vil hevingskravet være berettiget. hovedsaklig har man ikke krav på lengre rettelsestid enn 1 mnd. Forbrukerrådet legger 2 uker til grunne, forhandlere 2-4 uker. Altså sier det seg selv at 2 mnder er for mye. Forhandler hefter fint for hva HP gjør siden det er dems valg å kjøpe/bruke fra dem. men har det bare vært denne ene feilen? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Det er nok iogforseg riktig at dette må tas gjennom HP - de håndterer all garanti selv - men elkjøp er den som står ansvarlig ovenfor deg. Nå er det slik at HP vanligvis ikke bruker mer enn en uke på å hente pc'en, reparere den og bringe den tilbake, så du kan jo spørre hva som tar så lang tid med behandlingen til elkjøp? Ellers kan du godt ringe hp og direkte å reklamere på pc'en, dette vil nok gå mye raskere ... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Generelt vil det alltid gå raskere å behandle saken direkte mot produsenten, i dette tilfellet HP. Butikken du kjøpte den i, blir bare et forsinkende mellomledd, siden det blir en del ekstra fraktledd. For å gjøre det vanskeligere for begge parter, og å forlenge behandlingstiden betraktelig, kan kunden altså nekte å henvende seg til andre enn butikken, og kreve at de tar seg av all behandling. Jeg jobber selv i databutikk og opplever at det er forbausende mange som tydeligvis vil vente en uke ekstra med frakt hit og dit før kunden får igjen varen sin, enn at de selv fyller ut et skjema fra produsent, og enten sender eller får hentet varen sin til service. I saker der garantien fra produsenten har gått ut, men reklamasjonsretten absolutt er til stede, er det ene og alene butikkens sitt ansvar ut mot kunden. Da hjelper det (dessverre) ikke for butikken å henvise til at garanti er utgått, og at butikken ikke får erstattet dette fra produsent. I slike tilfeller må ofte butikken ta tapet på sin kappe, og sørge for at kunden får det han har rett på. Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Forbrukerkjøpsloven sier at dersom det ikke er til vesentlig ulempe for selgeren skal han stille med lånegjenstand i perioden som pcen er på reperasjon... Jeg mener ihvertfall at elkjøp er såpass store at det ikke er noen vesentlig ulempe for dem å låne deg en pc, så den burde være grei. Hvis du står på kravene så pleier det å løse seg. Hjelper å hinte litt om at de er lovpålagt å låne deg en pc dersom det tar over en uke å reparere. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg mente at man har rett til låneprodukt som dekker basisbehovene den kjøpte varen gir dersom det tar lenger tid enn en uke å utbedre feilen Jeg jobber selv i databutikk og opplever at det er forbausende mange som tydeligvis vil vente en uke ekstra med frakt hit og dit før kunden får igjen varen sin, enn at de selv fyller ut et skjema fra produsent, og enten sender eller får hentet varen sin til service. Jeg kan godt forstå kundene dine. Når man først er i butikken er det enklere å bare levere fra seg varen der og da. Skal man sende den (eller vente på henting), må man tilpasse det jobb/ skole og det kan dermed ta noen dager før man får mulighet til dette. Og man får plutselig et gjøremål ekstra å tenke på. Da er det mye enklere å bare levere fra seg varen i butikken for så å plukke den opp når det passer ved en seinere anledning dersom man ikke trenger varen umiddelbart. Ville ha foretrukket å levere den i butikken selv; deilig å slippe å måtte mase opp til postkontoret, pakke ned varen pent, styre med tilbakebetaling av porto osv... Da er det gjerne verdt å vente noen dager ekstra Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Selvfølgelig stemmer det Mad Wolf. Men når man vet at f.eks laptopen blir sendt inn til HP, eller HPs servicepartner, og er opptatt av at det ikke skal ta lang tid, kan man faktisk forkorte prosessen betraktelig selv. Enkelte produsenter/servicepartnere har veldig gode rutiner, der flere av dem kommer hjem på døra og henter varen din. Så går det også på dette med å lese bruksanvisninger og service/garantibestemmelser. Veeeldig mange hadde fått varen til å virke første gangen dersom de leste bruksanvisninger, og mange kunne bare ha sittet på rompa hjemme og ventet til servicepartneren kom på døra deres og hentet varen deres, hadde de bare lest garantibeviset som fulgte med deres nye vare, og fylt ut et skjema over internett. Det er intet problem for butikken av kunden leverer inn uten å kontakte produsent, men det blir litt håpløs situasjon når man forsiktig prøver å forklare at kunden selv kan ordne dette fortere. Da er det en del som blir irritert og mener butikken prøver å avskrive seg ansvar, selv om dette selvfølgelig ikke er meningen. Endret 5. oktober 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Det er intet problem for butikken av kunden leverer inn uten å kontakte produsent, men det blir litt håpløs situasjon når man forsiktig prøver å forklare at kunden selv kan ordne dette fortere. Da er det en del som blir irritert og mener butikken prøver å avskrive seg ansvar, selv om dette selvfølgelig ikke er meningen. Det er selvfølgelig ikke en akseptabel holdning fra kunden Men poenget mitt var egentlig at det kan fort ta like lang tid for kunden å måtte finne en tid han/ hun kan sende eller få varen hentet på som det å vente opptil en uke ekstra. Ettersom vi i Norge er vant med via loven at det i utgangspunktet er selgers ansvar, gidder ikke de fleste å se på garantipapierene eller rote de fram ved behov (om de ikke er kastet) Jeg ser selvsagt poenget ditt og er enig med det, men noen ganger er ikke nødvendigvis det raskeste det beste, men det som er mest automatisert og skaper minst gjøremål Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Vel, om du har krav på lånegjenstand kommer vel strengt talt ann på når du kjøpte pcen. Er den kjøpt før 1\7-2002 gjelder kjøpsloven slik den lød da og ikke forbrukerkjøpsloven. Det at du ikke har fått lånegjenstand og at reperasjon tok over to måneder kan være momenter i hevingsvurderingen. Lenke til kommentar
jostor Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 I saker der garantien fra produsenten har gått ut, men reklamasjonsretten absolutt er til stede, er det ene og alene butikkens sitt ansvar ut mot kunden. Da hjelper det (dessverre) ikke for butikken å henvise til at garanti er utgått, og at butikken ikke får erstattet dette fra produsent. I slike tilfeller må ofte butikken ta tapet på sin kappe, og sørge for at kunden får det han har rett på. Tusen takk for alle svar jeg har fått! Det er altså slik at ved reklamasjon så er det butikken sitt ansvar og ikke produsent? Da er det vel ikke noen grunn til at Elkjøp sender PCen inn til HP for godkjenning? Lenke til kommentar
jostor Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg mener ihvertfall at elkjøp er såpass store at det ikke er noen vesentlig ulempe for dem å låne deg en pc, så den burde være grei. Hvis du står på kravene så pleier det å løse seg. Hjelper å hinte litt om at de er lovpålagt å låne deg en pc dersom det tar over en uke å reparere. Jeg spurte også om det ikke var mulig å få en lånePC fra en annen Elkjøp-butikk siden de ikke hadde, men det var det ingen mulighet for. De hadde ikke et slikt samarbeid. Jeg viste også loven der dette sto, men fikk til svar at så lenge de ikke hadde, så var det ingenting de kunne gjøre. Vel, om du har krav på lånegjenstand kommer vel strengt talt ann på når du kjøpte pcen. Er den kjøpt før 1\7-2002 gjelder kjøpsloven slik den lød da og ikke forbrukerkjøpsloven. PCen ble kjøpt i begynnelsen av september 2002, så den nye loven skal gjelde. Generelt vil det alltid gå raskere å behandle saken direkte mot produsenten, i dette tilfellet HP. Butikken du kjøpte den i, blir bare et forsinkende mellomledd, siden det blir en del ekstra fraktledd.For å gjøre det vanskeligere for begge parter, og å forlenge behandlingstiden betraktelig, kan kunden altså nekte å henvende seg til andre enn butikken, og kreve at de tar seg av all behandling. Jeg jobber selv i databutikk og opplever at det er forbausende mange som tydeligvis vil vente en uke ekstra med frakt hit og dit før kunden får igjen varen sin, enn at de selv fyller ut et skjema fra produsent, og enten sender eller får hentet varen sin til service. I saker der garantien fra produsenten har gått ut, men reklamasjonsretten absolutt er til stede, er det ene og alene butikkens sitt ansvar ut mot kunden. Da hjelper det (dessverre) ikke for butikken å henvise til at garanti er utgått, og at butikken ikke får erstattet dette fra produsent. I slike tilfeller må ofte butikken ta tapet på sin kappe, og sørge for at kunden får det han har rett på. Garantien er vel bare på et år, så den har gått ut. Da jeg hadde den inne i sommer fikk jeg det på reklamasjonsretten, men det var HP som dekket dette og ikke Elkjøp. Hvordan kan det ha seg at HP dekket dette hvis det egentlig er Elkjøp som skal dekke det? 2 ganger samme feil og 3.gang så vil hevingskravet være berettiget. hovedsaklig har man ikke krav på lengre rettelsestid enn 1 mnd. Forbrukerrådet legger 2 uker til grunne, forhandlere 2-4 uker. Altså sier det seg selv at 2 mnder er for mye. Forhandler hefter fint for hva HP gjør siden det er dems valg å kjøpe/bruke fra dem. men har det bare vært denne ene feilen? Det har bare vært denne feilen tidligere, men nå har DVD-stasjonen også begynt å bli dårlig til å lese. Det er mange plater den ikke lenger klarer å lese, og jeg må vente svært lenge før den klarer å lese noen plater i det hele tatt. I tillegg så har jeg et PCMCIA-kort for USB2 som jeg ikke får til å fungere på PCen. PCen låser seg (skjer før jeg kommer inn i OS, så det er ikke driverne). Det fungerer fint på andre PCer. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Trådstarter, sjekk pm. Uten å gi noen nærmere grunn vil jeg si at trådstarter etter min mening har et klart hevingsgrunnlag. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg vil si meg enig med Alastor her. Jeg synes hele saksgangen virker merkelig håndtert fra butikken sin side. Lenke til kommentar
jostor Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg har nå skrevet et brev til elkjøp der jeg skrev at jeg ville heve kjøpet, siden det tok så lang tid og siden pcen fortsatt ikke virket. I dag fikk jeg en telefon fra Elkjøp. Han som ringte innrømte at de hadde gjort en feil siden det hadde tatt så lang tid, men de kunne ikke gi meg pengene igjen. Grunnen var at jeg ikke hadde krevd dette mens PCen var inne til reperasjon, men først ventet til etter at jeg hadde fått den igjen. Da hadde jeg på en måte godtatt at det tok så lang tid sa han. Og på en måte gjorde jeg vel det, mens den var inne klaget jeg jo til dem hele tiden og purret på dem, men la aldri fram krav om heving, da jeg ikke visste at jeg hadde krav på det. Etter at jeg fikk den igjen var jeg jo glad og fornøyd til jeg merket at feilen fortsatt var der. Da begynte jeg å undersøke litt nøyere hvilke muligheter jeg hadde og startet etter hvert denne tråden som førte til at jeg fikk mye god hjelp. Men jeg ble lovet at reperasjonen ikke skulle ta mer enn 8-10 dager denne gangen og at jeg skulle få låne-PC hvis jeg ønsket det. Så jeg må vel bare levere den inn igjen i morgen da, eller? Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Ja gjør det, er vel ikke noe som er bedre om den blir fixet og har de lovet at det skal gå kjappere denne gangen, så viser jo det at selgeren tar deg på alvor og er serviceminded, du får jo også låne pc. Høres helt topp ut spør du meg Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Garantien er vel bare på et år, så den har gått ut. Da jeg hadde den inne i sommer fikk jeg det på reklamasjonsretten, men det var HP som dekket dette og ikke Elkjøp. Hvordan kan det ha seg at HP dekket dette hvis det egentlig er Elkjøp som skal dekke det? HP er en av få produsenter som forholder seg til norges 5-års regel på datatutstyr når dette er solgt til forbruker, og tar dette på sin kappe. - Derfor. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Skal man sende den (eller vente på henting), må man tilpasse det jobb/ skole og det kan dermed ta noen dager før man får mulighet til dette. HP har pickup der du selv ønsker det... Være seg jobb/skole/hjemme/campingvogna Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 HP har pickup der du selv ønsker det... Være seg jobb/skole/hjemme/campingvogna Det vil være avhengig av hva slags modell det er snakk om. Pavilion og Presario, som er beregnet på hjemmemarkedet, har ikke pickup and return service. NC/NX og Omnibook vil muligens ha det. Har ikke noen oversikt over bedriftsupporten. Lenke til kommentar
jostor Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 Hei! Jeg har nå hatt PCen inne til reperasjon for andre gang. Fikk den tilbake etter ca 2 uker. Akseptabel ventetid denne gang, og bakgrunnsbelysningsproblemet på skjermen var borte. Men de skulle også skifte DVD-romstasjonen. Det var ikke gjort. Jeg tok kontakt med Elkjøp. De skulle høre med HP hvorfor de ikke hadde gjort det. Så fikk jeg beskjed om at en ny DVD-romstasjon skulle sendes til meg, så kunne jeg skifte den selv. På mandag fikk jeg stasjonen, men det viste seg at de har sendt meg feil. Den jeg har fått har ikke DVD, bare CD. Jeg har nå kontaktet Elkjøp igjen, de skulle på ny høre med HP hva som har skjedd. Jeg foreslo for han på Elkjøp at siden det har vært så mye rot og tatt så lang tid så kunne jeg kanskje få en vare som erstatning for dette. F.eks. en ekstern HD. Men det var han lite interessert i. Det måtte i så tilfelle være HP som måtte gi meg det, men han tvilte sterkt på at de ville gi meg det. Så det blir nok lite av det. Får bare håpe de klarer å ordne opp, og få sendt meg en DVD-stasjon snart! Synes virkelig at det har vært mye rot med dette! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå