hobgoblin Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) HVA skal man med PC i bilen? Jeg syns det tar helt av. En bil er til å kjøre med, så man kommer seg frem og tilbake. Montere inn PC i bilen syns jeg tar helt av spør du meg. Egentlig helt på trynet. Da synes du kanskje det er helt på trynet å ha cd-spiller og/eller radio i bilen også? Bilen er jo til å kjøre med, i følge ditt resonnement. Ein CD-Spelar\Radio spelar musikk, radio, lydbok eller kva du vil og kan nyttas i fart. Ein PC derimot kan du ikkje bruke i fart, skulle du finne på å gjere det ville den blitt eit meget stort faremoment. Klart du kan bruke den til å styre musikk ol. under fart. Med touch screen og tilpasset programvare(ikke rein windows), så er det ikke mer trafikkfarlig enn en cd spiller. http://www.bil-pc.com/carputer/pic/mediacar.jpg ett interface som det der skulle nok være mulig å rigga til i mythtv eller lignende http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures Endret 5. oktober 2005 av hobgoblin Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg sier bare ENDELIG! -Snart kan man spille av mp3-dvder, divx, musikkvideoer, ja hva man vil for en billig penge. Nå er det bare å vente til det kommer til Norge. Det finnes jo allerede lignende løsninger laget for bil, men prisen på dem er jo ofte helt nifs. Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) En slik skal jeg invistere i. Har lenge tenkt på å bygge mini - ITX maskin til bilen. Denne er jo perfekt å kjøre GPS på. Men til 300 USD spørs det hva som er med av hardware. Om man må kjøpe disk, minne osv utenom.... Endret 5. oktober 2005 av wazzza Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Sikkert kult å ha i bil men synes det har liten vits, samme med DVD og tv i bilen. Whats the point liksom. Enten er man i bilen eller i stuen sier nå jeg. Men musikk må man ha så det skal jeg ikke fornekte. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 ser ut til at ram og slike ting er ekstra. http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.../it.A/id.399/.f er hvor dem blir solgt, og det ser ut til at alt som følger med er kassa, ei ganske imponerende strømforsyning designet for å brukes i bil og selve hovedkortet. er litt morro å se at strømforsyninga er i stand til å finne ut når du skrur av tenninga og sende signal til hovedkortet som tilsvarer det å trykke inn strømbrytern. så er det bare å velge i bios og/eller os ønsket respons. ville trodde at suspend til ett eller annet lagrings media skulle funket fint. eller bare hvilemodus (tror ikke det skulle dra så alt for mye strøm fra batteriet siden alt annet den ram vil være skrudd av). Lenke til kommentar
G Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Kan startmotoren være skadelig for en slik "bil PC"? Eksempelvis så genererer alle motorer noe som kalles reaktiv effekt. Har hørt fra noen at reaktiv effekt ikke er godt likt av elektrisitetsverkene, og at de tar seg ekstra betalt om du genererer for mye. Et dreiebenkverksted må enten betale ekstraregningen, eller så må de installere et godt dimensjonert kondensatorbatteri (det skal visst være en kur). Nå vet ikke jeg hvorfor e-verkene ønsker reaktiv effekt vekk fra nettet sitt, men noe trøbbel ser det jo ut til å lage, ihvertfall for e-verkene selv. Om noen skulle vite om dette er skadelig for strømforbrukerne så hadde det vært fint om de gadd å forklare hva og hvorfor. Har tenkt litt på om reaktiv effekt kun påvirker strømforbruket, og ikke lager andre problemer. Kanskje det er slik, men jeg vet lite om sammenhengene. Fant noen linker om reaktiv effekt: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=208949 Dypere forklaring: http://www.elsiden.no/eltekn/veksel/72effekt.htm EDIT: Omskrevet Endret 8. oktober 2005 av G Lenke til kommentar
Juke Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Sikkert kult å ha i bil men synes det har liten vits, samme med DVD og tv i bilen. Whats the point liksom. Enten er man i bilen eller i stuen sier nå jeg. Men musikk må man ha så det skal jeg ikke fornekte. Nå er ikke jeg noen familiefar selv, men jeg vil tro DVD i bilen er genialt hvis man vil få ungene til å være stille i baksetet i allefall - spesielt på langtur. Gi ungene et par hodetelefoner hver og sett på favorittfilmen deres på spilleren, så tipper jeg du slipper mas og gnål fra baksetet en stund. Lenke til kommentar
trondage Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 For de av dere som lurer litt på hvordan Carputer vil være i virkeligheten, så legger jeg inn et bilde fra min bil, så ser dere hvor tøft det kan være.. :-) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 For de av dere som lurer litt på hvordan Carputer vil være i virkeligheten, så legger jeg inn et bilde fra min bil, så ser dere hvor tøft det kan være.. :-) Bra jobb! Den der var utrolig pent utført. Kan du komme og gjøde det i min bil også? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Noen som vet om VIA C3 1,2 GHz greier å spille DVD laggfritt? Jeg kan ikke finne noen tester der de prøver det. Lenke til kommentar
trondage Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Noen som vet om VIA C3 1,2 GHz greier å spille DVD laggfritt? Jeg kan ikke finne noen tester der de prøver det. Jeg har VIA M10000 som har ca. 1GHz.. den funker som bare det til GPS, XviD, DVD, MP3, osv... Lenke til kommentar
KeGa Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 For de av dere som lurer litt på hvordan Carputer vil være i virkeligheten, så legger jeg inn et bilde fra min bil, så ser dere hvor tøft det kan være.. :-) Nice gjort! Du, kan du si meg hvilken skjer`m du bruker? Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Sikkert kult å ha i bil men synes det har liten vits, samme med DVD og tv i bilen. Whats the point liksom. Enten er man i bilen eller i stuen sier nå jeg. Men musikk må man ha så det skal jeg ikke fornekte. Nå er ikke jeg noen familiefar selv, men jeg vil tro DVD i bilen er genialt hvis man vil få ungene til å være stille i baksetet i allefall - spesielt på langtur. Gi ungene et par hodetelefoner hver og sett på favorittfilmen deres på spilleren, så tipper jeg du slipper mas og gnål fra baksetet en stund. vel så lenge ungene ikke har lett for å bli bilsyk eller noe sånt skulle det nok funke ja Lenke til kommentar
Jove Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 vel så lenge ungene ikke har lett for å bli bilsyk eller noe sånt skulle det nok funke ja Om en vil lage noe slikt selv, av en gammel maskin, er det noen lett måte å få tak i de spenningene som en pc trenger? -Å bruke converter fra 12V->220V først er vel "sløsing"? OT, men håper det kan være til hjelp: Kjøp/lag en slik gummi/metall-snor og fest under bilen. Den må henge ned i veien, slik at det blir kontakt mellom bil/asfalt. Dette kan hjelpe MYE! Mvh JO Lenke til kommentar
jacoweb Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 For de av dere som lurer litt på hvordan Carputer vil være i virkeligheten, så legger jeg inn et bilde fra min bil, så ser dere hvor tøft det kan være.. :-) Greit nok, jeg syns det var virkelig sprekt. Men om jeg hadde hatt noe bruk for det er en annen sak. Får man nytte av det så er det jo greit. Det så hvert fall virkelig bra ut Det skal du ha! Men jeg begynner å bli litt redd egentlig. Hvor fort ting utvikler seg. Det er ikke bare en standard å ha en pc i hjemmet sitt. Nå starter det jaggu meg å bli standard å ha pc i bilen, noe som er rimelig heavy Lenke til kommentar
expose2k Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Detta blir moro... Men så kommer WAF inn i bilde! Synes jeg hører kjerringa klage: Hva faen skal vi med en jævla pc i bil! Men i min neste bil, det SKAL det et en carputer Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Jeg får vel være den første som linker til ett norsk websted kun for carputer fantaster carputer.no Ellers VIA kortene av nyere dato klarer fint og vise DivX og DVD, de fleste via kort kommer nå med mpeg2 dekoder integrert på skjermkort delen. Ulempene med VIA kortene er desverre få utbygnings muligheter. Men, kikk innom carputer.no eventuelt mp3car.com og se hva som er mulig. Mer trafikkfarlig en cd-spiller vil jeg tørre og påstå at det ikke er. EDIT: WAF er ikke noe å bry seg om, jeg innstallerte det fint i Mor sin bil, komme ikke ett knyst derifra, eneste jeg hørte var "Hvordan bruker jeg denne tingen da" Endret 6. oktober 2005 av kpolberg Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 vel så lenge ungene ikke har lett for å bli bilsyk eller noe sånt skulle det nok funke ja Om en vil lage noe slikt selv, av en gammel maskin, er det noen lett måte å få tak i de spenningene som en pc trenger? -Å bruke converter fra 12V->220V først er vel "sløsing"? OT, men håper det kan være til hjelp: Kjøp/lag en slik gummi/metall-snor og fest under bilen. Den må henge ned i veien, slik at det blir kontakt mellom bil/asfalt. Dette kan hjelpe MYE! Mvh JO nå ser jeg ikke helt koblingen mellom det du skriver og det du siterer men men... Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Jeg får vel være den første som linker til ett norsk websted kun for carputer fantaster carputer.no først og først... jaja, jeg skrev ikke www. forran da så teknisk sett var du først til å linke. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 vel så lenge ungene ikke har lett for å bli bilsyk eller noe sånt skulle det nok funke ja Om en vil lage noe slikt selv, av en gammel maskin, er det noen lett måte å få tak i de spenningene som en pc trenger? -Å bruke converter fra 12V->220V først er vel "sløsing"? OT, men håper det kan være til hjelp: Kjøp/lag en slik gummi/metall-snor og fest under bilen. Den må henge ned i veien, slik at det blir kontakt mellom bil/asfalt. Dette kan hjelpe MYE! Mvh JO nå ser jeg ikke helt koblingen mellom det du skriver og det du siterer men men... Sorry. Skrev det under OT først, men tenkte jeg måtte ha med noe annet også. Det ble litt feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå