Gå til innhold

Verdi-PC: AMD xp 2000,512 MB ram, 80gigg HD

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe denne brukte pcen av en kompis men aner ikke hva verdien på den er. Kan dere komme med noen innspill på dette? Det er en pc psdata har bygd i sin tid og var demobrukt da den ble kjøpt.

Case Midi ATX Tower Grey 360W W/Door Scorpio

Mainboard Socket-A VIA KT333 ATX Audio ATA133 USB2.0 3xDDR333

CPU Athlon XP 2000 1.667GHz Socket-A 266MHz FSB Tray "Thoroughbred"

512MB DDR PC2700 333MHz Value CL2,5 6ns 2,5-2,8V

VGA-Card Radeon 9500 Pro 128MB DDR AGP DVI TV-Out Retail Powered By ATI

Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" Deskstar 120 GXP 1 SD-616F/EB DVD-ROM 16X/48X ATAPI Internal Bulk WO/SW

SW-248FE CD-RW 48X/24X/48X ATAPI Internal Bulk W/Software

samt NIC, mus,tastatur og xp home

På forhånd takk

Endret av fongogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg er ikke fjern men nokså oppegående og jeg setter pris på svar skrevet velformulert og på godt norsk.

Dessuten med et sprik på 3500 kr i differanse så er det noe vanskelig å vite hva som faktisk er en reel verdi.

Pcen skal kun brukes til mail, samt oppgaveskriving. Jeg har en annen pc til tyngre arbeid.

Endret av fongogg
Lenke til kommentar
fjern eller?

500 sa jeg

Nå er det vel ikke du som bestemmer prisen på denne PCen, selv om det er lov å komme med egne meninger. Men 500,- er latterlig lite for en slik PC.

Hadde jeg vært ute etter en enkel familiePC, med greie muligheter for spill, ville jeg godt kunne betalt 3-4000,- for denne maskinen ytelsesmessig. Men med tanke på at den er brukt og at alle delene er utenfor garanti, ville prisen ha sunket en del.

PCen inkluderer jo komponenter som takler de aller fleste av dagens situasjoner, samt en lovlig (?) lisens av XP Home.

Vurder opp til ditt behov, og tenk på hva denne kan brukes til når du er lei av den og skal ha noe enda kraftigere. Komponentene er f.eks et godt utgangspunkt for en enkel HTPC, eller som en server av noe slag.

PS. kall meg paranoid, men jeg hadde prioritert backup av viktige dokumenter med en IBM-harddisk inni kassa.

Lenke til kommentar

Vet jeg ikke bestemmer prisen. Men kjør på å betal 3-4k for den dere. Ny koster denne mindre enn det, om du da er så heldig å oppdrive delene som er i den. Komponentene er langt fra gode nok for en HTPC, den vil ikke engang kunne dra igang materiale fra Microsofts egen kompromering.

Med tanke på at du finner kraftigere PC'er på søppeldynga eller ulike miljøstasjoner burde være et varsel om at den kanskje ikke er verdt sin vekt i gull.

Jeg hadde aldri i verden satt inn en IBM disk av eldre årgang i kassa mi. Når jeg tenker meg om hadde jeg heller ikke slippi inn en av yere årgang.

Men for all del, betal det du vil du. Jeg må si at jeg aldri i verden hadde betalt mer enn 500 kroner for det, og det eneste av verdi er da XP home (om den da er med orginal CD og CD-key) + at du forsikrer deg om den versjonen kun er på din PC

Lenke til kommentar

Med et fancy kabinett, kanskje en CPU-oppgradering fra bruktmarkedet, og et OK TV-kort med hardware-dekoding skulle denne klare alt av DivX/Xvid, DVD og enkle TV-opptak, samt avspilling av musikk og/eller streame musikk/film fra en f.eks hoved-PCen. Det er i hvert fall det jeg kaller en enkel HTPC, som utfyller de meste av mine behov.

hvis vi setter opp

400,- for et billig kabinett med en grei PSU

450,- til den billigste nye CPU på markedet

400,- for 512 RAM

450,- til en 80GB HD

500,- for et skjermkort i ca samme klasse

4-500,- for et enkelt hovedkort med standard primitive tilkoblinger

300 for optisk drev som erstatter funksjonen til de to som er i PCen

900 for XP Home

1-200 for billig mus/tastatur

SÅ ender vi på rett rundt 4000,- for en PC som sannsynligvis har kraftigere CPU-kraft enn denne aktuelle.

2000-2500,- vil jeg mene er en grei sum på den brukte PCen.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

ok, takker for svar! Xpen er original kan jeg også forsikre om da det er jeg som kjøpte denne pcen for en kompis i sin tid.

Jeg har i tillegg og dårlig erfaring med IBM disker så du har et poeng der.

Men jeg er uenig at den ikke vil kunne dra i gang Microsofts egen kompromering da jeg kjører slikt fint på min gamle p3 733.

Men forstår jeg deg rett oivind at du vil betale 500kr for xpen og ha pcen med på kjøpet, satt litt på spissen?

Som sagt så skal denne kun brukes til mail, surfing nettbank ol og ikke til spilling. Jeg har en annen boks til slikt

Lenke til kommentar

stemmer fongogg :D

Microsoft HD: http://www.wmvhd.com/

For 1080p video med 5.1 surround sound:

Microsoft Windows XP

Windows Media Player 9

"3,0 GHz CPU"

512 MB minne

128 MB grafikkort

1920 x 1440 skjermoppløsning

DirectX 9

DVD-ROM-leser

24-bit 96 kHz multikanals lydkort

5.1 surround-høyttalere

Jeg tviler på om den maskinen klarer det. Mulig den drar 720p, men legger til at det er NO WAY IN THIS WORLD at den kan dra i gan ffd-show og andre program som skal forbedre bildet.

Skal du bruke den som ren media PC er det to ting som taler mot det:

1) Den ser ikke ut

2) Den bråker garantert mer enn det en Media PC skal gjøre.

Men jeg står på mitt at den er maks verdt 500 (hverfall hos meg). Jeg er sikker på at du finner kraftigere PC'er på miljøstasjoner. Selv kastet jeg i sommer 4 PC'er som hadde parkert den som her diskuteres .D

Lenke til kommentar

ok, den er grei.

Pcen skal som sagt ikke brukes til en multimedia pc, jeg har en annen boks som brukes til slikt og jeg siktet forøvrig til xvid/divx filmer, media saken til MS skyr jeg som pesten.

Da foreslår jeg 1000kr som kompis niceprice så blir alle fornøyd

Lenke til kommentar

Jeg er sta og gir meg ikke, Dahle. Det er faktisk en god del som ikke skal kjøre fddshow og heftig HD-oppløsning, men nøyer seg i lange baner med DVD og DivX. Jeg er selv en av dem, og har en gammal 22" TV med grønnskjær i venstre hjørne, og stortrives med en moddet Xbox som kan spille av DVD og DivX/Xvid.

Men er man av dem som har heftig projektor, eget kinorom i leiligheten, og altfor mye penger på bank, så er det klart at denne PCen bare er søppel. ;)

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Syns du bør holde deg for god til og kalle folk "fjerne" Dahle.

Det er ikke så veldig våkent og gnage i vei på htpc egenskapene til en kontor pc heller, og at du ikke selv har bruk for den, sier ikke alt om verdien for trådstarter.

Hva noe sånt er verdt, blir etter min mening en personlig vurdering ut fra behov. Man kan godt si den er verdt kr 0 pga at tilsvarede kan finnes på dynga, likevel syns tom Dahle at XP er verdt noe. Så fongogg, du får tenke på hvor mye det er verdt for deg og slippe og vase rundt på søppelfyllingen etter en tilsvarende som kanskje er der, samt få en lovlig XP. Så får du vurdere det opp mot prishoppet opp til en tilsvarende ny maskin...

Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 05/10/2005 : 12:31

Hvor er alle disse dyngene der man finner såppass oppdaterte maskiner forresten? Jeg skulle gjerne ha møkket meg til litt for å få med et par sånne hjem.

Disse PCene er jo fortsatt salgbare gjennom QXL til en 10-15k, så hvorfor folk kaster dem skjønner jeg ikke. 

He he, ja det er derfor jeg mener man må ta stillig til hva det er verdt for en selv, heller enn og bruke dynga som mal for hva noe er verdt. Sitter selv på en 17" Dell LCD skjerm, i perfekt stand som var produsert et år før jeg fant den på dynga. Mange gidder ikke ta bryet med og selge ting, dermed havner det på dynga, selv om andre ville betalt tusner for det.

Hvor du finner det Playmofetish kommer an på hvor du bor. Selv bor jeg relativt nære stor offentlig miljøstasjon, og sitter med både laptop og flatskjerm osv derfra. Det andre stedet du finner denslags er på baksiden av kjeder som Elkjøp, alle slike ting plikter de jo og ta i mot, og hive på miljøvennelig måte.

Men det er jo streng tatt tyveri da, er ikke lov og gå inn på slike steder. Jeg har dog ikke så mye moralske skrupler mot å forsyne meg av andres søppel, før det knuses...

Lenke til kommentar

Hehe, T00mB R4ider 1337!

Men fra spøk til halvor, hvis kompisen din går med på en tusenlapp som kameratpris, hadde jeg vært veldig fornøyd i hvert fall. Jeg mener det er mye PC for pengene. Hvis maskinen skal stå litt synlig kan du kjøpe deg et fint desktop-kabinett eller no, så damer i huset ikke begynner å klage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...