Zenit Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Jeg har en Thomson Speedtouch 516i ruter som brukes på en linje levert fra nextgentel. I den forbindelse lurer jeg på om det er mulig å aktivere loopback i ruteren? Dvs. hvis man har en webserver som kjører lokalt (og porten er forwardet) og skriver inn hostnavnet til denne, eller den eksterne IP-en, så blir man sendt videre til serveren. Slik det er nå blir man bare sendt videre til ruterens konfigurasjonsside. Jeg vet at det lå inne fra før en mapping på port 80 fra ekstern IP mot 127.0.0.1. Sannynligvis fordi NGT ønsker å kunne fjernkonfigurere ruteren. Denne fjernet jeg i telnet, men blir fortsatt videresendt til sida for konfigurasjon av ruteren. Jeg vet at mange rutere ikke takler dette, men håper at 516i kanskje har en innstilling ett eller annet sted som løser dette. Vurderer å oppgradere firmware. EDIT: fant løsningen Endret 6. oktober 2005 av Zenit Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Med litt hjelp fant jeg ut at det går an Løsningen er å bruke CLI i ruteren som gir en tilgang til å sette opp dette. Jeg tar for meg her hvordan man fjerner mappingen til port 80 til lokal IP og slår på loopback. Manualen for CLI finner man på http://www.speedtouch.com/support.htm 1. Telnet inn til ruteren, og bruk "nat maplist" for å se på de interne NAT-reglene som NGT har lagt inn. Merk deg hvilket nummer regelen for port 80 til 127.0.0.1 har. Eks: 11 NAPT TypeA_2 80.x.x.x:80 127.0.0.1 0 2. Fjern regelen med "nat mapdelete", Eks. "nat mapdelete index=11" 3. Legg til en forward for port 80, du kan bruke "nat mapadd" eller webinterfacet til dette. Eks: nat mapadd intf=TypeA_2 type=napt outside_addr=0.0.0.0 inside_addr=10.0.0.2 outside_port=80 4. Og ikke minst, slå på loopback i ruteren. Skriv "ip config natloopback=enabled" 5. Bruk kommandoen "saveall" for å lagre. Ruteren autolagrer også hvert 10. sekund. Jau, nå skal det gå an å nå sin egen webserver ved å bruke den eksterne IP-en innenfra eller hostnavnet. Endret 6. oktober 2005 av Zenit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå