Gå til innhold

Hvilken skjerm er "kongen på haugen" ?

Boralis

Anbefalte innlegg

Leser en del tester her på forumet og en ting som går igjen er dette: "men mangler litt for å blande seg med de som er kongen på haugen" :dontgetit:

Men hvem er det?? Det står det nemmelig ingenting om.

Hadde det derfor ikke vært en ide og nevne dette , eller å lage en post der dere rangerer skjermene i de forskjellige størrelsene etter hvilke dere mener er best, uavhengig av pris. Så kan folk lese om disse og selv vurdere om de skal kjøpe den eller velge en billigere .

Hadde vært kjekt med en slik liste og at denne ble oppdatert etterhvert som dere tester nye skjermer .

Snekker`n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Hadde et innlegg for en uke siden på skjermer,er enig med deg at Aplle 30" er den beste,men hva hjelper det dat det ikke er skjermkort som støtter max oppløsningen,selger av Aplle skjermer i Oslo sa kom igjen om 3-4 år,da jeg sa at jeg skulle bruke den til spilling.

Hadde forsåvidt bestemt meg for Dell 24" men har nå lest at den har en stygg "ulyd" dette problemt har vært kjent siden mars ifjor,men ingen ting et gjordt for å forbeder dette.

Er nå i stuss på hva jeg skal gjøre Apple 23" eller Sony 23",hadde tenkt større men det ser ut for meg at det ikke er noen andre alternativer om du skal kunne kjøre et spill på en topp skjerm.Tror Apple og Sony benytter samme skjerm,bare innpakkninga som er forskjell,Apple har software styring av skjerminnstillingene,kun brightness som er tilgjengelig på knapp. Sony har alle funksjonene på knapp og større mulighet for regulering av selve skjermen.

Da stemmer jeg på Sony 23"( uten at jeg har testet denne selv)

Lenke til kommentar
Et veldig godt forslag.  Det er vanskelig å vurdere pris/kvalitet selv.

Tenker at det blir vanskelig å finne frem en mye bedre skjerm en apple sin 30" cinema skjerm =)

Tja, dette er etter min mening en skjerm for spesielt interesserte, eller personer med spesielt behov, om du vil. Den er i mine øyne for stor til å brukes som vanlig PC-monitor, og for liten til de store filmopplevelsene. Oppløsningen er høy, men det er jo samtidig litt overkill til både spill og film. Jeg regner med du har testet den, hva brukte du den til?

Det jeg egentlig prøver å fortelle er at det ikke er noe fasitsvar på hva som er den beste skjermen, da folk har forskjellige bruksområder.

Lenke til kommentar

Hei

Det er riktig som du sier,men jeg er 60 neste år,synet er ikke hva det engang var,jeg ønsker meg en stor skjerm med høy oppløsning og mulighet for stor skrift

i høy oppløsning.

Driver litt med digital foto i tillegg til spilling(har vært med siden Commondore 64) da spill var på vanlig kasset tape.

Som du kansje skjønner vil jeg helst ha fremtiden i dag.

Penger er ikke argument for meg,derfor 30" apple og de feiteste korta.

Bjarne

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Problemet er vel ofte at de fleste av oss lever med en eller to skjermer og ikke har allverdens grunnlag for å vurdere alle de vi har tatt en titt på utenom.

Etter min mening er det bare tull å gå noe større enn 20" i dag. Apple er bra, men overpriset så inni.......! Og jeg synes IKKE det er noe tess å sitte foran en 30" -det blir rett og slett for svært. Med normal avstand bruker øynene for lang tid fra et punkt til ett annet.

Jeg sier ikke at dette ikke er noe å vurdere, men se om det funker før du brenner av en tjukk bunke med tusenlapper på den.

Bjarne Banan: Kjøp deg briller :-D Neida, jeg mener det seriøst, jeg vil ikke anbefale noen å gå opp i skjermstørrelse for å å kompensere for svekket syn, briller er et mye bedre alternativ. Digital foto -gå for dualscreen!

Lenke til kommentar

Jeg husker det var en annen her for en tid tilbake som nevnte noe med at skriften var litt liten på en 19" LCD. Han kunne jo selvsagt kjøre en lavere oppløsning, men samtidig blir alt ufokusert :)

Men poenget er der framdeles - en større skjerm er vel og bra, men høyere oppløsning gjør "alt mye mindre". Man kan endre det grafiske i Windows i hytt og pine, men det vil alltid være noe småproblemer. Hvis du kan leve med økt DPI+++, så er det egentlig bare å kjøpe et dual link DVI skjermkort og den Apple skjermen. Skjermkort er vel ikke det hardeste - hva med nVidia 7800 GT(X) serien? Foretrekker man ATi skal de nye X1x00 kortene ha duallink.

Personlig anbefaler jeg dualhead. Har faktisk et 84" lerret til høyre for meg nå, som jeg skal se litt film på før leggetid. Oppløsningen er 1280x720. 20" på 1600x1200 er skarpere, så alt er relativt :)

Elgvenn ovenfor kom forresten med et godt poeng hvis oppløsninger er problemet - gå for en 21" CRT og kjør 1024x768 :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Hvis du sitter med en 30" Apple som kontorskjerm -husk solkrem! 2 big & 2 bright! I tillegg må du sitte og vri på huet hele tiden, det høres kanskje merkelig ut, men du merker det etter en lang dag foran skjermen -du er dobbelt så sliten som foran en 20". Selve utslaget er kanskje bittelite, men gjenta 4000 ganger og se resulatet!

Lenke til kommentar
Hei

Hadde et innlegg for en uke siden på skjermer,er enig med deg at Aplle 30" er den beste,men hva hjelper det dat det ikke er skjermkort som støtter max oppløsningen,selger av Aplle skjermer i Oslo sa kom igjen om 3-4 år,da jeg sa at jeg skulle bruke den til spilling.

Hadde forsåvidt bestemt meg for Dell 24" men har nå lest at den har en stygg "ulyd" dette problemt har vært kjent siden mars ifjor,men ingen ting et gjordt for å forbeder dette.

Er nå i stuss på hva jeg skal gjøre Apple 23" eller Sony 23",hadde tenkt større men det ser ut for meg at det ikke er noen andre alternativer om du skal kunne kjøre et spill på en topp skjerm.Tror Apple og Sony benytter samme skjerm,bare innpakkninga som er forskjell,Apple har software styring av skjerminnstillingene,kun brightness som er tilgjengelig på knapp. Sony har alle funksjonene på knapp og større mulighet for regulering av selve skjermen.

Da stemmer jeg på Sony 23"( uten at jeg har testet denne selv)

Jeg var også bekymret for ulyd Dell 2405, men da er det bare å sende den tilbake.

Virker som om det er ytterst få som får denne ulyden. Ikke en lyd å høre fra min.

Lenke til kommentar

30"eren til apple er nok noko av det beste ein kan kjøpe for penger(uten at eg har sette den "in real life" sjølv), men den krever duallink. (kanskje det går med å bruke begge dvi-kontaktene, slik det gjekk ann på G5 PowerMacene før DLL-kortet kom)

Størrelsen gjer jo også at ein føler det litt uvant, men bruker ein eit dualoppsett men skjermer i dag vil ikkje overgangen vere altfor stor.

Prismessig er nok 23/24"erene eit bedre kompromiss samt at det er mulig å kjøre to av dei viss ein har penger og lyst (noko som er vel heilt uaktuelt med 30"eren)

Har sett litt på 23"eren til apple (både den gamle modellen og nye modellen) og den virker veldig fristande.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så er 30" til apple basert på samme paneler (bare større) som HP L2335, HP f2304 og Dell 2005FPW. Samme kvalitetene og ulempene regner jeg med er gjeldene for alle skjermene.

Edit: Og må si jeg ikke ville hatt noe imot en 30" apple skjerm. Eneste er at den ikke ville egne seg til spilling (blir tung oppløsning å dra det der selv for 7800GTX i SLI). Sitter nå på en 23" (f2304) og syns jo denne er normal størrelse nå. Får jo nesten latterkrampe når jeg setter meg ned foran en 17" nå til dags :p

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...