cobolt18 Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Kva ultrazoom-kamera med manuell fokusring fins? Til dømes panasonic FZ30 eller fujifilm s5600? Det er ein svakhet ved Akams spesifikasjons-skjema at dette ikkje vert oppgitt. Det står riktignok manuell fokus ja eller nei, men skil ikkje mellom manuell fokus som er knappestyrt, og reell manuell fokus (då meiner eg med manuell fokusring). Takkar for svar. Lenke til kommentar
cobolt18 Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 leste i eit anna innlegg at i alle fall fz30 har fokusring. Så då vert spørsmålet kva konkurrentar fz30 har på dette... Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Tror ikke Fuji 5600 har dette, men 9500 derimot. Lenke til kommentar
fluxsoda Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Canon S2 IS har knapp for manuell fokus Lenke til kommentar
olemm Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Sånn som Fujifilm S7000 har riktignok en ring man kan bevege på, men det er kun "by wire" og ikke mekanisk fokusering. Det er mulig high-end-kompaktene til (Sony F828 og den nye) har det, disse har i det minste mekanisk zoom. Jeg for min del opplever manuellfokus med LCD/EVF som noe trøblete, og brukte manell fokus minst mulig da jeg hadde kompaktapparat, brukte det bare til å stille til infinity stort sett. Mulig nyere EVF er bedre på dette. Endret 5. oktober 2005 av olemm Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Denne funksjonen finner du nok på s9500. For jeg vet at hvis man skulle fokusere manuelt med s7000 måtte man skru på MF, men på s9500 tror jeg fokus ringen overstyrer den automatiske.. Eller er jeg helt på viddene? Jeg bestilte faktisk s9500 for noen timer siden, på www.mpx.no bare for å reklamere litt liksom. Det Eneste stedet jeg har funnet det hittil. Og jeg har også hatt s7000, så du kan tror jeg gleder meg falt til jeg får teste kameraet.. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 For jeg vet at hvis man skulle fokusere manuelt med s7000 måtte man skru på MF, men på s9500 tror jeg fokus ringen overstyrer den automatiske.. Eller er jeg helt på viddene? Mekanisk zoom på 9500 ja Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 På Lumix FZ30 er det iallfall ring for mekanisk fokusering, slik som på speilrefleks. Jeg har nettopp kjøpt meg FZ30 og er storfornøyd med dette. Det har en fokusvender på siden, med 3 instillinger: Autofokus, Autofokus - Macro, samt Manuell. Setter man den i manuell, er det ringen som benyttes. Søkebildet forstørres da for å hjelpe til med fokuseringen. Man kan velge mellom en liten del av skjermen eller hele skjermen til denne forstørringen. Jeg antar Fuji 9500 har tilsvarende funksjon, da også denne ser ut til å ha maken ring på bildet. På FZ30 er også zoom på egen ring, og altså ikke i det hele tatt på knapper. Det er en særdeles mye bedre, og ikke minst raskere, løsning. I tillegg har Panasonic vært så vennlige å skalere zoomen i 35mm-format, for oss som ikke orker bry hjernen med konvertering (hvor mange snakker om KJoule på motorkraft..?). Neste positive overraskelse er at linsa IKKE kommer lenger ut ved zooming, all bevegelse foregår inne i objektivet. Det gjør den IKKE på Samsung Pro815, der tyter en diger snabel ut ved zooming. Dette gjør at jeg synes Lumix'en er relativt kompakt, funksjonene tatt i betraktning. Et skikkelig bra kamera. Les Kai Thons test på digit.no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå