Shadowrider Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Hei, Jeg kjøpte nylig en maskin med følgende spesifikasjoner: H600B Case ATX Tower 350W Black Front-USB/Audio/1394 CAG1.1 24/SATA Connecto P5WD2 PREMINUM Mainboard S-775 I955X ATX Audio GbLAN 1394 Raid SATA Retail BX80551PGH3200F CPU Pentium 840 Dual Core 3.2GHz 800MHz 2x1M BOXED "Smithfield" Extreme Ed GX22GB5300SDC 2.0GB DDR2 PC2 5300 667MHz 3ns Orange Aluminum Paper Box 91.05210.620 VGA-Card Geforce 6200 128MB PCI-E DVI TV-Out (6200-DV128) Retail SP2004C Harddisk 200.0GB 7200RPM SATA II 3.5" Noise Guard Ved oppstart av maskinen raser temperaturen opp til rundt 64 grader ved iddle etter XP login, og blir liggende på minimum 63 grader uavhengig av hva som kjøres. Kjører jeg i gang relativt enkle spill som "Transport Giant", går temperaturen opp til 80 grader. Ca 10 aktive Explorer vinduer (hurtig oppstart), resulterer i rundt 76-77 grader. For meg virker dette skremmende mye, men butikken (PS Data) mener at dette må jeg regne med, i og med at jeg har en såpass kraftig CPU (ikke overklokket eller endret på noen som helst måte). Håper noen enten kan si at de har rett, eller gi meg noen gode motargumenter. Hva er makstemperatur en CPU holder ut over tid før systemet blir ustabilt osv. Med unntak av en hyperaktiv vifte (orginal fra Boxed versjonen), har jeg ikke merket at systemet er spesielt ustabilt eller lignende. Men temperaturen ligger som sagt på konstant 63 grader. Håper på gode innspill. Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Nå vet jeg ikke med de nyeste prosessorene, og deres kjølere. Når jeg kjøpte med en Intel prosessor (BOXED), lå jeg oppi 60 grader ved load, noe som jeg synes er for høyt. Prosessoren har ikke godt av så høy temp som du har ved load over lengre tid. Jo kjøligere, jo lengre "lever" prosessoren. Bruker du den "kjøleteipen" som er på kjøleren? Hvis du gjør det, kunne du jo ha prøvd og fjernet dette, satt på en bedre kjølepasta (Artic Silver f.eks) og satt kjøleren på plass igjen. Anbefaler iallefall at du kjøper en ny CPU kjøler. En som kjøler bedre, samt er mer stillegående. Edit: Har du forresten noen kabinettvifter? Hvis du ikke har det, ville jeg investert i noen kabinettvifter også. Endret 4. oktober 2005 av Moltrez Lenke til kommentar
Shadowrider Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Hei, Takker for svar. Jeg har kontaktet selger, og fått tilsendt ny kjølepasta som er lagt på. Dette hjalp minimalt. Fremdeles går temperaturen raskt over 80 grader ved moderat belastning. Har en ekstra kabinettvifte. Hovedkortet ligger ganske jevnt på 42 grader. Tar gjerne i mot tips til kjølere jeg bør teste, som er stillegående, og enkle i montering. Har et 775chipset(?) og såkalt PushPin feste på CPU kjøleren. Kan ikke skryte av at viften som sitter i er stillegående heller, så en reduksjon i støy ville resultert i heltestatus fra min side PS: Hva er maks temp CPU tåler for den kutter strømforsyningen ? Sett etter det i BIOS , men ikke funnet noe. For øvrig også oppgradert BIOS etter å ha lest "ymse" om Asus P5WD2 PREMINUM hovedkortet. Med hilsen Shadow Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg ville helt klart godt for denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312473&cks=PRL Ellers så har jeg selv: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306016&cks=PRL som jeg er veldig fornøyd med! Hadde temp opp mot 80 grader tidliggere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå