Gå til innhold

Bør jeg ha en egen nedlastnings-PC?

Anbefalte innlegg

Hei,

har en relativt kraftig ny PC med AMD dobbelkjerne og 2gb RAM + 2x300gb HD.

I tillegg til vanlig surfing, musikkavspilling og jobbing med bilder, så ønsker jeg å bruke PC til skikkelig hardcore nedlasting.

Bruker bittorent, Kazaa, Limewire og et kraftig program for nedlasting av billedbaser på nettet.

Har to valg: enten kan jeg satse på nedlasting på nevnte PC, men i det siste har jeg begynt å lure på en plan B:

Sette sammen en rimelig PC med mye diskplass kun dedikert til nedlasting, mens min nåværende brukes til "vanlige" ting. Men: hvis min dobbelkjerne-PC ikke har problemer med å kjøre vanlige program i tillegg til å kjøre flere nedlastningsprogram, så ser jeg ingen grunn til å ha en tilleggs-PC putrende på kontoret mitt. Derimot: hvis en tilleggs-PC gjør at nedlastingen blir enda mer uproblematisk, så vil anse det som verdt å ha denne tilleggs-PCen gående.

Hva mener dere? Skal jeg ha en dedikert nedlastnings-PC eller kan min dobbeltkjerne klare jobben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tatt en enkel maskin, satt den opp på krypeloftet. Der står den og laster ned 24 timer i døgnet. Ute av både syn og hørsel :D

Trenger ikke koste noe særlig, jeg satte min sammen av deler jeg hadde fra før, og noe jeg fikk av venner. Maskinen trenger heller ikke skjerm, tastatur, mus osv. (Styrer den med Remote Desktop ) Og alt over 700MHz prossesor holder vel.

Hovedgrunnen min var ikke å avlaste den andre maskinen ytelsesmessig, men å lå meg kunne slå den av om natten, fordi den står på kombinert kontor/gjesterom.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Tenkte på det selv. Hatt en i skapet :) men nå sover jeg med tv'en eller musikk på.

Bruker bittorent, Kazaa, Limewire og et kraftig program for nedlasting av billedbaser på nettet.

Åssen pc hadde du før? Klarte den å kjøre de programmene nevnt over? Du kan jo muligens sette den opp.

Endret av Zuluzion
Lenke til kommentar

Nedlastingsprogrammer setter stort press på hardiskene så hvis du har tenkte å la den svive så og si 24/7 så ville jeg ikke brukt den nye PC'en, hvis du ikke da har spyttet i litt ekstra penger i hardisker som er ment brukt i servere, eller annen krevende bruk ( feks. Western Digital RAID edition)

Lenke til kommentar

For å klargjøre:

Har eget kontor, og den står tom om dagen og natta. M.a.o: ingen problem med at maskinen er oppe og går - forstyrrer ingen.

HD: har WD Raid Edition disker, nettopp for at jeg innbiller meg at de er sikrere (uten at jeg VET dette).

Jeg har ikke noe brennende ønske om å ha to stk PC gående - det virket bare så fristende med en dedikert PC til nedlasting. Den gjør sin jobb og jeg kan bruke min ordinære PC til andre ting. Mulig jeg er farget av min forrige PC: en celeron med 512 minne. Da var jeg plaget av treghet og timeglass. Da tenkte jeg at jeg umulig kan bruke bare en stk. PC til alle mine oppgaver.

Hvis dobbeltkjerne AMD (X2 4400+) ikke har noe problem med hardcore nedlasting, samtidig med annen jobbing - da er jeg tvilende til en tilleggs-PC.

Jeg er bare usikker.

Min forrige celeron-PC arvet en nevø av meg. Mulig det hadde vært helt OK å sette den på nedlastingen.

Lenke til kommentar
Trenger ikke koste noe særlig, jeg satte min sammen av deler jeg hadde fra før, og noe jeg fikk av venner. Maskinen trenger heller ikke skjerm, tastatur, mus osv. (Styrer den med Remote Desktop ) Og alt over 700MHz prossesor holder vel.

Jeg har en 400 Mhz med 192 MB RAM som laster ned litt, og ellers fungerer som filserver. Fra den har jeg streamet to forskjellige filmer til hver sin PC på en gang, så 700 Mhz bør holde LENGE ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...