matban Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Jeg skal gjøre om en dv-avi fil til mpeg2 i TMPGEnc hvilken bitrate skal jeg velge for å få høyest mulig kvalitet? Endret 4. oktober 2005 av matban Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Kva med å prøve seg litt fram? Er vel ganske logisk at høgare bitrate = betre kvalitet, so om du får for låg kvalitet, prøv på nytt med høgare bitrate. (Trur det er vanleg med bitrate på 4000-9000 Kbit/s, men skal ikkje seie det sikkert) Dessutan er det ikkje berre bitrate som avgjer kvaliteten på ei MPEG2 fil. Du har kanskje lagt merke til at det går an å velge noko som heiter VBR eller noko som heiter CBR, og kanskje og 1-pass eller 2-pass-encoding? VBR står for Variable Bitrate, medan CBR står for Constant Bitrate. 2-pass vil seie at programmet gjer kodinga i to omgangar. Kva som er best av desse, veit eg dessverre ikkje. Lenke til kommentar
dapre Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 VBR står for Variable Bitrate, medan CBR står for Constant Bitrate. 2-pass vil seie at programmet gjer kodinga i to omgangar. Kva som er best av desse, veit eg dessverre ikkje. Den ene er vel ikke "bedre" en den andre. Men VBR har en fordel over CBR. Har man to like filmer, kan man tildele mindre total bitrate til en film decodet med VBR kontra en film decodet med CBR, og likevell oppnå samme inntrykk av kvalitet. Så har du behov for å presse ned størrelsen maksimalt, er VBR det rette alternativ. Dette oppnås ved at rolige partier tildeles mindre bitrate, mindre rolige partier mere osv. Først analyseres filmen etter graden av bevegelse/forrandringer. Deretter kjøres den gjennom en gang til og får tildelt passende bitrate i henhold til bevegelse. Man må selv ha en formening om hva som er passende minimum og maksimum bitrate. Den totale bitrate setter man etter hva man ønsker som endelig filstørrelse. Har man masse plass tilgjengelig. Er det bare å kjøre for CBR. Da tildeles både rolige og urolige partier samme bitrate. Men decodingen går det MYE fortere en VBR. Men husk uansett å sette "Motion Search Precision" til "Highest Quality - Very Slow", hvis du vil ha max kvalitet. Det går tregt, men kvaliteten blir der til Mvh, Dapre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå