Gå til innhold

Skjemadata forsvinner ved submit + back

Anbefalte innlegg

Holder på med et PHP-script og er veldig usikker på hvor jeg skal poste denne. Aner ikke om det er PHP, HTML eller nettleseren som er problemet.

Tingen er altså den at hvis man fyller ut en ugyldig epost-adresse og sender skjemaet, får man en feilmelding (laget av scriptet). So far so good, men når man da går tilbake (med nettleserens tilbake-knapp) er skjemaet helt tomt igjen.

Har alltid vært sånn (på alle hjemmelagde script og andre nettsider) at skjemadataene ligger der fremdeles når man går tilbake, uansett om serveren godtar dataene eller ikke.

Noen ideer om hvordan dette kan fikses, eller i det hele tatt hvor problemet ligger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, dette er så vidt jeg kan forstå både PHP og browserproblematikk.

I f.eks Opera så caches sidene med alt innhold, så bruker du tilbakeknappen der vil også skjemadataene vises på nytt.

I IE derimot, så lastes siden på nytt når du bruker tilbakeknappen. Da er du plutselig avhengig av sessions el for å få vist skjemadataene, hvorpå php-kodingen kommer inn i bildet. Det samme gjelder så vidt jeg husker også FF.

Dette er i hvertfall min erfaring...

Mvh Primaxx

Lenke til kommentar
Hm, det har nok enten med at innholdet i FORM blir sendt via POST, eller at du sender en no-cache-header.

Dataene sendes via POST ja, men det har jeg gjort i ca. 23000 tilsvarende skjema uten at dette har vært et problem (uansett browser og server-OS) :\

Tviler på at det sendes en no-cache-header. Har som sagt prøvd flere servere som ikke har noe til felles bortsett fra apache og mysql...

EDIT:

Blimey! Det kan se ut til at det var cache-relatert allikavel. La til en..

header("Cache-Control: private");

..og da funket det :D

..men uansett rart at problemet kun gjelder på dette ene skjemaet :hmm:

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...