alexrune Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Har lest litt i fotobøker. Der beskrives noe som kalles for et 18% gråkort. Ved lys og hvitbalanse måling på dette kortet skal eksponeringen bli riktig. Er dette noe man kan finne på nettet eller må man kjøpe det....eller kan man lage et selv?? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Du finner noen gråkort her: http://www.exposervice.no/index.php?page=L...e&varenr=BI6867 http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=1996 http://www.lomorks.no/vare.php?varenr=671511012 Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Alle seriøse fotoforretninger bør ha 18% gråkort, men for å stille hvitbalansen trenger du bare noe med nøytral fargebalanse, et hvitt ark vil gjøre jobben minst like bra. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Alle seriøse fotoforretninger bør ha 18% gråkort, men for å stille hvitbalansen trenger du bare noe med nøytral fargebalanse, et hvitt ark vil gjøre jobben minst like bra. Det er fleire fordeler med gråkort forran eit kvitt papirark. Kvite papirark er ikkje alltid like nøytral, og eit gråkort har eit større bruksområde. Som t.d. eit hjelpemiddel til lysmåling under vannskelige forrhold. (serleg praktisk med tanke på tåke/snø/kvite brudekjoler o.l.) Endret 5. oktober 2005 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Det er riktig som det sies her at et greycard eller gråkort er en viktig del av utstyret til en fotograf. Forklaringene på hvorfor er derimot noe tynn føler jeg, kanskje fordi den er litt innviklet. Tok meg en god stund før jeg skjønte hva og hvorfor et greycard var lurt.. Lysmåleren i kameraet ditt forstår kun en ting, og det er 18% grått. Den tar alt lyset som er tilgjengelig i bildet du eksponerer for og gir deg en gjennomsnittsverdi i form av lysmeteret i kameraet. dette er grunnen til at forgrunnen blir undereksponert i mange bilder med ekstremt lys bakgrunn. Kameraet ser en masse lys bakgrunn, legger dette sammen med en mindre mørkere forgrunn og gir deg en snittverdi av dette. Når bakgrunnen er mye lysere enn forgrunnen, vil snittverdien som kameraet ditt gir deg være "feil" (dvs for høy) hvis du vil ha frem forgrunnen. Det er her gråkortet er handy.. Putt gråkortet ved siden av tingen du vil skal være riktig eksponert og mål ut i fra det. (Gråkortet må fylle hele framen for at dette skal ha noe for seg) Du har nå vist kameraet noe som reflekterer lyset fra en 18% gråflate, som er det eneste lysmåleren i kameraet forstår, og målingen vil være meget nøyaktig. Når du nå går tilbake for å ta bildet mot den lyse bakgrunnen, vil lysmåleren i kameraet fortelle deg at du overeksponerer bildet.. Bakgrunnen vil sannsynligvis bli overeksponert og utblåst, men personen / tingen du ville ha frem vil være riktig eksponert. Et godt og billig alternativ til gråkort er din egen hudtone. Mål lyset mot huden din, og åpne eksponeringen med ett stopp, og voila, du får samme resultat som du ville fått med et greycard.. Dessuten er det vanskeligere å glemme igjen hånden sin hjemme enn en grå kartongbit. Håper dette gjorde ting litt klarere.. Hvis det kun var forvirrende: beklager! -Ottern Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Det er riktig som det sies her at et greycard eller gråkort er en viktig del av utstyret til en fotograf. Forklaringene på hvorfor er derimot noe tynn føler jeg, kanskje fordi den er litt innviklet. Tok meg en god stund før jeg skjønte hva og hvorfor et greycard var lurt.. Lysmåleren i kameraet ditt forstår kun en ting, og det er 18% grått. Den tar alt lyset som er tilgjengelig i bildet du eksponerer for og gir deg en gjennomsnittsverdi i form av lysmeteret i kameraet. dette er grunnen til at forgrunnen blir undereksponert i mange bilder med ekstremt lys bakgrunn. Kameraet ser en masse lys bakgrunn, legger dette sammen med en mindre mørkere forgrunn og gir deg en snittverdi av dette. Når bakgrunnen er mye lysere enn forgrunnen, vil snittverdien som kameraet ditt gir deg være "feil" (dvs for høy) hvis du vil ha frem forgrunnen. Det er her gråkortet er handy.. Putt gråkortet ved siden av tingen du vil skal være riktig eksponert og mål ut i fra det. (Gråkortet må fylle hele framen for at dette skal ha noe for seg) Du har nå vist kameraet noe som reflekterer lyset fra en 18% gråflate, som er det eneste lysmåleren i kameraet forstår, og målingen vil være meget nøyaktig. Når du nå går tilbake for å ta bildet mot den lyse bakgrunnen, vil lysmåleren i kameraet fortelle deg at du overeksponerer bildet.. Bakgrunnen vil sannsynligvis bli overeksponert og utblåst, men personen / tingen du ville ha frem vil være riktig eksponert. Et godt og billig alternativ til gråkort er din egen hudtone. Mål lyset mot huden din, og åpne eksponeringen med ett stopp, og voila, du får samme resultat som du ville fått med et greycard.. Dessuten er det vanskeligere å glemme igjen hånden sin hjemme enn en grå kartongbit. Håper dette gjorde ting litt klarere.. Hvis det kun var forvirrende: beklager! -Ottern Lenke til kommentar
alexrune Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Takke for mange gode svar. Hadde tilfeldigvis lånt med meg National Geograpic fotoguide. Prøvde og måle hvitbalanse og eksponering på innsiden av permen som er et gråkort, yes eksponering og hvitbalanse ble perfekt Lenke til kommentar
olemm Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Ah, det er det jeg sier; for en bok! Brukbar til det meste Lenke til kommentar
Opus Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Tråden flyttes til "Objektiver, filtre, blits og utstyr" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå