Gå til innhold

Rekkef. på komp. og blokk inn/ut?

Anbefalte innlegg

inn/ut på blokka?

Eneste blokka jeg har inn/ut på i manualen(som er på tysk) er CPU blokka såvidt jeg kan se.

GPU, NB(ikke montert) og HDD boks finner jeg ingen instruksjoner om inn/ut. Er dette riktig?

Er det kun CPU blokka som har inn/ut, og ellers valgfritt?

Pumpa(nedi tanken) har en nipple som jeg regner med er utgang(til radiator), og tanken har et hull som jeg regner med er ingang fra siste komponent.

Rekkefølge?

Pumpe&tank, Radiator, CPU, GPU , HDD?

(med litt kryssing i denne rekkefølgen får jeg lengst mulig slangestrekk så jeg kanskje slipper knekk med den stive slangen min)

NB blokk har jeg ikke montert, siden jeg kun har 120mm raddis ville jeg tro det ble litt i meste laget og at de 3 komponentene jeg har allerede nesten er for mye.

NB er også passivt kjølt så den har ingen form for viftestøy og jeg skal ikke drive hard klokking på dette HK, kun moderat på MP/FSB, ikke GPU.

Påfylling og test?

Det skal være ca. 10-15% blå kjølevæske i batterivannet. Er det enkleste å måle tanken og sette en strek på 85% og helle batterivann hit og deretter kjølevæske resten? Eller bør jeg blande et litermål el. først siden jeg ant. må ettefylle mens jeg "lufter/kjører".

PS!

Er noe engstelig for kjernen på CPU(ScktA) da jeg etterstrammet niplen på cpu blokka(hadde kun skrudd de til for hånd og redd det ikke var nok) og holdt kun i blokka for ikke å legge press på den men tenkte ikke på at blokka er fjerbelastet :-(, syntes jeg hørte en knaslyd men det kan ha vært noe annet *kremt*, gjenstår å se hmm (folder hender små da denne CPU'en er sjelden og en sempron er en dårlig erstatning)

Kabinett:

Chenbro GamingBomb

Vannkjøling:

* 302310 Alphacool AGB-Eheim Pumpe&Tank 1000 l/h (Uten Nipler)

* 302082 PAPST Vifte 120x120x25mm (26db)

* 303126 Slange, 8mm Innside/10mm Utside PUR UV Blå

* 301609 Watercool Heatkiller GPU Rev. 2.0 Nvidia (Med nipler, Legris 10mm)

* 301606 Watercool Heatkiller Rev. 2.0 Socket A (Med nipler, Legris 10mm)

* 302230 Watercool HTF2 Single Fan Grill

* 301628 Watercool HTF3 Single Standard

* 301624 Watercool Silentstar HD-Single

Mener å ha sagt før at jeg har HTF2 radd, men står HTF3 v3.0 også i tyskmanualen, men den ligner ikke på bildene på siden. (uvesentlig,men for å rette opp)

EDIT:

Radiatoren min er desverre ikke optimalt plassert, var umulig i dette kabinettet å få den i taket, brønnene eller vifteuttaket bak og foran. Så det ble i bunn(måtte skjære hull i bunn) under skjermkortet er ca. 10cm klaring til skjermkortet(vifta under raddis), så kommer tanken på innsiden mot brønnene.

Er dette en veldig dårlig løsning? Siden jeg feste for vifte kun på en side av raddis fikk jeg ikke til noen sugeeffekt, så den blåser kaldluft den henter under pcen, gjennom raddisen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prinsippet skal vannet inn i midten på de fleste blokker, enten det er snakk om CPU- eller GPU-/ NB-blokker.

Prøv å se hvor kanalene fra niplene ender i blokka, det bør være greit å sjekke det gjennom plexi-toppen.

Den "ideelle" rekkefølgen er nok tank-pumpe-radiator-CPU-GPU-HD-kjøler.

Om man av praktiske årsaker må snu litt på dette, så sørg i alle fall for at CPU-blokka ligger som nr.1 etter radiatoren for optimal utnyttelse av vanntemperaturen.

Snur man "opp-ned" på hele greia, er i og for seg ikke det noen katastrofe heller. Temperaturstigninga på vannet før / etter blokker etc, er uansett svært liten.

Lenke til kommentar

Mine blokker er kompakte kobberblokker(skikkelig tunge) uten plexi. På CPU blokka går ene nippelen inn på midten, men på GPU og NB blokka går begge på hver sin side.

Jeg åpnet tilfeldigvis GPU blokka med umbrako fordi jeg syntes vinkelen på montering ble feil. Enten diagonalt inn mot HK og Slots, eller ut mot dør og slots.. men lot seg ikke endre selv med demontering av blokka så jeg valgte siste mulighet.

Men ihvertfall, da så jeg at GPU blokka var helt lik på begge sider inni, virket det som. Så da er det hipp som happ? Er dette vanlig? dårlig? Var i grunn noe korte plastskruer til GPU blokka som gjorde at den vippet litt når jeg skulle feste mutter, men sikkert ingen fare. hmm.

Likte også radial vifte/ribba som satt fra før på kortet og med den nye GPU blokka er minnbrikkene ukjølt(står også meget nære blokka og noen under nipler), så det blir spennende å se totalen av dette. Vurderer å kjøpe små kjøleribber, da de jeg hadde for FX serien var for store, men under niplene blir det vanskelig.

Mine Lærdommer i vannkj. så langt:

01. Kjøp et kabinett godt tilrettelag for vannkjøling så man slipper å slite livet av seg for ukurrante løsninger. 1000,- ekstra er fort spart inn.

10. Skru på nipler først og skru til med verktøy, selv hurtignipler, ikke med fingrene etterpå. Og ikke med verktøy når CPU/NB blokka er fastmontert(håper det har gått bra da jeg var særdeles forsiktig)

25. Ikke ta noe for gitt, trivielle ting kan stoppe deg.

89. Når jeg bytter til s939/pcie(7800) så blir det GPU blokk som også dekker minnet.

90. Legger opp til 240mm radd neste gang for å kjøle alt. 120mm er en halveis løsning.

100. Du får aldri gjort for mye research, mye kan virke feil for ditt utstyr hvis ikke.

1001. Ikke hør på andre som sier 2 timer mont. første gang. Det er skryt, flaks eller mye hjelp :p Jeg kan bruke 20min neste gang av det jeg har lært nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan de hurtigkoblingene er, men hos meg er slangen tredd inn på en nippel, så er en overfallene mutter skrudd over for å stramme. Og da bør man ikke skru til for hardt med verktøy. Så hardt man klarer for hånd er somregel tilstrekkelig, og etterstramme etter en stund.

Om blokkene har inn og ut på sidene er det svært sansynlig det samme hvilken vei du kobler det. Løsningen er ikke fullt like effektiv som CPU-blokken, men det blir bedre flyt av det. Kravene til kjøling er uansett ikke så stor på disse blokkene at det trengs noe fancy design på blokken.

Lenke til kommentar

Ok, jeg får håpe jeg ikke knuste CPU kjernen med etterstrammingen. *krysser fingrene*. Er redd for at lyden jeg hørte var at blokka fjæret mot kjernen og den ga et siste sukk. Har lyst til å skru av blokka og sjekke, men vegrer meg litt for det hehe, får se når jeg er ferdig.

På mine nippler er det ingen fingermutter som tres over, det er kun en mutter som skrus inn i hullet. Slangen bare tres inn i nipplen og inn i en plasthette som låser den.

På baksiden av HDD boksen er den en slik du nevner med hette over og fingermønster på kappen. Men ellers var det rene muttre med 16-17 skiftnøkkel og gummiforinger mot hullet.

Slangeføring:

Men da får jeg forsøke å koble slangene me lengst mulig føring, for denne slangen er såpass stiv at det skulle ikke mye svingen til før den får en knekk.

VGA kjøleren har en helt merkelig plassering av niplene på et 6600GT kort som gjør det vanskelig å få en lang bøy.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg skrudde av CPU blokka og til min store overaskelse så CPU kjernen frisk og fin ut. Er nok jeg som bare er i overgrad forsiktig og engstelig hehe. Lønner seg å være forsiktig da :-).

Lista lenger opp i tråden er kjøpt hos komplett. Slangene er veldig stive og har lagt de i rykende varmt vann (tettet åpningene) før jeg skal montere de nå.

NB!

siden jeg tok av blokka og CPU ikke har kjørt, må jeg da bytte paste igjen?

EDIT:

Var utfordrende og gøy å legge slangene. Gikk nogenlunde bra bortsett fra når jeg skulle fra HDD ned i tanken, da måtte jeg lage en kreativ rundans for å drepe vinkelen.

Eneste jeg mangler nå er et støvfilet siden jeg har montert raddis i bunnplata. PC skal stå på bord eller hylle, men støvet legger seg oftere på flater.

Noen som vet om et bra støvfilter som ikke spacer for mye på skruelengden? Noe netshop Oslo har?

Vil støvfilter senke ytelsen for mye? Indirekte forårsake mer støy i vifta?

EDIT2:

Da er alt montert og batterivann/blå kjølevæske(15%) er helt på tanken. Kanskje litt full. Men regner med at det går greit.

Så da er det testkjøring *krysser fingrene*. Fant ut i siste liten at jeg kunne presse slangen ennå lenger inn, over et hakk i hurtigniplene hehe. godt jeg gjorde det.

EDIT3: (i test)

Pumpa, rør og blokker går som en drøm, ikke et eneste tegn til lekkasje så langt. Det gikk med 7dl væske og det er kun mikroskopiske luftbobler som fjerner seg sakte men sikkert.

Pumpe/tank i seg selv avgir ingen støy bare en nesten uhørbar "knitring". Men det forplanet seg en slags lavfrekvent vibrasjonsdur i kabinettet. Jeg dempet tynn skumgummi og teppeunderlag under pumpe/tank og teppeunderlag under bena på kabinettet. Det forbedret det ganske så mye.

Så tenkte jeg at kontaktoverflaten mellom tank og kabinett er forholdsvis stor, så jeg brettet en liten bit teppeunderla og la under ene siden på tanken, da forsvant nesten all lyd.

Og det skal ikke være noen annen lyd i rommet for å høre den.

Det må sies at ingen vifter kjører ennå, så det er nok her jeg må jobbe med støyen og kanskje bytte samtlige vifter i en SilenX serie med meget lav Dba. En ting jeg er spent på er hvordan radiator vifta vil støye da den suger luft utenfra, men må blåse gjennom radiatoren. Gjenstår å se.

Så langt veeery good. :w00t:

At jeg ikke har gjort dette før skjønner ikke jeg ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

istedet for å kjøpe nye vifter, kan du bare forsøke å sette den/de viftene du har til å kjøre på 5 eller 7 volt.

Du finner ut hvordan du gjør dette med et raskt søk på google.

reduserer støynivået med en 40% men kjøleeffekten endrer seg omtrent ikke.

Har for tiden suksess med å la en papst som normalt bråker 26db suge luften gjennom radiatoren og ut.

Har satt denne til 7 volt og er knapt hørbar.

På idle kjøler den min x2 3800+ og x800xl til 33 og 34 grader. Ikke store forskjellen med andre ord.

Har nok litt å si den cool'n Quiet teknologien til amd også.

meget behagelig

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

hmm ok... jeg blåser på radiatoren nå.. skulle gjerne sugd lufte inn gjennom det, men nipler og fester tillot ikke slik montering.

Men å suge luften ut gjennom radiatoren hadde vært interessant. Du fikk ikke noen varmeøkning da? Jeg har 2 papst 120mm(radiator/kab) og en 92mm front.

Lenke til kommentar

jeg måtte skjære hull i bunnplata for å feste min og la radiator og vifte ved slottene. Men jeg kan jo teste å snu vifta så den suger ut av radiatoren i stedet.

Lurte også på å skjære av tynne skiver på en silikone RC fuel slange og bruke som vibrator demper på skruene på vifta.

Hva er lettestem måten å ta ut ledningene av molex for å rearrangere og få 7v og 5v? på vifta? Begge mine 120mm har hovedkortkontakt med 2 ledninger. Det betyr vel at jeg da må bruke overgang til molex og så modde molexen for å få andre spenninger.

Men metoden, hva er enklest?

Lenke til kommentar

letteste er bare å ta vekk evt. koblinger som er på viften og så bare stappe de på korrekt sted i en vanlig strømkontat av typen du har til dvd og diskettstasjoner.

På min vifte er det sånn at jeg bare har rød og blå ledning siden det ikke er turtall-leser på den. *sjekke i kabinettet hvordan jeg har koblet*

nå er det litt elektrikertape her, men tror det er sånn:

Viftekabler Strømforsyningskontakt

Blå > Rød farge

Rød > Gul ledning

om det er 5 eller 7 volt er jeg usikker på ;)

Lenke til kommentar

Ok nå er jeg passe spent her. Skal snart fyre opp.

jeg har gjort følgende:

- snudd raddis vifta så den suger luft fra kab ut gjennom radiatoren(ikke blåser på som før)

- jeg har fora vifta på begge sider med silikonringer som jeg kutta av en fuel slange.

- jeg har modifisert flere kontakter slik at 92mm i front har 5v, og 120mm bak har 5v(håper den drar rundt med det).

- Raddis vifta er koblet på med 7v

- har brukt samme silikonslange og klippet av 4 små biter som står som ben under tanken så blir det ikke like mye vibrasjoner ned i chassi som med skumgummi under.

- En av slangene kom i kontakt med 20pins kontakten til HK og lagde en brummelyd i kab. fikk gjort om det slik at det nesten ikke høres lyd i kab. (er såvidt noe)

Alle viftene er modifisert og koblet på 4 pins molex.

NB!

Jeg hadde rød mot rød og blå mot gul(7v) på min raddis vifte nå, hadde det hatt noen betydning? Snur den nå. på de som er 5v er det sort mot jord og rød mot rød.

Blir spennende å se og høre nå..

Lenke til kommentar

WOW! WOW!.... WOOOOOW!

Nå holdt jeg på å si noe stygt her, men jeg PCen er så lavtstøyende at jeg ikke trodde mine egne ører.

ooops dobbelt post i forvirringen her. ikke meningen.

Den er virkelig helt stille, men det kommer en slags lyd fra vifta på 7v. Akkurat som om den ikke liker at den har 7v. En meget lav mellomfrekvent klagelyd. Det er det eneste jeg hører nå, ellers hører jeg bare vifta på laptopen.

:thumbup:

EDIT:

Jeg satt radiatorvifta på 5v, siden den fikk en slags frekvent lyd på 7v, da ble den dønn stille.

Nå hører jeg faktisk harddisken for første gang, inni vannkjølingsboksen! En stille Seagate 250Gb SATA.

PSUen er jeg ekstremt fornøyd med, den har aldri vært støykilde, meget bra.

Jeg får nå selvf. litt andre temperaturer enn tidligere. Alt er uklokket.

IDLE: (halvtime)

- CPU 35

- SYS 28

- GPU 36

Før jeg gjorde om viftene fra 12v(frontvifta var da utkoblet og raddis-vifte blåst mot raddis).

IDLE:

CPU 31

SYS 23

GPU 32

(det er hva jeg mener å huske de lå på tidliger).

Uansett synes jeg ikke dette er så ille, skal sjekke load senere.

Det er fortsatt et par forbedringspotensialer.

- er ikke tett mellom radiator og vifte pga gummiforinger på skruene. Kan fjerne de som sitter mellom raddis og vifte og beholde de som sitter mellom kab/vifte.

- Raddis vifta likte seg ikke på 7v(virket det som) så jeg kan forsøke å få tak i en annen og kjøre den på 7v, inntil da kjører den på 5v.

- vifta i front har også lys, det burde kanskje kobles ut når vifta kjører på 5v.

Dæven døtte når jeg satt laptopen i hvilemodus så ble det ennå stillere i rommet hehe. En rimelig stillegående Centrino laptop med Centrino opt kontroll overdøvet min stasjonære miditower hehe. Knall :thumbup:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...