Gå til innhold

Ricoh Caplio R3 vs Panasonic DMC-LX1

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde bestemt meg for å kjøpe Panasonic DMC-LX1,

men så dukket Ricoh opp med sin Caplio R3.

Jeg har sett tester på LX1, og tror dette er et bra kamera, men prisen er litt for høy etter min smak.

Lurer på om det er noen på forumet som vet om det finnes en test på Caplio R3.

Tror nok i utgangspunktet at Panasonic er et bedre merke enn Ricoh,

men en del brukererfaringer tyder på at de som har Caplio R2 er fornøyd, selv om bildekvaliteten er dårlig iflg. en test jeg så.

Fint hvis noen vil kommentere.

Wir-War

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

R3 er vel ikke sluppet ennå;så det er vel ikke testet heller. Det sikter nok mot en litt annen gruppe en lx1. 7 ganger zoom og lite og nett;men mangler høyoppløslig skjerm og RAW. 5 megapixler mot panas 7..Ingen manuelle settings og dårlig video mode. Og sikkert MYE billigere....

Venter på LX 1 jeg;kanskje julenissen kommer med det?

Lenke til kommentar
Tror nok i utgangspunktet at Panasonic er et bedre merke enn Ricoh.

Hei,

Er vel egentlig ingen grunn til å tro det, Ricoh har jo hvert en kamera produsent siden tidenes morgen, og var en gang veldig store på analoge kamraer, de begynner å komme på digital kamraer, men i norge så har de ikke hvert helt frempå, sikkert fordi det ikke er Ricoh selv som tar seg av kamera biten her til lands.

Fordelene jeg ser med kamraet er jo helt klart at de har klart å dytte 7x zoom inn i et så lite kamera + at det vistnok skal være veldig raskt. men som nevnt er det et par drawbacker, at det er en lavoppløslig skjerm og ingen RAW støtte.

På den andre siden, er vel ikke så mange av de mer vanlig brukerne som bruker raw formatet til noe heller.

Lenke til kommentar

Jeg har to Lumix Panasonic kameraer, dmc fz2 og dmc fz20. De har veldig mange gode egenskaper og veldig god optikk. Tilogmed fz2 med bare 2mp klarer fint a4 utskrifter. Da mener jeg bra utskrifter. Det som Ricoh tilbyr og som de aller fleste andre mangler er en bra vidvinkel. Det er ikke bare og telle antall x zoom. Rico har brennvidde helt nede i tilsvarende 28 mm og dette er bra. R2 har dessuten fått bra omtale på hurtighet noe som jeg synes er av det viktigste. R3 har forholdsvis stor sensor men det har vel lumix også. Ville sett på det. Panasonic er bra men jeg kan faktisk få et R3 for samme pris som jeg må gi for en vidvinkelforsats til Panasonicen for å få 28mm brennvidde på denne. Dumt at R3 ikke har samme lure batteriløsning som R2. Jeg har aldri brukt eller sett bilder fra R3 men selv om R2 sine ligger klart under Lumix så kan en vel forvente at treeren sikkert er bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...