onimusha Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Hei alle sammen. Trenger litt hjelp til harddisker på hovedkort. Har sett litt på Asus P5WD2 Premium og lurer litt på dette med P-ATA kontra S-ATA disker. Har i dag 3 disker av den gode gamle sorten, P-ATA er det vel det heter. Går det bra å bruke de på nevnte kort ? Spesielt som oppstartsdisk (XP) Er så mye snakk om S-ATA disker at jeg blir litt rådvill. Tips til CPU og RAM taes imot med takk også Hilsen Jan Ove Lenke til kommentar
Zink Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 De går bra å bruke. Videre kommer det an på hvor gode den "gode gamle sorten" er, og dine krav til ytelse Det har skjedd en utvikling med diskene også. NCQ og stor cache er momenter og ta med. Spinner de gamle 7200 rpm og har 8MB cache, så duger de selvsagt - Bare 2MB cache på OS-disk regnes som tregt. IDE-kabler som hindrer luftgjennomstrømming i et trangt kabinett, er ikke så bra, men er det romslig går jo det også fint. 74GB WD Raptor som OS-/ oppstart-disk er merkbart raskere i test, eller Maxtor med 16MB cache og NCQ nærmer seg scsi-ytelse. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Støtter Zink fullt ut her også Vil bare legge til at akkurat om det er Sata eller Pata i seg selv ikke er spesielt viktig når det gjelder praktisk ytelse. Overføringshastigheten med pata (IDE) er enn så lenge ikke en flaskehals. Fikk meg selv en skikkelig vekker da jeg for en stund siden tok med gammel disken fra en 1Ghz P3 over i en 3Ghz P4. Det var en 7200rpm disk, men ytelsen i typiske Windows oppgaver ble rett og slett ikke merkbar før jeg også byttet ut disken. Nå vet vi jo ikke akkurat hva dine gamle disker er, så det er ikke sikkert du vil oppleve det samme, har de 8MB cahce, 7200 rpm, og i tillegg brukbare tilgangstider bør de duge. Har selv veldig god erfaring med 74GB raptorer som systemdisk, ulempen med disse er at de er dyre, og de støyer mye ifht andre nye disker. Siden ditt hk vel støtter NCQ kan nok Zink's Maxtor forslag være noe og tenke på. Har ikke nok erfaring med de forskjellige som finnes, til at jeg vil gi noe spesifikt godt råd, men mitt generelle råd er og skaffe en moderne disk til os når du først skal oppgradere. Ingenting blir bedre enn det svakeste ledd, og da hjelper det lite med rask cpu/minne osv hvis disken er treg. Og skal det først kjøpes nytt, kjøp sata. Lenke til kommentar
onimusha Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Takker for raske og innformative svar. Bør vel vurdere en sånn disk som er anbefalt, men her er nå litt info om den nyeste disken: Maxtor DiamondMax Plus 9 160 GB Ultra ATA/133 & SATA 150 Compatible Models 9.3 ms Average Seek Time 2MB & 8MB Cache Buffer FDB Motors 7200 RPM Den andre disken er av samme type og data men er kun 80 GB. Den tredje disken er vel moden for andre ting. Hilsen Jan Ove Lenke til kommentar
onimusha Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Litt Edit må til. Er ikke SATA plugger på disse diskene. Spesifikasjonene er sakset fra Maxstor sin side. Hilsen Jan Ove Lenke til kommentar
Zink Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB Modellbetegnelse 2MB cache = 6Y160L0 - 8MB cache = 6Y160P0 Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB Modellbetgnelse 2MB cache = 6Y080L0 - 8MB cache = 6Y080P0 Lenke til kommentar
onimusha Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Er 8 MB cache jeg har. Var vist litt generell de opplysningene der, var ikke helt opps, før nå Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 De går bra å bruke. Videre kommer det an på hvor gode den "gode gamle sorten" er, og dine krav til ytelse Det har skjedd en utvikling med diskene også. NCQ og stor cache er momenter og ta med. Spinner de gamle 7200 rpm og har 8MB cache, så duger de selvsagt - Bare 2MB cache på OS-disk regnes som tregt. IDE-kabler som hindrer luftgjennomstrømming i et trangt kabinett, er ikke så bra, men er det romslig går jo det også fint. 74GB WD Raptor som OS-/ oppstart-disk er merkbart raskere i test, eller Maxtor med 16MB cache og NCQ nærmer seg scsi-ytelse. Raptor er eit gammal disk blitt. Nyere disker er ofte bedre pga tettere datatettheit på platne i disken. Men ja det er ein fordel og ha ein dedikert os disk. Lenke til kommentar
onimusha Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Takker for det Cornel Har sett på dene disken.MPX Troe det er en duganes disk. Hilsen Jan Ove Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Raptor er eit gammal disk blitt. Nyere disker er ofte bedre pga tettere datatettheit på platne i disken. Ja, altså som sagt har jeg ikke fulgt godt nok med rundt dette den senere tid, til at jeg vil anbefale det ene eller andre. Men dette du nevner med høyere datatetthet på disken, og fordelene det fører med seg, er dette da ting som ikke kan leses ut fra de beskjedne mengder info man finner på netshops ifht hardisker?. Altså, når du sier Raptor begynner og bli gammel (som jo er sant nok), innbærer det da at den til tross for oppgitt søketid på 4,5ms, 10000 rpm, og TCQ (tagged command queing, som er en dårligere variant av NCQ) faktisk yter dårligere enn feks de diskene med 7200rpm, 16MB cache og ca9ms søketid? Lenke til kommentar
Variable Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 raptor leder forsatt i test sist jeg sjekka. Men smeller du opp 2x250gb av de nye diskene i raid0 så slår du nok raptoren koster vel det samme så og si. Lenke til kommentar
onimusha Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Takker for innspill folkens. Tror nokk jeg kommer til å gå for den disken hos MPX, bruker den til XP. Er jo godt med plass igjen etter det er innstalert. Så får 160 GB + 80 GB diskene gå til lagring av alt mulig. Er rikelig med plass da. Siste disken min får en eller annen arve tenker jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå