haqbar Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Har en del gamle datadeler hjemme som jeg tenkte jeg skulle bygge en liten server av. Det jeg har: 1x 1ghz celeron (usikker på socket) 1x 733mhz celeron 1x XP1800+ 1 gb pc2100 ram. Div psuer og skjermkort. Det eneste jeg mangler er et hovedkort. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er med ytelsesforskjellen mellom 1ghz celeron og 1800+ amd. Noen ideer? Eventuelt har noen forlsag til hovedkort? Jeg er også usikker på hvilken Linux Distro jeg skal velge. Serveren skal brukes til litt av hvert, men neppe noe krevende. Det blir mest for å lære meg Linux (noe jeg mener er nyttig å ha kunnskap om) og sette opp ftp, bnc, irc bots og bruke den til webserver. Så specs på maskinen holder lenge. Jeg har sett litt på Debian, eller lest at mange anbefaler og bruker dette. Jeg kan ca 0 om linux, men har viljen til å prøve og sette meg inn i det (jeg skal tross alt lære det ) Så synspunkter og forslag til serveren mottas med takk.. Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 CPU har ikke så mye å si, men AMD'en vil nok yte en del bedre. Når det gjelder Debian så er dette et godt valg. Hvis du er villig til å lære (og ikke minst lese/google/mase på forumet) så går det nok bra. Lykke til Lenke til kommentar
haqbar Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Har vel mer eller mindre bestemt meg for Debian Men lurer på hva som er hovedforskjellen på Debian Sarge og Debian Stable? Og hvilken versjon anbefaler dere meg? Endret 4. oktober 2005 av kuroger Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Sarge = Stable (denne bør du bruke) Etch = Testing Sid = Unstable Endret 4. oktober 2005 av olear Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Jeg "lærte" meg linux meg Gentoo Men så skal det sies at jeg har en utrolig flink "læremester" som forklarer meg alt Lenke til kommentar
haqbar Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Har sett litt på Gentoo og, men planen min er å skaffe en dedicated server (derfor jeg skal lære meg Linux) og disse leveres ofte med froskjellige OS, og et av de mest vanlige er CentOS og Debian, derfor jeg har valgt Debian.. Jeg har desverre ingen andre lærermestere en Google og HW forumet Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 I Gentoo så har man mer kontroll over programmene, men ikke uten en pris, alt må kompileres og dette tar tid. Gentoo er også en distro som alltid er under utvikling, noe som ikke alltids egner seg på en server. Debian er et bra valg på server, Gentoo egner seg mer på desktop (for de som liker å eksperimentere med OS/program). Lenke til kommentar
haqbar Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Som sagt, har bestemt meg for Debian. Så da er det egentlig bare hovedkort som mangler. Noen som har peiling på hvilken socket det er på 1ghz celeron? Jeg syntes å huske at det ikke er 478, men usikker. Edit: Trenger også hovedkort. Til enten Socket A eller Pentiumen. Må støtte PC2100 ram (noe jeg vil tro de fleste gjør) og gjerne ha S-ATA, men IDE holder lenge. Har sett på et Soyo Dragon Ultra KT400 kort til Socket A. Noen erfaringer med det? Likte at det var 8 IDE devices på det Endret 4. oktober 2005 av kuroger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå