Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitt første Steroanlegg

Anbefalte innlegg

Hei, eg har nett fått meg bil og lurte på om nokken kunne anbefale ein god nettbutikk der eg kunne finne forsterker, element o.s.v. til bil

(Har ein gammal Ford Scorpio vist det har nokke og seie)

Det hadde vert helt fantastisk vist nokon kunne finne eit godt pakketilbud til ca 8000-9000 dette er medrekna kabler og delfilter. Har ifrå før ein god Pioneer Spelar som eg skal bruke.

(Såg litt på dette settet http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1118)

All hjelp blir sett pris på

(Det blir ikkje kjøpt so mykje dele før juletie)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vist du vill ha billigt anlegg og kjempe bra merke så,

bør du kandle anlegg fra usa.

eg har handlet masse der fra.

på ein plass som heiter megabillig.com de er kjempe servis der. og de er ein normann som eiger selskape.

der er de trygt å handle :thumbup:

Lenke til kommentar

Siden du ikke skal handle inn så mye før jul vil jeg heller anbefale stegvis innhandling heller enn et stort pakkekjøp. Selvfølgelig jkan du slå sammen flere av punktene, men følger du denne oppskrifta så er du på god vei til å får mye for det du har å rutte med :)

1: Spiller, dette er hjertet i anlegget. Shit in=shit out så denne bør helst være bra.

2: Lyd foran bør prioriteres først. Et skikkelig komponentsett gjør somregel susen her.

3 Kabler. Strømkabel, sikringer, signal og høyttalerkabler bør legges skikkelig og med omhu. Kablene fra dynamo - batteri, batteri - jord samt dynamo - jord bør også oppgraderes.

4. Forsterker som er forberedt for å drive både komponentsett og fremtidig planlagt sub.

5. Sub og kasse/kassematerialer.

God planlegging er halve jobben, tenk grundig gjennnom hvert steg i prosessen og spør om det er noe du lurer på er mitt råd :)

Lenke til kommentar
God planlegging er halve jobben, tenk grundig gjennnom hvert steg i prosessen og spør om det er noe du lurer på er mitt råd :)

hehe:)

Jah, tenk igjenom det du skal gjøre, kjik gjærne litt før du gjør det åsså. Spare deg masse bry senere.

Men kjøp ett orntlig frontsett med en gang, i stede for å kjøpe noe drit du blir missfornøyd med senere å må bytte ut rimelig tidlig.

Lenke til kommentar

Ville berre skrive litt meir om spelaren sånn at det blei avklara:

Det er som sagt ein Pioneer spelar

Spelaren kosta ca.2500 ny og den er drøyt eit halvt år gammal.

det er 3-4 månar igjen på garantien og eg kjøpe den frå ein god kammerat so

han leverer den inn vist det blir nokre problem med den (får det soklart dekka av garanti dersom det går).

Kas modell det er veit eg ikkje, men eg har hørt kor bra lyd det er i den (dersom det har nokke og seie kan eg og nemne at den var tilkobla eit anlegg då eg høyrde på den)

Kan og nemne at kameraten min ikkje bytta fordi spelaren var for dårleg men fordi han fekk eit ekstremt bra tilbud på ein Alpine spelar.

Endret av Anders_Vårdal
Lenke til kommentar

Eg sat og bladde litt på dei forsjellige sidene men blei meir og meir forvirra.

eg rekna me att eg skulle gå etter RMS-watt-styrken (sorry at eg ikkje fant nokon beire måte og skrive dette på) på forsterkaren men skal eg gå etter 2 eller 4ohms (har ein god følelse for at 4ohms er best).

Eg lure og på kor mangen watt eg treng (er ikkje avhengig av so veldig mangen vill berre vete kva som e rimelig og ha).

Lenke til kommentar

viss du laster en forsterker med to om så dobler du nesten effekten somregel. det er viktig at RMSèn på sub/subbene er ganske lik RMS`en som er på forsterkeren. da kjører du elementet/elementene på max. tror også at vist forsterkeren er større enn subbene så har du bedre kontroll. slipper å tyne forsterkeren så forferdelig.

Lenke til kommentar

Vet du hvor mange linjeutganger det er på spillern. Tipper det er to, men det er egentlig kjekt å vite mhp hva en skal anbefale :)

Forsterkermessig vil jeg absolutt anbefale å se deg litt om på andre merker.

Audison og Helix gir mye for pengene.

Skulle jeg anbefale noe ville det blitt en Audison SRx3.

Denne vil passe godt inn sammen med de komponentene du ellers vil få råd til innenfor ditt budsjett.

Anbefaler å satse på få, men gode komponenter.

Hvor store høyttalere har du plass til? 5.25" 6.5"?

-Og hvor er disse plassert? Bilder?

Mer info gir oss større muligheter til å gi deg tips om hva du kan gjøre for å få mest mulig godlyd ut av det du har å rutte med :)

Lenke til kommentar

Trur det er fire...maks RMS effekt er jo 4x111

Trur dei meiner med det at du kan kjøyre maks fire høgtalarar på 111watt...vist du ser nøye på bildet virker det som om det er godt med utgangar (trur det er dei du ser heilt til høgre på bildet). Kan jo saktens finne det ut då.

Den Audioson forsterkeren du snakte om blir litt dyr for meg med mindre eg kan bruke den poå ein litt heftig bass og sånn at eg slepp og kjøpe to forsterkarar.

Endret av Anders_Vårdal
Lenke til kommentar

Nå var det vel antall utganger på spilleren Jalla lurte på og ikke antall inng. på forst.

Hvor mange røde og hvite phonoplugger har du bak på pioneer spilleren din.?

Ikke heng deg opp i hvor mange Watt forsterkeren har i forhold til basshøytt. Det er HELT uvesentlig. En forsterker blir nesten aldri for stor. Og om bassen er på 250 el 1200Watt sier ingenting om kvalitet eller lyd. Watt er et begrep de aller fleste henger seg altfor mye opp i.

I 99,99% av tilfellene hvor høyt har blitt "sprengt", skyldes det for liten forsterker.

Ohm sier heller ingenting om kvaliteten på forst. Ohm i dette tilfellet er impedansen til høyttalerne. Forsterkerprodusentene oppgir avgitt effekt ved forskjellige høyttalerlaster være seg 4 el. 2ohm og i noen tilfeller også 1 el. 0,5ohm. Dette gir et bilde av hvor kraftig forst er bygd opp og hvor stabil den er ved lave impedanser.

Prøv Eltek sine produkter. De har bra utsyr til en bra pris.

Lenke til kommentar

å sorry mistofårstålesen eg ekje sikker men eg trur det er 4...kan hende da berre e to. eg kan sikkert gje dåkke meir info om spelaren seinare etter at eg har snakka lit me han eg ska kjøpe den av.

ellers la eg og merke til at Jalla lurte på ko store element eg kan ha. Trur eg kan hive i både 6x9 og 8 toms. Det er ein gammal bil so eg har ikkje nokke problem med og lage nye kassar i sidene på døra, eller andre plasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...