Gå til innhold

12 timer igjen til R520/X1800!


daniel_984

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eneste det kanskje konkurerer med er FX5800.

Jeg vil si at NV30 topper R520 med god margin med sin "are you ready" kampanje og tech preview mange måneder i forveien som skulle vise hvor overlegen NV30 var med PS2.0a over R300. R520 levde ihvertfall opp til noe av hypen som HDR+AA og høy dynamic branching ytelse, mens "full quality" AF og adaptive AA kom som en overraskelse på mange.

 

He he for meg er det ikke et sprøsmå  men snarere et dillema, skal jeg gå for X1800XT (kommer jo :realmad: ikke), eller Nvidia GeForce 7800GTX. Har en PC, i deler liggende her om noen få dager og den kommer sikker til å ligge og støve pga at jeg ikke klarer å bestemme meg, vente eller slå til nå. :hmm:

Hvis du er kravstor på bildekvalitet kan X1800XT være verdt å vente på og med tanke at R520 ser ut å takle mer komplekse shadere bedre og med langt høyere dynamic branching ytelse så vil nok kortet dra ifra 7800GTX mer og mer i fremtiden. Men dette trenger ikke å manifeste seg noe særlig før om et år eller mer fra nå, imens er 7800GTX nogenlunde på samme nivå nå og prisen på X1800XT vil nok ligge på et merkant høyere nivå i starten. Det er heller ikke så godt å si hvor bra tilgjengligheten vil være i starten.. det kan drøye før du får tak i et til akseptabel pris (hvis det er et issue). Det bør også nevnes at 512MB vil nok bli en grei fordel fremover, men nå skal også 7800GTX snart komme i en 512MB versjon.

Håper det hjalp. :)

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Eneste det kanskje konkurerer med er FX5800.

Jeg vil si at NV30 topper R520 med god margin med sin "are you ready" kampanje og tech preview mange måneder i forveien som skulle vise hvor overlegen NV30 var med PS2.0a over R300.

Tror vi kan plusse på Matrox Parhelia og forresten...

Lenke til kommentar

Hva med 7800gtx 512 som blir gitt ut rett før - x360 (for min del falt det på dette, da du får utrolig mye ber for pengene - 2600 betalte jeg for det, så neste kort blir r580 regner jeg med) og til sist koster jo 7800gtx 3700kr nå som er 1600kr minder en billigste x1800xt.

 

7800gtx er også det beste som har hendt min pc verden siden Amiga 500 - 9700pro, så har litt vansklig for å selge det :love:

Lenke til kommentar
Raptor' date='11/10/2005 : 20:41'] Tror vi kan plusse på Matrox Parhelia og forresten...

Ja det er sant. Parhelia var en stor skuffelse i forhold til specen og for mange som ventet at Matrox ville komme sterkt tilbake i spill-kort markedet. Mangel på occlusion culling (z komprimering etc.) og driver utvikling satt dette kortet tilbake i så måte. 4 TMU's per pipe var nok heller ikke veien å gå mtp bruk av transisitor budskjett.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg synes Parhelia levde opp til var vel egentlig "rå" bandwith for den tiden, finfin AA (Når den funket og var spillbar) samt tech demoen med fiskene, det var vel egentlig den peneste DX8.1 demoen jeg noengang egentlig har sett (Og jeg kjører den ennå). Eneste som er på linje med den demoen er vel egentlig ASD sine (Siden noen nevnte farbrausch i denne tråden fra før av).

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Ja, Parhelia hadde nydelig AA når den virket. 16x Fragment AA med supersampeling...

http://www.matrox.com/mga/products/parheli...logy/faa16x.cfm

 

De har også 10-bit output på kortene, noe som de kaller GigaColor, dette er jo noe ATi nå kommer med i AVIVO

http://www.matrox.com/mga/products/parheli...y/gigacolor.cfm

 

Men over til x1800XL kortene... Har lest flere poster på andre forum hvor brukere klager på at de har idle tempraturer på rundt 90 grader... Burde ATi kanskje hatt dobbel kjøler på XL kortet også?

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=...27&page=1&pp=20

Lenke til kommentar
90 grader idle virket ekstremt? Gjelder dette alle XL brukerne? På en 90nm kjerne?

Vet ikke om det gjelder alle... Det er jo ikke så mange kort ute... ;)

Kan være en bug i driveren, eller at vifte-hastigheten er justert meget lavt for å ikke få kritikk for at løsningen bråker mye...

 

Husk at en 90nm kjerne utvikler fremdeles mye varme, men på et mye mindre areal..

Lenke til kommentar
Raptor' date='12/10/2005 : 10:20']
90 grader idle virket ekstremt? Gjelder dette alle XL brukerne? På en 90nm kjerne?

Vet ikke om det gjelder alle... Det er jo ikke så mange kort ute... ;)

Kan være en bug i driveren, eller at vifte-hastigheten er justert meget lavt for å ikke få kritikk for at løsningen bråker mye...

 

Husk at en 90nm kjerne utvikler fremdeles mye varme, men på et mye mindre areal..

Hvor ille er det egentlig? På mitt nvidia-kort er terskelverdien satt til 145 grader, så det virker jo som de tåler en del. Min bror har et passivt kjølt 6600 GT det ligger på mellom 60-70 idle, sånn til informasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

:hmm: Tror de som skall kjøpe den nye ati serien burdet lese grundig tester av kortene man faktisk for kjøpt, det der er et ordentlig dårlig tegn. Jeg har blitt noe fremm å tibake nå - det er rett å slett for at jeg ikke stoler 100% på Ati slik det er nå, for også en følelse at kritikerne ikke er det de burdet være - kritiske - alle har for meg hoppet over de aller viktiskte poengene om jeg skall kjøpe

 

Hvor mye overklokker begge kortene med standard kjøling av de kortene man faktisk for kjøpt. Driverheaven tar jeg litt med en klype salt da jeg leser de fleste steder at de er ordentlig Ati fanboys, det er litt trist egentlig at vi ikke har fler kritikere som er nøytrale. Og vivo har vist seg å fungere dårligere så den biten kan jeg jo glemme, ikke mange som roper høyt om det.

 

Edit: 86 grader idle på stock er utrolig dårlig, ved spilling kommer dette til å gi artifacts etter 10 - 30min spilling

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Hvis du er kravstor på bildekvalitet kan X1800XT være verdt å vente på og med tanke at R520 ser ut å takle mer komplekse shadere bedre og med langt høyere dynamic branching ytelse så vil nok kortet dra ifra 7800GTX mer og mer i fremtiden. Men dette trenger ikke å manifeste seg noe særlig før om et år eller mer fra nå, imens er 7800GTX nogenlunde på samme nivå nå og prisen på X1800XT vil nok ligge på et merkant høyere nivå i starten. Det er heller ikke så godt å si hvor bra tilgjengligheten vil være i starten.. det kan drøye før du får tak i et til akseptabel pris (hvis det er et issue). Det bør også nevnes at 512MB vil nok bli en grei fordel fremover, men nå skal også 7800GTX snart komme i en 512MB versjon.

Håper det hjalp. :)

He he du har nok rett, satser på et 7800GTX, fra ASUS jeg, skal uasnett bytte ut skjermkortet når nestegenerasjons kort kommer til sommeren neste år eller tenker jeg. Grunnen til at jeg var i tvil er at jeg har hatt flere ATI kort i maskinen enn Nvidia derfor den skepsisen. Uansett, så gidder jeg ikke å vente 1 måned på ATI da Q4 må spilles den 28 oktober uansett. :D

Lenke til kommentar

Om du skall spille Q4 så har du uten tvil gjort det beste valget uansett - sånn sett er 7800gtx en bedre alrounder.

 

du får 7800gt til 2800kr på Netshop og club 7800gtx til 3700 på mpx (om jeg ikke husker feil), men asus extreem er jo kult da om du ikke har noe i mot å blåse litt extra kr, for jo med bedre kjøling.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Hvor mye overklokker begge kortene med standard kjøling av de kortene man faktisk for kjøpt. Driverheaven tar jeg litt med en klype salt da jeg leser de fleste steder at de er ordentlig Ati fanboys, det er litt trist egentlig at vi ikke har fler kritikere som er nøytrale. Og vivo har vist seg å fungere dårligere så den biten kan jeg jo glemme, ikke mange som roper høyt om det.

Jeg tror du nesten kan ta deg pokker-i-vold på at kortene jevnt over klokker hvertfall 10%, ellers har ATi kverka en utrolig populær trend.. Regner med at du snakker om ikke-viftebaserte kjølere når du klager på testene hvor X1800XT er OC..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...