Gå til innhold

12 timer igjen til R520/X1800!


daniel_984

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ATI Radeon X1800 XT will be released on November 5th. The fastest member of the R520 series of GPUs, the X1800XT will be available in the following forms:

 

Radeon X1800 XT 512MB - 625Mhz core, 1.5GHz GDDR3 memory - $549

Radeon X1800 XT 256MB - 625Mhz core, 1.5GHz GDDR3 memory - $499

 

La oss håpe det er riktig.

lurer på om det er en god idee og satsle på 512MB i denne generatsjonen... trur jeg skal ha det :yes: hvis rammen er god nåkk ;)

Leste på en test at det var gddr3/4 WTF!? er det 3 ller er det 4. Det kan vel være det samme, det er ihvertfall 1500mhz! Men desverre er det bare 16 pipelines. :cry:

Hvis det er x1800 du mener, så kommer den i 16,24,32 pipes :)

Og hvor er de blitt av.....? :hmm:

de har vell ikke komme enda da :)

 

de skulle nå slippe 16,24 og 32. bare at 32 ble i et begrenset antall.. så jeg kan tippe at 24 blir den som blir mest selgt :)

Lenke til kommentar

........

Leste på en test at det var gddr3/4 WTF!? er det 3 ller er det 4. Det kan vel være det samme, det er ihvertfall 1500mhz! Men desverre er det bare 16 pipelines. :cry:

Hvis det er x1800 du mener, så kommer den i 16,24,32 pipes :)

Jeg må le.... :!:

At du enda går runst å tror at R520 (x1800) kommer med 24 og 32 pipelines...

 

R580 får nok kanskje 24, men noe R520 med mer en 16 kommer du aldri til å se!

Lenke til kommentar
dere tror jo at pipes er alt her i skjermkortverden, men det er mer ved det.

 

pipelinens effiktivitet har mye å si for ytelsen feks så er jo 16 gode pipes bedre enn 24 middelgode.

 

mindre pipes bruker jo oxo mindre strøm (tror jeg)

Vel... Det er vel ikke bare pipelines ATi vinner på, det er hovedsaklig klokkefrekvens.

 

Husk at GTX kortene i testene er klokket til 430MHz med 24 pipelines

x1800XT er klokket til 625MHz på 16 pipelines.

 

x1800XL er klokket til 500MHz, og et 7800GT kort på 400MHz med 20 pipelines er raskere i de leste tilfeller.

 

Mindre pipelines bruker mindre strøm ja, men høyere klokkefrekvens bruker igjen mer strøm. x1800XT er vel det mest krevende kortet på markedet idag dett ut i fra strømbruk.

Lenke til kommentar
Ser ikke det store poenget med HDR+AA, ettersom de fleste ikke trenger AA på kjempeoppløsninger.

HDR er veldig krevende så det spørs om det blir noe særlig muligheter for å kjøre med "kjempeoppløsning", men igjen så spørs det hvor brukenes AA vil være med R520 med tanke på det samme ytelsetapet. Men uansett er AA langt mer effektivt til å fjerne aliasing enn å kjøre opp oppløsning noen hakk. Jeg kjører gjerne ned oppløsningen for å kunne bruke AA (til et vist punkt).

Lenke til kommentar
Hva har HDR å gjøre med AA? Det ser ut som noen av dere mener at man ikke trenger HDR hvis man har høy oppløsning. HDR handler jo ikke om oppløsning, men om lys/kontrast! At begge spiser av samme ytelsen, er en annen sak. Har man et kraftig kort, vil man ha måde HDR, AA og høy oppløsning. ;)

Se side 9 og 10. Hva daniel_984 mente var vel at de fleste ikke har behov for AA med høy oppløsning, ikke at HDR var unødvendig.

Høy oppløsning og HDR er en mulighet for dagens spill med 7800GTX, såvidt så i 1600x1200. For fremtidens pixel shader intensive spill er det heller ganske tvilsom, hvis man da ikke går for en dual-kort løsning.

 

Hva er dette med 360 graders AF?

Kort forklart vil det si at alle teksturer i uansett vinkel vil få samme grad av filtering.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Blir ett sliktett på meg straks det kommer. Prisen vil ligge rundt det samme som 7800GTX i følge prisen oppitt i usd hos testsider.. Personlig synes jeg ATI egner seg bedre enn nVidia til media bruk. dvs film/hdmateriell og slikt. Mye interessant innhold på de nye kortene.

Testene til anand indikerer at nvidia sine kort for øyeblikket er litt vassere til dette, gjør de ikke?

 

AtW

Ser slik ut i følge anandtech.. Men ingen test for ren mediabruk med hd materiell og kjøring av "tunge" video codecs og fortidsprossesering av film før fremvisning på projektor/lcd/plasma som støtter HD.. Dette vil jo gjenstå å se til vi får testet toppkortet x1800xt skikkelig i slike oppgaver. Mine personlige opplevelser er at Intel systemer med gode ATI skjermkort jobber raskere og gjør bedre prosseseringsarbeid med mediaplayere og dvd/filmfiler enn hva AMD systemer og nvidia gjør per dags dato. Begge systemene er gode med minimale forskjeller, men men, Intel og ATI er hakket bedre til slike oppgaver.. Til spilling foretrekker jeg nforce hovekort med AMD og nvidia samarbeid. :-)

Lenke til kommentar
er jo litt rart at det er ingen som har prővd og klokka det, tror aldri jeg har lest en test uten at kortet ble forsőkt klokka. skulle tro at de ikke fikk lov eller noe :roll:

Her er overklokking av X1800XT 512MB:

 

http://www.driverheaven.net/reviews/r520re...verclocking.htm

 

"We thought it was about time there was some overclocking tests supplied to the public so with that in mind we got our hands on just about the only tool that allows you to overclock the X1800XT direct from ATI and pushed this beast as high as it would go without any modifications."

 

Ser ut som få (ingen?) nåværende programmer støttet overklokking av X1K serien. Kanskje derfor man ikke har sett overklokking i testene hittil ;)

Endret av Spaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...