Gå til innhold

12 timer igjen til R520/X1800!


daniel_984

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som sitter med 7800 kort nå har vel liten grunn til å oppgradere til et X1800 kort. Det blir mye penger for lite gain vs cost. Men de som ikke har hatt råd før til jul så er X1800 kortene et godt alternativ til 7800GT/GTX(og G72).

 

Som det nevnes så synes jeg prisene er en liten skuff, der er malplassert i forhold til markedet. Kun "fanboys" vil kjøpe et X1800XL kort nå til 4.500,-. Hadde XL lagt seg på 3995,- ved lansering, og om butikkene 2 mnd. senere hadde kommet med et juletilbud på 3.495,- hadde de nok solgt en del kort.

 

Selv de som sitter med gode 6800 og x800 kort har vel ingen stor grunn til å oppgradere før neste runde. Eller evt. til meget billige 7800 kort.

 

7800GTX eiere kan selvf. vurdere å selge kortene sine til en god pris til meg hvis de skal gå for et X1800XT, X1850PE.

"The PC hardware business has its own way of making your hard earned investments feeling worthless in a 3-6 month period of time."

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
De som sitter med 7800 kort nå har vel liten grunn til å oppgradere til et X1800 kort. Det blir mye penger for lite gain vs cost. Men de som ikke har hatt råd før til jul så er X1800 kortene et godt alternativ til 7800GT/GTX(og G72).

 

Som det nevnes så synes jeg prisene er en liten skuff, der er malplassert i forhold til markedet. Kun "fanboys" vil kjøpe et X1800XL kort nå til 4.500,-. Hadde XL lagt seg på 3995,- ved lansering, og om butikkene 2 mnd. senere hadde kommet med et juletilbud på 3.495,- hadde de nok solgt en del kort.

 

Selv de som sitter med gode 6800 og x800 kort har vel ingen stor grunn til å oppgradere før neste runde.

 

"The PC hardware business has its own way of making your hard earned investments feeling worthless in a 3-6 month period of time."

ja tviler på at det er mange som gidder å oppgradere frå x800xt (pe) eller x850xt (pe) eg gidd ikkje i alle fall... ytelses forskjellen er ikkje det som skuffer meg mest. men at dei ikkje greier å levere. ubrukeleg lansering med countdown og greier når kortet ikkje er i butikkene enda... nesten lyst til å bytte til nvidia neste gang...

Endret av ghost7
Lenke til kommentar

Som jeg nevner hadde ikke jeg byttet om jeg satt med et bra X800 kort. Men at man skal la en nedteller felle alt håp, synes jeg blir litt "hårsårt".

 

Det er mange som har laget store "uffameg" om dette i tråden. Det blir litt som "den store krisen" etter 2-3mnd i et forhold når forelskelsen legger seg litt og fargene blir mer normale igjen.

 

Selvf. en komisk greie at de har klart å la en global nedteller bruke PC klokka uten å ta hensyn til lokale tidssoner. Men det er kun det, komisk og litt latterlig i god forstand med tanke på at de er en stor og gammel aktør i PC markedet.

 

Men hvis det bidrar til megastor skuff blir det litt hårsårt etter min mening. Da må man riste litt løs. (trøtt, leste tråden altfor sent i natt hehe)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
4 måneder utvikling for å lage et slikt kort?

Jeg ler :p

Håper seriøst at ATI har noe mer i ermet, for 4 måneder er mye med tanke på så lite forskjell testene viser.

4 måneder er 0 tid i forhold til tiden det tar å utvikle/lage ett grafikkkort....

 

Hvis du tror noe annet så bør du lese litt om hvor lang tid det tar fra man sender bestilling til man får brikker tilbake fra fabrikkene.

jeg også reagerte på den uttalelsen....

 

noen har ikke helt innblikk i utvikling av kompleks elektronikk nei ;)

Lenke til kommentar
skjőnner ikke helt dette, hw skriver at det yter jevnt med gtx. men det scorer alike vell 1300 mere i 3d mark? altsá 9000 mot ca 7700

Nå er det vel X1800XL som gjelder, og den fikk en score på knappe 7000 i 3DMark05, noe som er på det jevne med 7800GT og siden GT kan klokkes til himmelen og tilbake, så er det bare å si "bai bai X1800XL" siden jeg har mine mistanker om dårlige klokke-egenskaper på det kortet! :whistle: Det kan jo selvfølgelig være at jeg tar skammelig feil nå, men jeg har hatt rett i alle mine spådommer pre-lansering. Det skal bli spennende å følge med på tester fram i gjennom! Jeg gidder ikke bry meg om benchmarksene på X1800XT siden det ikke vil finnes på markedet i lang, lang tid framover. :whistle:

Lenke til kommentar
skjőnner ikke helt dette, hw skriver at det yter jevnt med gtx. men det scorer alike vell 1300 mere i 3d mark? altsá 9000 mot ca 7700

Nå skal det sies at jeg får 8169 i 3dmark05 med mitt 7800GTX uten å ha klokket noe i det hele, alt standard med 81.84 driverne.

 

Uansett, er reele benchmarks av spill som gjelder. Ikke 3dmark...

Lenke til kommentar
4 måneder utvikling for å lage et slikt kort?

Jeg ler :p

Håper seriøst at ATI har noe mer i ermet, for 4 måneder er mye med tanke på så lite forskjell testene viser.

4 måneder er 0 tid i forhold til tiden det tar å utvikle/lage ett grafikkkort....

 

Hvis du tror noe annet så bør du lese litt om hvor lang tid det tar fra man sender bestilling til man får brikker tilbake fra fabrikkene.

jeg også reagerte på den uttalelsen....

 

noen har ikke helt innblikk i utvikling av kompleks elektronikk nei ;)

Hehe....formuleringsfeil etter en sen dag med redigering :S

 

Mente selvfølgelig at ATI brukte 4 måneder lengre tid enn Nvidia på å få ut nextgen grafikk-kort, og uten å ha markant forbedring i forhold til 7800 serien.

Såg nå at jeg antydet en 4 måneders utviklingsjobb for kortet :p

hehehe :)

 

Men uansett....Jeg får 8600 poeng i 3dmark05, og videre opp til 9000 poeng så er det ikke mye...

Endret av AciD18
Lenke til kommentar

å igjen det vitkigste

 

x800xl er tut ut å kjør (Må senkes drastisk i pris - må komme i butkikken\webshoppen), det ser vi alle, det intresange er da at det er det Ati har, de harikke noe x1800xt uten på papiret\monitoren

 

Når xt kommmer slipper nividia sin Ultra - 512 brikke (etter nyttår).

 

Så hvorfor i all verden skall vi ikke være skuffet?, de har jo ingenting nå!

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
skjőnner ikke helt dette, hw skriver at det yter jevnt med gtx. men det scorer alike vell 1300 mere i 3d mark? altsá 9000 mot ca 7700

Du bør ikke henge deg så altfor mye opp i kunstige tester som f.eks. 3D Mark. Jeg synes denne benchmarken er overvurdert (og til tider misbrukt). Se heller på hva disse kortene faktisk yter i spill. Der er det jevnt løp, med et styrkeforhold som svinger litt i det ene eller andre kortets favør avhengig av hvilke spill og oppløsninger som testes. Testene jeg har sett har forøvrig vært gjort med standard GTX-kort, men det finnes en rekke overklokkete kort fra fabrikk (fra f.eks. Gainward). Og disse vil naturligvis gi enda bedre resultater (vi vet vel ikke så mye om overklokkingsvennligheten til X1800XT ennå).

 

En bakdel med X1800XT (eller hele serien for den saks skyld) er den heller svake Open GL-ytelsen. Nvidia kortet leverer jevnt over mer konsekvent ytelse, siden den yter bra i både D3D og Open GL.

Lenke til kommentar
å igjen det vitkigste

 

x800xl er tut ut å kjør (Må senkes drastisk i pris - må komme i butkikken\webshoppen), det ser vi alle, det intresange er da at det er det Ati har, de harikke noe x1800xt uten på papiret\monitoren

 

Når xt kommmer slipper nividia sin Ultra - 512 brikke (etter nyttår).

 

Så hvorfor i all verden skall vi ikke være skuffet?, de har jo ingenting nå!

Forsåvidt sant, man er nok mer skuffet fordi at ATI ikke greier å gjøre det samme som nvidia og slippe XT i stor nok mengde til entusiastene, men nå skal det sies at Nvidia før eller siden kommer til å bli utsatt for lignende problemer ved bruk av ny produksjonsprosses (kanskje et hopp direkte ned til 65nm?) , det gjenstår bare å se hvor flink de blir til å løse disse problemene.

 

Ytelsemessig så har nok XT skuffet meg i forhold til det jeg hadde sett for meg (rundt 12-14K 3dmark og opp til 50% jevn over ytelse i sammtlige D3D spill), men så skal det være sagt at jeg satte lista veldig høyt, men de greide å levere en løsning som er bedre enn nvidia sin løsning og rettet mot spill som er veldig shader intensive.

 

Kortet har jo en del nye finesser som jeg enda ikke har satt meg inn i , men regner med at det blir en uke eller to før alt synker inn og vi vet sånn ca hvordan dette vil fungere i praksis.

 

Det er jo nå det begynner å bli gøy å diskutere løsningene til Nvidia og Ati når vi har noe håndfast å basere oss på :)

Lenke til kommentar

Ja men for at x1800xt skall synke inn, skulle jeg hat det i min pc, noe som jeg ikke kan få, det er rett å slett teoretisk umulig for meg å få ATi denne gangen.

 

Om du tenker på å sitte å lese tester til x1800xt er det jo greit, men da sitter vi i alle fall å leser tester til den nye modellen til Nvidia kommer etter nyttår, og hvor står x1800xt da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...