Gå til innhold

12 timer igjen til R520/X1800!


daniel_984

Anbefalte innlegg

Selv med FW 80-series så har X1800XT en grei overtak i BF2 og F.E.A.R med høy oppløsning og AA + AF. Noe som tyder på at den er bedre egnet for mer pixel shader intensive spill (som er fremtiden) enn 7800.

 

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_ra...t_xl/page12.asp

 

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_ra...t_xl/page15.asp

7800GTX ser i allefall ut til å ha et greit overtak i BF2 med 4xAA i 1600x1200 (102 mot 92) med 81.82 driveren? Kanskje bildet hadde vært anderledes med AF.

 

http://www.driverheaven.net/reviews/r520reviewxvxv/BF2.htm

 

Det som uansett er verd å merke seg er at X1800XT ikke er tilgjengelig enda. Det som er verd å måle mot per i dag er X1800XL som ikke er i stand til å hamle opp med GTX. Problemet er ikke ytelsen, men at XT kortet ser ut til å bli ganske forsinket. Jeg for min del er lei av papirlanseringer. Når kortet er alment tilgjengelig skal jeg applaudere også men slik det er nå er det lite å juble for etter mitt syn.

Det aller viktigeste å ha med seg med høye oppløsninger og AA er at 7800GTX kortet kun har 256MB minne mot x1800XT sine 512MB. vi har jo sett på tester av x800XL med 256MB vs. 512MB at med AA på og i nyere spill som FEAR blandt annet så gir 512MB en god ytelsesøkning...

 

Ville heller avventet litt og sett på resultatene av 512MB 7800GTX, det er rudt rundt hjørnet, og du skal ikke se bort i fra at det er her sånn omtrent når x1800XT skal bli tilgjenglig i neste måned!

 

Edit: Leif

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv med FW 80-series så har X1800XT en grei overtak i BF2 og F.E.A.R med høy oppløsning og AA + AF. Noe som tyder på at den er bedre egnet for mer pixel shader intensive spill (som er fremtiden) enn 7800.

 

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_ra...t_xl/page12.asp

 

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_ra...t_xl/page15.asp

7800GTX ser i allefall ut til å ha et greit overtak i BF2 med 4xAA i 1600x1200 (102 mot 92) med 81.82 driveren? Kanskje bildet hadde vært anderledes med AF.

 

http://www.driverheaven.net/reviews/r520reviewxvxv/BF2.htm

 

Både Driverheaven og firingsquad bruker 81.82 driveren.

 

Ser ikke på at 7800 klarte 102 FPS i en sekvens når average fps på x1800 er så mye bedre.

 

Men som Raptor sier 256Mb vs 512Mb har noe å si i dag.

Endret av B-QL
Lenke til kommentar

Men jeg ser fler av testerne lurer på det samme som meg

 

Du får kjøpt mange ferdig klokket 7800gtx nå - it testene er det utelukkendet brukt lavt klokka gtx er. Gtx klokker lett + 10%

 

Hva skjuler seg bak den digre kjøleren som ati aldrig har brukt før(av grader), det har vært motsatt . Om det ikke klokker bra heller er det katastrofe

 

er det rett å slett en overklokket x1800xl vi ser??

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Beklager for at jeg spør dette men jeg orker ikke lese alle postene og noen har jeg lest og dem gjør meg litt forvirra egentlig. Blir for mye på en gang, kan noen si meg hvorfor jeg ikke skal kjøpe 7800GTX i stedet for x1800XL / XT?

 

Hva er så mye bedre med Ati sin løpe gutt enn Nvidia sin? Da tenker jeg på Ytelse, støy, bilde kvalitet, klarer denne høye oppløsninger med alt av AA AF og "eye candy" på og lever ytelse eller får den bank her av 7800GTX? Skal kjøpe en ny pc snart så dette er veldig relevant for meg..

Lenke til kommentar

Burdet starte ny tråd... men min mening rask

 

1800xt for du kjøpt rett før jul tenker jeg (tar tid før de kommet til norge), som det ser ut nå kommer også xt til å koste mye mer en det smaker.

 

 

x800xl yter omtrent likt som 7800gt men koster 700kr - 1000kr mer

 

x800xl for du kjøpt i begynnelsen av november

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden, men hvordan er ytelsen på disse nye Ati kortene i forhold til Nvidia sitt 7800GTX? sånn generelt sett altså?

Beste tipset er å følge noen av linkene fra artikkelen på hw.no. Mange gode tester der. Jevnt over er mitt intrykk av at X1800XT er et sterkere kort enn 7800GTX men det er ikke snakk om slakt. Dessverre blir det en stund til XT kortet blir tilgjengelig så akkurat nå er det X1800XL som er konkurrenten og den kommer til kort mot GTX kortet.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden, men hvordan er ytelsen på disse nye Ati kortene i forhold til Nvidia sitt 7800GTX? sånn generelt sett altså?

Beste tipset er å følge noen av linkene fra artikkelen på hw.no. Mange gode tester der. Jevnt over er mitt intrykk av at X1800XT er et sterkere kort enn 7800GTX men det er ikke snakk om slakt. Dessverre blir det en stund til XT kortet blir tilgjengelig så akkurat nå er det X1800XL som er konkurrenten og den kommer til kort mot GTX kortet.

Og yter ca like bra som et 7800GT som er 5-900kr billigere

Lenke til kommentar

ok, takk for svar ;) I mine øyne ser 7800 serien til og vinne, pågrunn av pris / ytelse. Å hvis jeg vil kjøre sli, uten og måtte kjøpe nytt hovedkort så går jeg for nvidia. Litt slit og måtte bytte hovedkort pågrunn av sånt. Men fremdeles, så synes jeg Ati ikke har gjort en bra jobb her. Hadde den kommet ut når den skulle så ville den kansje stille sterkere.

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden, men hvordan er ytelsen på disse nye Ati kortene i forhold til Nvidia sitt 7800GTX? sånn generelt sett altså?
I'm pretty disappointed by the poor OpenGL performance. Will ATI ever get their act together in games using this API?

 

The performance in D3D-games are very good. Both XL and XT are better in general than the competitor, but the lead are not as large as they lose in OpenGL-games.

 

It pretty much depends on what kind of API you play the most. D3D=ATI, while OpenGL=nVidia.

 

In General

• X1800XT: similar to a 7800GTX.

• X1800XL: similar to a 7800GT.

• X1600XT: similar to a 6600GT.

 

Both X1800XT and XL will be too expensive when they are released to be competative. They must go down in price. GTX and GT are both pretty "cheap" now after over 3 months on the marked.

 

X1600XT is a joke right now because it's just too expensive when compared to a 6600GT.

Innlegger mitt er fra Futuremark

Lenke til kommentar

x1600xt is a joke right now

 

Sterke ord der

 

 

Summ sumarum - det eneste kortet som kunne solgt kommer ikke (rett før jul, hvem vet), og kjølingen de har puttet på standard tyder ikke på at den er en genial klokker som gtx er (tankene går ditt pga Ati har altid brukt de minste vifte løsningene).

 

Om dere ser på det slik at 1800xt bare er et oveklokket x1800xl kort og at det ikke klokker så mye mer, yter det helt likt med gtx, muligheten for det er faktisk åpen, og om vi får en 512 gtx er det mulig den drar i fra med eyecandy på også

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg har sett på anandtech sin side og bare den enda, må si at jeg ble ikke ekstremt imponert :no:

 

Nå som det plutselig går rykter om r580 og at den nesten er i boks hvis man skal tro det man leser.

 

Nå som jeg har ventet i evig tid på dette kortet, tror jeg at jeg skal pine meg selv til etter nyttår for å se hva som har skjedd med r580 om det nærmer seg noe fra den kanten.

 

Er jo forsovet greit i og med at kontoen ikke er så stor i disse dager :cry:

Lenke til kommentar
Nå som det plutselig går rykter om r580 og at den nesten er i boks hvis man skal tro det man leser.

 

Nå som jeg har ventet i evig tid på dette kortet, tror jeg at jeg skal pine meg selv til etter nyttår for å se hva som har skjedd med r580 om det nærmer seg noe fra den kanten.

Jippi! :roll:

R520 leverte ikke det alle trudde... La oss begynne å hype R580 også...

Lenke til kommentar
Raptor,05/10/2005 : 22:13]
Nå som det plutselig går rykter om r580 og at den nesten er i boks hvis man skal tro det man leser.

 

Nå som jeg har ventet i evig tid på dette kortet, tror jeg at jeg skal pine meg selv til etter nyttår for å se hva som har skjedd med r580 om det nærmer seg noe fra den kanten.

Jippi! :roll:

R520 leverte ikke det alle trudde... La oss begynne å hype R580 også...

:lol: :lol: Du får jammen sagt det :D

 

Edit: om x1600XT koster like mye som 7800GT, da har ATi tapt denne kampen frem til de kommer med nytt og billigere kort. Det er jo alpha omega å prise mid-end kortene riktig med tanke på ytelse/krone, flesteparten kjøper jo akkurat disse...

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
x1600xt is a joke right now

 

Sterke ord der

MSRP for X1600XT 128MB er $199, mens 6600GT nå selges fra $139.

 

Summ sumarum - det eneste kortet som kunne solgt kommer ikke (rett før jul, hvem vet), og kjølingen de har puttet på standard tyder ikke på at den er en genial klokker som gtx er (tankene går ditt pga Ati har altid brukt de minste vifte løsningene).

 

Om dere ser på det slik at 1800xt bare er et oveklokket x1800xl kort og at det ikke klokker så mye mer, yter det helt likt med gtx, muligheten for det er faktisk åpen, og om vi får en 512 gtx er det mulig den drar i fra med eyecandy på også

Ingen av anmeldene har, etter hva jeg vet, overklokket X1800XT, så dette er bare spekulasjoner.

 

Om 512MB er nyttig for mange spill som er utgitt i dag er meget tvilsomt, selv på ekstreme oppløsninger. Det er eksempelvis en myte at Doom 3@Ultra Quality (1600x1200, 4AA og 8AF) drar nytte av 512MB.

 

CoD2, HL2, BF2 og F.E.A.R. er til dags dato de eneste spillene som kan få økt ytelse av 512MB.

 

I fremtiden vil selvsagt flere spill kunne ha nytte av 512MB.

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...