Richard87 Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Jeg holder mye pa med programmering i Visual Basic 6, men er interesert i og ga over til linux, er det noen programmering sprak m/ IDE som ligner pa VB6(det jeg liker best er den listen med alle objectene som du kan bruk etc)... Noen ide? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Gambas er ganske likt Visual Basic. Gambas finnes også i Ubuntus pakkearkiv. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Basic er jo et groteskt språk. Selv MS har vel prøvd å ihvertfall delvis gå bort ifra det med C#. Lenke til kommentar
Richard87 Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 ja, eg vett det, men VB e det einaste programmerings spraket eg kan skikkeli, sa eg har lyst og fortsetta med det. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 ja, eg vett det, men VB e det einaste programmerings spraket eg kan skikkeli, sa eg har lyst og fortsetta med det. da får du vel prøve gambas eller prøve java/c/c++/<Insert here> Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Drev også en del med VB6, men irriterte meg en del over treighet og mangel på tillegsbiblioteker. Var likevel det jeg savnet mest (forsåvidt det eneste) når jeg droppet windows... Så for meg ble det en stund med lite programmering. Men ja, VB6 er genialt til GUI'er etc. Synd det ikke er åpent og at ms er i ferd med / har droppet det, slik at det ikke finnes noen aktiv VB6-implementasjon lenger. Når det gjelder IDE, tror jeg du vil like Eclipse. Den er virkelig Genial. Beste IDE'en som finnes. Aner ikke hvordan det er med "GUI-tegning", da... Ang. språk vil du trolig like Java eller Python. For Java vil jeg faktisk annbefale denne: http://www.universitetsforlaget.no/java/index.php Vi bruker den på skolen (grunnkurs i informatikk), og boka er bra. Lett forståelig. Python er et annet språk, som også er lett å lære (har jeg hørt). Dog en del mer utvidbart/kompatibelt enn VB Det kan være at gambas funker i dag, men for tre (?) år siden var det en vits. C/C++ er flotte språk - jeg lærte meg en del C selv etter at jeg droppet VB6, men de er langt "tyngre" å progge i enn VB. Du må rett og slett passe på mer selv. Men til gjengjeld har du langt større frihet. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Python er et annet språk, som også er lett å lære (har jeg hørt). Dog en del mer utvidbart/kompatibelt enn VB Det kan jeg skrive under på. Python er rett og slett genialt å programmere i, og også veldig enkelt for nybegynnere. F.eks er det en fryd å jobbe med lister i python. Og koden ser meget pen ut (i motsetning til mye som er skrevet i Perl, C osv). Jeg liker blant annet hvordan de helt har droppet brackets, og isteden bruker tab-innrykk for å markere kodeblokker. Det tvinger folk til å skrive pent Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Jeg har aldri prøvd VB, men kanskje dette kan være noe. glade video stetic video flere videoer mono MonoDevelop Ellers vil jeg si at vanlig c/python med gtk er fine måter å lage gui programmer på under Linux, men da må du nok lære deg en del nytt. Men det skal ikke tå så lang tid å lage sitt første c/python/gtk program hvis du kan en del programering fra før. Verktøyene over har jeg aldri prøvd, men de ser jo bra ut, OG så skal de ganske enkelt kunne produsere kryssplatform applikasjoner!! Endret 5. oktober 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
Richard87 Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Er det enkel og lage GUI programmer her, eller gar det kun i Consoll programmer? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Om du vil lage enkle GUI-program er det ikkje verre enn å lære seg Python og bruke PyGTK f.eks. Burde ikkje ta for mange timene å lære seg å lage enkle GUI-program. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå