matban Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Hva er best kvalitet man kan få ut av en .avi fil ? i windows movie maker er det ikke så mange alternativer. Noen som vet om ett program som velger det aller beste fra avi til dvd-spiller.. det jeg mener er at fila må kunne spilles av på dvd med best mulig kvalitet.. har klart å gjøre om til mpeg med en datahastighet på 882kbps med wmm.. noen idéer ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Du kan, so vidt eg veit, ikkje lage DVD-kompatible filer med Movie Maker. Du kan kanskje lagre som MPEG, men då er det nok MPEG-1, ettersom det DVDar bruker - MPEG2 - er ein lisensbelagt codec, og du må betale for den (eller iallfall for eit program som har den innebygd). Eit prog som skal vere ganske bra til MPEG-2 koding, er TMPGEnc. Vil du lage menyar, prøv Tsunami DVD Author, av same produsenten. Skal visst vere ganske enkel og grei (eg har ikkje prøvd nokon av delene). Lenke til kommentar
t-vs Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Main Concept MPEG Encoder kan gjøre om fila til for deg. Dette er en meget god encoder som ikke forringer kvaliteten. Men den blir selvsagt ikke bedre enn utgangspunktet. (shit in, shit out). Den koster i utgangspunktet penger, men du kan laste ned demo for å prøve. Du kan gjøre den om til mpeg-1, mpeg-2 eller direkte til dvd-kompatibel mpeg-2. Den støtter både pal og ntsc, 4:3 og 16:9, og ellers alt som finnes av lyd- og bildeformater. I en vanlig mpeg-2 fil, slik som f.eks svcd består av så er lyden 44,1khz. Men på dvd så er lyden 48khz. Dette, sammen med noen andre småting jeg ikke husker i farten, utgjør forskjellen på vanlig mpeg-2 og dvd-kompatibel mpeg-2. Men hvis poenget bare er å se fila på dvd-spilleren, og ikke lage menyer o.l., så spiller det ingen rolle hvilken mpeg du velger da nesten alle spillere støtter alle typer mpeg. Og jeg tror heller ikke du får noen kvalitetsforskjell. Edit: Fikk plutselig øye på den andre tråden din. Hvordan tmpgenc funker vet jeg ikke, men main-concept velger til enhver tid riktig. Når det gjelder bitrate, så skal den alltid være cbr. VBR er for spesielt intersserte. Les denne linken så ser du noen skjermbilder av hvordan du gjør en vcd(mpeg-1) om til DVD. Inneholder også skjermbilder og forklaring på main concept. main concept trial download Endret 5. oktober 2005 av t-vs Lenke til kommentar
matban Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 Oki ! Takk for hjelpen. dette hjelper litt på veien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå