Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ironisk tekst om musikk og fordommer

Anbefalte innlegg

Jeg har en norskoppgave der jeg skal skrive en ironisk tekst om et eller annet. Jeg valgte å skrive om musikk, nærmere bestemt metall, og hva slags fordommer som følger med den. Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan ta med i oppgaven? Jeg prøver å tale for metallen, og mot fordommene, bare så det er klart. ;) Nevn gjerne noen artige sammenligninger og motsetninger.

Til nå har jeg for eksempel beskrevet metallhuene som satanister i rosa klær som løper rundt og lukter på blomster.

Jeg takker for alle forslag! :thumbup:

Edit: Kom gjerne med en morsom overskrift også!

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en liten kladd. Jeg må forandre litt på den, for det står litt hulter til bulter. Er det noen forslag til noe mer jeg kan ta med? Hvis dere har kritikk eller meninger, så kom gjerne med dem. :thumbup:

Jeg har lagt ved word-dokumentet hvis det kan være av interesse. Det er også lettere å gi kritikk på et word-dokument, for der kan man endre på dokumentet lettere enn man kan endre på en tekst på forumet. Det er fint om dere gjør endringer på word-dokumentet og deretter laster det opp igjen, for da er det lett for meg å se hvilke endringer som har blitt gjort. Jeg vil derfor be dere om ikke å godta endringene dere gjør. ;)

Hvis dere kommer på en passende overskrift, så er jeg glad for det.

Overskrift

Personer som hører på metall har en tendens til å bli oppfattet som ganske normale personer, men det er jo ikke slik det burde være. For det er jo ikke sånn at alle som hører på metall er buddhister, løper rundt i fargerike klær og lukter på blomster. Det er ikke slik at alle ”metallhuer”, som vi så fint omtaler oss selv, elsker og dyrker alle planter og levende vesener. Ei er heller alle metallhuer så veldig sosiale. Vi blir ofte forbundet med og framstilt som samfunnets prakteksempler bare fordi vi hører på denne musikken. Det er greit nok at enkelte er det, men man skal ikke dra alle over en kam. Selv om vi hører på samme musikk som enkelte av samfunnets prakteksempler, så betyr ikke det at vi er som dem. Vi kan riktignok synes det er morsomt, le av og være litt stolte av at vi blir kalt englebarn, men når det som følger med er at vi blir oppfattet som sosiale og positive, er det ikke det vi egentlig vil bli sett på som. De fleste som hører på denne musikken er i bunn og grunn en gjeng med pøbler.

Men hva er grunnen til at vi ofte blir oppfattet slik vi gjør? Svaret på det spørsmålet er mediene. Bare fordi mediene bruker ethvert ledig sekund til å rose denne musikksjangeren opp i skyene, og omtale den så positivt som mulig, må vi som hører på denne typen musikk slite med å bli sett på som snille og positive mennesker som alle ønsker å være sammen med. Kan ikke folk forstå at vi ønsker å være for oss selv? Selv om det kan nevnes enkelte positive og sosiale personer som har hatt en tilknytning til metallen, betyr allikevel ikke det at vi som hører på musikken til disse personene, oppfører oss som de som spiller den. Bandene ”Mayhem”, ”Svartahrid” og ”Gorgoroth”, samt enmannsbandet ”Burzum”, også kjent som Christian ”Varg” ”Count Grishnakh” ”Greven” Vikernes, er eksempler på slike positive personer, men det er ikke dermed sagt at fansen oppfører seg på samme måte. Vi er faktisk ikke så veldig sosiale og positive selv om vi hører på denne musikken.

Nåvel, det er riktignok en del metallhuer som ofte går kledd i farger, men det er ikke dermed sagt at alle gjør det. Og hva er egentlig så appellerende og fint med farger? Det må vel nevnes at de som går med slike fargerike klær ofte har forskjellige symboler og motiver på genserne og t-skjortene, men hva slags forskjell gjør det? Vanligvis er det ikke så ekstreme symboler og motiver på disse plaggene, og om en person har en annen musikalsk oppfatning enn andre, så skal det vel uansett ikke trenge å føre til at den personen blir sett på som sosial og positiv? Disse symbolene og motivene varierer, men blomster og blader er nok vanligere enn andre ting. Muligens kan disse symbolene være appellerende for noen få enkeltpersoner, men det er strengt tatt ikke så veldig uvanlige symboler; og de gjenspeiler fortsatt ikke hvordan personen er i sitt sosiale liv. Personen kan godt være asosial og negativ selv om han eller hun går med, for noen, appellerende symboler. Selv om en person går rundt med slike symboler, betyr det ikke nødvendigvis at vedkommende dyrker dem.

Jeg har full forståelse for at folk ikke liker denne musikken, men sjangeren er faktisk ikke så vid som mange tror. Tvert imot, sjangeren er meget snever. Variasjonsbredden er en god del mindre enn de fleste tror. Folk burde kanskje skaffe seg litt mer kunnskap om musikken før de uttaler seg om den. Kanskje de oppdager at musikken ikke er så appellerende og fin allikevel.

Lenke til kommentar

Litt morsomt innimellom. Men jeg synes du gjentar deg selv litt for mye.

Prøv å sett opp et tankekart først, for å finne alt du forbinder med metall. Nasjonalisme (Glittertind, Storm), Nasjonalromantikk (Gåte, Lumsk osv.), opprør (sepultura, kovenant og metall generelt), antikristendom (black metal), Vår generasjons svar på klassisk musikk er vel dimmu borgir :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...