Mafo Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Hei. Jeg sitter på en Powerbook 12" G4 1,33 Ghz med 1,25 GB Ram, noe som har fungert ypperlig veldig lenge. I det siste har jeg imidlertid merket at systemet går tregere, i tillegg til at både nettlesere og andre programmer har en tendens til å "fryse". Operativsystemet er Mac OS X Tiger 10.4.2. Lurte derfor på om det er noen Mac-ere der ute som har en grei oppskrift for å få maskinen til å yte bedre? Tenker da først og fremst på metoder for å luke bort ressurskrevende elementer og lignende. Men er også interessert i freeware-programmer som kan få fart på systemet. På forhånd takk. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Hei. Jeg sitter på en Powerbook 12" G4 1,33 Mhz med 1,25 GB Ram Jeg er helt dønn grønn på Mac'er, men 1,33 MHz var vel litt lite vel? Lenke til kommentar
toretors Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Kjør en defragmentering av harddisk. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 defrag på mac? du... hfs+ er nok ikke utsatt for fragmentering (ikke i samme grad). Mafo: tatt en titt på activity monitor? er det noe der som tar mye cpu/minne til enhver tid? evt. har maskinen scalet ned prosessorhastigheten selv med strømkabelen i? Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Hei. Jeg sitter på en Powerbook 12" G4 1,33 Mhz med 1,25 GB Ram Jeg er helt dønn grønn på Mac'er, men 1,33 MHz var vel litt lite vel? Har nok noe med at du er grønn, men det er ikke sammenlignbart med intel/amd powerpc-prosessorne som sitter i mac-maskiner (foreløpig, that is). Lenke til kommentar
Mafo Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Hei. Jeg sitter på en Powerbook 12" G4 1,33 Mhz med 1,25 GB Ram Jeg er helt dønn grønn på Mac'er, men 1,33 MHz var vel litt lite vel? En liten staveleif som har sneket seg inn der ja. =) Både CPU-en og minneforbruket ser helt greit ut. Jeg overvåker dette konstant ved hjelp av Menumeters i Finder, og bruker sjelden mer enn 70% av minnet. Finnes det noen programmer for Mac, som tilsvarer Power Tools for Windows? Lenke til kommentar
steveak Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Dersom du ikke vet om det allerede, anbefaler jeg sterkt et lite program som heter Onyx. Jeg har brukt det lenge privat - og vi bruker det på jobben også. Bruker det regelmessig og på den måten holder systemet seg raskt, responsivt og problemfritt. I Onyx kan du tweake OSX, bl.a. slå av (de unødige synes jeg) animasjoner når programmer og vinduer åpnes. I tillegg er det en veldig, veldig fin del for systemoptimalisering med bl.a. grundig rensking av hele systemet. Anbefales! Og det beste av alt er at det er helt gratis. Du finner det her: http://www.titanium.free.fr Legger ved en skjermdump av optimaliseringsdelen. Lenke til kommentar
Mafo Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Ah. OnyX fikset biffen. =) Firefox henger ennå med jevne mellomrom, men satser på det hjelper med en reinstall. Takker for alle svar. =) Lenke til kommentar
leifowe Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 defrag på mac? du... hfs+ er nok ikke utsatt for fragmentering (ikke i samme grad). 4955978[/snapback] OSX defragmenterer alle filer under 20MB automatisk, men det er likevel smart å defragmentere og reparere rettigheter en gang i måneden ca. Dette gjør du helst med installdvd'n for OSX. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå