Gå til innhold

Linux live og Windows nekter å starte...


Anbefalte innlegg

Dette er ikke min PC så jeg har ikke peiling på hva som har blitt gjort før problemet oppstod, med det skjedde visst fra og med en gang de prøvde å opne IE...

 

WINDOWS

Det er Windows på maskinen, og hvis du prøver å starte den på vanlig måte kommer du til skjermen der det står

 

Vi beklager.... blablabla

(og du får alternativene om å starte opp i)

Sikker modus

Sikker modus med nettverk

Bare kommandolinja

Siste fungerende

Start Windows på vanlig måte

 

Avhengig av hva du velger ser du enten prosesser som blir kjørt nederst på linja eller XP loading screen i et par sekunder før PC`en restarter seg selv... og så er det på den igjen...

 

LINUX

Prøvde derfor Ubuntu Live da jeg aldri har hatt noen problemer med an LiveCD før...

 

Jeg får valgt land og hvilket språk jeg vil bruke til tastaturet, den finner nettverket, osv, osv

 

Men når den starter Ubuntu Live Session så står det [OK] på alt helt til den stopper fullstendig opp på "Starting Enterprise Volume Management System", ventet nok i litt over et minutt...

 

BOIS

Det ser ut som der er noe konfigurasjoner i BIOS (BIOS funker iallefall tilsynelatende som det skal...) eller med RAM-brikka eller noe... vet ikke om dette er til noe hjelp:

First Boot Device: CD-R

Second Boot device: Floppy

Third Boot Device: HDD-0

 

Kan jeg velge:

"Load Fail-Safe Defaults"

uten at det skjer noen store forandringer, eller bruke en rescue cd eller et eller annet?

 

Hvis det noe mer jeg burde informert om som jeg har glemt så er det bare å si ifra!

Takker for all hjelp!

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Godt mulig det er HW-feil, men det kan neppe skade å resette BIOS.

Det som virket mest logisk ja, opnet forsovidt også opp kabinettet og sjekka om alt var satt skikkelig i. Det ser ut som om den finner hard-disken også... Skal prøve og resette etterpå. Hvilke deler av HWen er i såfall mest sannsynlig skadet? Er det farlig å boote uten RAM får å se om den stopper på samme sted?

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

hmm... E-Live og Mezzo som er varianter av Knoppix og ubuntu rescue cd så ut til å funke helt fint, men nekter fortsatt å starte Ubuntu og Windows.

 

Kanskje det ikke er feil med HW alikevel... Dette skjedde like etter at Norton ble installert, tviler på at Norton kan fororsake dette, og det skjedde ikke før om ca. en uke etter at Norton var installert...

 

Noen som vet hva som foregår når maskinen kjører igang denne prossesen "Starting Enterprise Volume Management System"?

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...