finfyr Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Min kjære har fått nett fra CanalDigital (kabelmodem). Holder det da at hun kjøper en switch, eller må en ha en router? Det er to personer som skal bruke nettet. Letet i forumet, men fant ikke noe om dette. På CD sine sider står det kun om router, der er switch ikke nevnt. Takk Lenke til kommentar
kulis Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Jeg mener du greier deg med en switch, tror du kan få tildelt opptil 4 ip'er fra CD lån en å prøv før du bestiller noe da vel Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Delte meninger her ser jeg... Noen som har kabelnett fra CanalDigital som kan bekrefte? Lenke til kommentar
bj0rnar Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) --- Endret 4. oktober 2005 av bj0rnar Lenke til kommentar
Ulven Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Jeg tror ikke CD leverer ut flere ip-er. Tror du må ha router Endret 4. oktober 2005 av Ulven Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Canal Digital deler ut minst 3 iper, skal ein ha fleire maskiner enn det på, så må ein ha ein router (av naturlige årsaker). Denne tjenesta med fleire iper er eigentleg ei betaltjeneste, men det ser ut til at iallefall kunder i Oslo har det gratis. Men sjølv om dei deler ut fleire iper vil eg anbefale ein router likevel. ca 30 sek etter at windows var oppe kom første forsøket på angrep. Så for sikkerheitsskuld villeg eg ha kjøpt ein router uansett. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Da er jeg på nett med nettet fra Canal Digital. Det som overrasker meg er, at det ikke er noe modem her. Utenfor leiligheten er det en "koblinsgboks" som skøter sammen to tp-kabler. Kabelen går rett inn i maskinen til den ene av de to som bor her. Kan jeg da bare splitte kabelen ved en switch, så begge kan koble seg til nettet? Trodde alle kundene fikk hvert sitt modem jeg, men der tok jeg visstnok feil. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Ingen Terayon eller speedtouch-modem tilkobla MM-kontakten i kabelkontakten. Men eit direkte tp-uttak? hmm, litt anderledes enn korleis eg har det. Der er det eit eige uttak som er merka MM, og det går ein Coaks-kabel til modemet. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Ser ikke slik ut nei, og jeg har letet både høyt og lavt. Det er et borettslagopplegg da, kan vel være derfor. Men det er da vel meget merkelig at en ikke får eget modem? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Ser ikke slik ut nei, og jeg har letet både høyt og lavt. Det er et borettslagopplegg da, kan vel være derfor. Men det er da vel meget merkelig at en ikke får eget modem? Vil tenke meg at borettslag har det annerledes, siden det trolig er spessielt opplegg med kabelTVen også. Modemet sitter vel da sentralt plassert, og er det laget TP-spredenett rundt i leilighetene. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Og da kan jeg sikkert splitte den linjen de har inn til sin kåk, med en switch? Da tok jeg å sjekket IP'n her, og fant ut at de ikke har nett fra canaldigital, men fra Nextgentel. Dama har hele tiden sagt de skal ha fra kabelselskapet... Du verden så mye de to jentene her får med seg:) Burde vel sjekket selv og da... Men uansett, kan jeg dele NGT linjen med en switch? Endret 11. oktober 2005 av and_mit Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Ser ikke slik ut nei, og jeg har letet både høyt og lavt. Det er et borettslagopplegg da, kan vel være derfor. Men det er da vel meget merkelig at en ikke får eget modem? Vil tenke meg at borettslag har det annerledes, siden det trolig er spessielt opplegg med kabelTVen også. Modemet sitter vel da sentralt plassert, og er det laget TP-spredenett rundt i leilighetene. Bor selv i borettslag. Er egne uttak til TV og Internet med Canal Digital. Her bruker jeg i alle fall modem. Endret 11. oktober 2005 av Cola-boks Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 kan jeg dele NGT linjen med en switch? ja! Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Problemet med å bruke en switch til canal digital er noe jeg har erfart. Hvis du skal overføre data mellom to maskiner i ditt private nettverk, så sendes all data via canal digitals router. Det vil si at du ikke vil oppnå høyere hastighet enn den linja du har, pluss at dette hemmer all annen internet-trafikk du måtte ha gående. bruk 200 kr mer på en router og slipp problemene en switch vil medføre Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Det viste seg altså at det ikke var CanalDigital, men nextgentel. De to damene skal nok uansett ikke sende noe mellom seg, så en switch gjør nok susen. Flau enda jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå