stinger82 Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Kjøpte en bærbar Elitegroup fra multicom i april i fjor. Maskinen har vært inne 2 ganger til reprasjon pga svarte striper på skjermen, nå er dette problemet oppstått igjen, og jeg har kontaktet dem for og hevet kjøpet siden det er samme feilen som har skjedd 3 ganger nå. De sier at de har ikke reparet maskinen, men byttet ut hovedkortet med ett nytt i begge tilfellene, så jeg får ikke hevet kjøpet. Er dette bare og godta? Har blitt tilbudt Denne maskinen i erstattning. Noen invendinger? Betalte 17600 for maskinen.. Endret 4. oktober 2005 av stinger82 Lenke til kommentar
Filla Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Feilen DU har oppdaget på din maskin er lik alle 3 gangene. Det er nærmest knekkende likegyldig hva Multicom har gjort for å fixe den. Stå på ! Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Hva de har gjort er uinteresant, hvilken feil du har klaget på er det som teller. Nå husker ikke jeg helt om de har 3 forsøk på å rette feilen eller om du har krav på ny vare/heve kjøpet på 3. forsøk, men det er det garantert noen andre her som vet. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Dessuten ville jeg aldri godtatt en erstatningmaskin med P4 i stedet for P-M prossessor. Stå på, du har forbrukerloven på din side. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 De har alltid to forsøk til å rette en feil. Så har du en feil med skjermen 2 ganger har du rett til å kunne hevet kjøpet. Det spiller ingen rolle hva som er gjort for å rette problemene. Det behøver ikke være samme komponent som er byttet en gang siden så lenge feilen som du har hatt har vært på samme del. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Multicom er fishy. En 4-5 år gammel historie: en bekjent av meg bestilte en 19" skjerm fra dem. Da han fikk skjermen var den en annen modell og enn hva han bestilte. Han ringte inn for å si at de hadde sendt feil skjerm. Svar: det gjør ikke noe, den er nesten lik. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 De sier at de har ikke reparet maskinen, men byttet ut hovedkortet med ett nytt i begge tilfellene, så jeg får ikke hevet kjøpet. Er dette bare og godta? Hva i alle dager er det de mener....? Når en del byttes ut da er dette selvsagt en reparasjon av maskinen! Anbefaler å ta kontakt med forbrukertvistutvalget om de ikke lar deg heve kjøpet. http://www.forbrukertvistutvalget.no/ Lenke til kommentar
Duffy85 Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Edit: Leste ikke nøye nok og var vist en avgjørende paragraf jeg hadde oversett. Multicom har retten på sin side i denne saken. § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen. Edit § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. Edit § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Jeg er ingen jurist så det er sagt så om svaret er 100% korrekt veit jeg ikke. edit: glemte en vesentlig paragraf Endret 4. oktober 2005 av Duffy85 Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Ser ikke ut som om de vil gi seg. Og sagt at jeg kan velge mellom disse to forskjellige maskinene: Intel Pentium-4 3200MHz Intel Pentium-M 2000 Hvilken av disse er best? Lenke til kommentar
Duffy85 Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Ser ikke ut som om de vil gi seg. Og sagt at jeg kan velge mellom disse to forskjellige maskinene: Intel Pentium-4 3200MHz Intel Pentium-M 2000 Hvilken av disse er best? Det må også legges til at det kanskje er noe urimelig å kreve heving selv om jeg tror du kan med din fulle rett gjøre det. Du får her en erstaningsmaskin som sikkert er betraktelig mye bedre enn den du kjøpte for over et år siden. Lenke til kommentar
pipp Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Ser ikke ut som om de vil gi seg. Og sagt at jeg kan velge mellom disse to forskjellige maskinene: Intel Pentium-4 3200MHz Intel Pentium-M 2000 Hvilken av disse er best? Tar du med deg pcen rundt omkring, feks. skole etc. Så velger du PM modellen, den andre kan vel knapt kalles en bærbare 4.5kg ?? Derimot om du med få untak kun bruker pcn stasjonært hjemme så velger du p4 modellen. I allefall slik jeg ser det. Du kommer nå iallefall noen vei med multicom, min pc har vært på reprasjon hos whitebox siden 12 september. Og de svarer ikke på mail, serdeles frustrerende greier. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Hev kjøpet om det er en gjentatt feil. Desutten har en p4 ENORM watt utvikling, noe som sier at den maskina du er blitt tilbudt ikke vil holde på langt nær de 2 timene som er opplyst. En PM vil hole mange fler timer på samme batteri, siden centrino teknologien er strålende da det gjelder batterilevetid og uytelse generelt. Lykke til med valget. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Jeg hadde valgt pentium M maskinen. Enkelt og gfreit fordi den er egnet som bærbar Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Hvis faktaene du fremlegger her stemmer får jeg frysninger. Har multicom virkelig så lite peiling på kjøpsloven? Stå på! Hadde jeg vert deg ville jeg hevet kjøpet noe du i følge loven har krav på og brukt pengene på en ny maskin EN ANNEN PLASS. Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Siste nytt: §29 siste ledd som sier: "Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving." Dette svarer multicom i deres siste mail. Ser ikke ut som jeg har så mye å stille opp med her gitt Lenke til kommentar
Duffy85 Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Siste nytt: §29 siste ledd som sier: "Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving." Dette svarer multicom i deres siste mail. Ser ikke ut som jeg har så mye å stille opp med her gitt Der var den paragrafen jeg hadde glemt ja Måtte være for godt til å være sant. Jaja, du får nå ny pc. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Hvilke av maskinene egner seg best til spilling da? Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Ja, hvordan er Pentium-M prosessoren til spilling? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Ja, hvordan er Pentium-M prosessoren til spilling? Vel så god som P4 Lenke til kommentar
fose Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Så lenge Multicom allerede har gjort 2 forsøk på avhjelp - i dette tilfellet retting - har de i utgangspunktet mistet retten til å kreve nye forsøk på avhjelp (retting eller omlevering). Skal Multicom kunne kreve ytterligere avhjelp må det foreligge "særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.", jfr. §30, 2.ledd. Uten å kjenne hele saken, er det mye som tyder på at du har rett til å heve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå